עוד סביבה מתחרדת

למרות האדישות לנעשה 'אצלם', זהות המנכ"ל הבא של בתי הדין הרבניים היא עניין של כולנו

בעוד שבברית-המילה, בר-המצווה ובנישואים תפקידו של הרב הוא בעיקר טקסי ופורמלי, הרי שלדמותו וזהותו של בית הדין הרבני העוסק בענייני הגירושים יש חשיבות והשפעה גם על החילוניים שבינינו, ולפיכך כל אדם נשוי - שעלול למצוא את עצמו יום אחד מתדיין בפני בית הדין הרבני - צריך לגלות עניין, ואף לחשוש מהדחת הרב אליהו בן-דהאן מכס מנכ"ל בתי הדין הרבניים.

הרב בן-דהאן שימש כמנכ"ל בתי הדין הרבניים במשך 20 שנה, ומתוקף תפקידו ישב באחת מעמדות הכוח החשובות ביותר בתחום יחסי הדת והמדינה. הוא בוגר ישיבה של בני-עקיבא ושירת כקצין תותחנים בצבא, ומשום כך הוא מכיר היטב את שני העולמות שביניהם הוא צריך לגשר כמנכ"ל מוסד אורתודוכסי במהותו, השופט ומשנה את חייהם של אנשים, אשר פעמים רבות נמצאים שם בניגוד מוחלט לרצונם ולאורח חייהם.

יצא לי לפגוש ברב בן-דהאן באופן אישי, ועליי לומר שמדובר באדם מרשים מאד, שיודע על מה הוא מדבר.

ההחלטה להחליפו אחרי 20 שנה הולבשה במעטה השמירה על שלטון החוק, בטענה כי מהלך זה תואם את החלטת הממשלה לקצוב את כהונתם של בעלי משרות ציבוריות בכירות, אך רבים חוששים כי מהותו האמיתית של המהלך היא הוצאת עמדת כוח נוספת מידיהם של זרמים מתונים בציבור הדתיים, והחלפתם בנציגים חרדים.

הרב יובל שרלו, מהפעילים הציבוריים הבולטים של הציבור הדתי-לאומי, מתריע מזה זמן מה כי מפלגות השלטון מכרו את ענייני הדת והמדינה למפלגות החרדיות תמורת שקט תעשייתי בנושאים כמו חוץ וביטחון, ושעל המנהיגים לפתור את בעיית הדת והמדינה גם במחיר פוליטי.

החשש הוא כי ההחלטה המהירה על סיום תפקידו של בן-דהאן בתוך חודשיים ימים וזאת עוד בטרם נמצא לו מחליף, הינה אך צעד נוסף בהעברת ענייני הדת והמדינה לשליטת המפלגות החרדיות.

תפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים אינו תפקיד ניהולי בלבד, כי אם תפקיד שדורש יכולות ליזום ולפעול לטובת הציבור על כל מגזריו. בתקופת כהונתו של הרב בן-דהאן כמנכ"ל בתי הדין הרבניים נעשו שינויים רבים במערכת בתי הדין, והקול שנשמע היה בעל טון סובלני וסבלני.

בין היתר הרב בן-דהאן הקים יחידה מיוחדת לטיפול בעגונות, הכניס חברות חקירה פרטיות העוסקות באיתור בעלים בארץ ובעולם, ואף יזם והביא לחקיקתם של חוקים לטובת מסורבי גט כמו חוק הסנקציות על סרבני גט, חוק דן יחיד המאפשר קיום דיון בדיון יחיד כדי לייעל ולקצר את הליכי הדיון, והחוק למניעת אלימות במשפחה המרחיב את האפשרות של בית הדין הרבני להרחיק בעל מכה מהבית.

בעזיבת בן-דהאן, זמן קצר אחרי עזיבתו של הרב שלמה דיכובסקי, מראשי בית הדין הרבני הגדול, אשר היה ידוע אף הוא בהשקפותיו הליברליות - ניתן לראות תמרור אזהרה.

למינוי מנכ"ל חרדי, קיצוני בהשקפותיו, עלולות להיות משמעויות מרחיקות לכת עבור כולנו, תוך מחיקת ההישגים וההתקדמות שכבר הושגו, ולכן בניגוד לאדישות האופיינית לציבור לכל מה שקורה "אצלם", זהותו של המנכ"ל הבא של בתי הדין הרבניים הוא בהחלט העניין של כולנו.