לא רואים עולם

הבנקים הישראלים משתדלים להשאיר את המידע לגבי שלוחותיהם בחו"ל מעורפל ועמום ככל שניתן

אסטרטגיית הבנקים להתפרשות בחו"ל, הייתה פשוטה מאוד במשך שנים - במקום שהיתה קהילה יהודית עם כסף, היתה גם נציגות בנק ישראלי. כל בנק החזיק שלוחה או סניף בשווייץ, בלונדון, בארצות הברית ובדרום אמריקה ואלו טיפלו באמצעות בנקאות פרטית בכספי היהודים העשירים תושבי המקום.

לימים, עם התרחבות פעילות חו"ל של חברות ישראליות, החלו שלוחות הבנקים לתת שירותים גם לחברות ישראליות גלובליות. היו גם ניסיונות לפרוץ לפעילות בנקאית סטנדרטית, בעיקר בשנות ה-90, אך אלו הסתיימו בהפסד צורב.

בעשור הנוכחי ניסו שני הבנקים הגדולים טקטיקה חדשה: לפרוץ לשווקים מתעוררים תוך ניצול יתרון טכנולוגי וידע שנצבר. ניסיון זה נגדע באיבו בשל המשבר העולמי, ושרידיו הן שלוחות בתורכיה (פועלים) וברומניה (לאומי). כיום, האסטרטגיות של הבנקים דומות: התרחבות על בסיס השלוחות הקיימות בשווייץ ובארצות הברית.

הבנקים משתדלים להשאיר את תוצאות ונתוני השלוחות בחו"ל עמומות ככל הניתן. לאומי והפועלים אמנם נוקטים בגילוי נאות, והבינלאומי מסתפק בדיווח לקוני, אבל מזרחי טפחות אינו חושף כלל נתונים לגבי פעילות הסניפים שלו בלונדון ובלוס אנג'לס. בנק דיסקונט מפרט בהרחבה לגבי תוצאות דיסקונט ניו יורק, אך אינו מפרסם נתונים על פעילות ותוצאות הבנק בשווייץ והסניף בלונדון.

20% מההון העצמי של בנק הפועלים נשפכו לארה"ב ואנגליה

בבנקים הגדולים גם מצניעים אירועים עסקיים הקשורים לפעילות בשלוחות חו"ל. כך, למשל, רק מי שיתעמק בדו"חות לאומי והפועלים יגלה כי בשנת 2009 הזרים בנק הפועלים מעל מיליארד דולר (כמעט 20% מהונו העצמי) לסניפי הבנק בארצות הברית ובאנגליה. ההזרמה הייתה הכרחית לפעילות הסניפים מאחר שהאמצעים ההוניים שלהם היו ביתרה שלילית לאחר הפסדי העתק באג"ח מגובות משכנתאות (MBS).

גם לאומי נאלץ לנקוט מהלך דומה אך בהיקף מצומצם. ב-2008 הזרים הבנק ללאומי בריטניה 40 מיליון ליש"ט כדי שהאחרון יוכל לעמוד בדרישות הלימות ההון. בתחילת 2010 העמיד לאומי לשלוחה מסגרת אשראי בסך 120 מיליון ליש"ט לניצול בתרחיש קיצון בנזילות. זאת בהתאם להנחיות הרשות המפקחת על השירותים הפיננסים בבריטניה (FSA).

שווייץ היא מרכז בנקאות עולמי ולכל הבנקים הישראלים יש שלוחה במדינה. הפעילות מתרכזת בציריך, למעט דיסקונט שפועל בז'נבה. הגדול ביותר הוא בנק הפועלים, שהיקף המאזן שלו בסוף 2009 הסתכם ב-3.6 מיליארד פרנק שוויצרי (פרנק"ש), אחריו לאומי עם מאזן בהיקף של 1.5 מיליארד פרנק"ש ופיבי שווייץ עם 849 מיליון פרנק"ש.

הנתון המאזני מטעה קמעה כי רוב הפעילות הבנקאית היא ניהול נכסים חוץ מאזניים על ידי פיקדונות בנאמנות (FIDUCIARY). הבנק היחיד שמפרט את היקף הכספים בניהולו הוא בנק לאומי שמנהל כ-4.8 מיליארד פרנק שוויצרי. מבחינת הרווחיות, בנק הפועלים נמצא בראש עם רווח של 23 מיליון פרנק"ש בשנת 2009. אחריו ממוקמים לאומי עם 8.9 מיליון, פיבי עם 6.5 מיליון ומזרחי טפחות עם רווח של 2.4 מיליון פרנק"ש. דיסקונט אינו מפרסם נתונים לגבי הבנק בשווייץ, אך מהדו"חות עולה כי השלוחה הפסידה.

לכל הבנקים נוכחות בבריטניה, לאומי והבינלאומי מחזיקים שם שלוחה ושאר הבנקים סניפים. עיקר הפעילות היא בלונדון עם סניפים במנצ'סטר. מהדו"חות הכספיים עולה כי בסוף 2009 הבנק הישראלי הגדול במדינה היה לאומי עם מאזן של 1.3 מיליארד ליש"ט והון עצמי של 101 מיליון ליש"ט. להפועלים, בניהולו של אבי לוי, הון עצמי של 57 מיליון ליש"ט ומאזן של 1.2 מיליארד. אבל כשמגיעים לשורה התחתונה הפועלים דיווח בשנת 2009 על רווח של 3 מיליון ליש"ט בהשוואה ל-2.2 מיליון ליש"ט ללאומי.

פיבי UK הוא בנק קטן יותר עם מאזן של 212 מיליון ליש"ט, הון עצמי של 53 מיליון ליש"ט ורווח של 800 אלף ליש"ט. דיסקונט ומזרחי טפחות אינם מפרסמים נתונים לגבי בריטניה, שפעילותם בה מוגדרת כסניף ולא כחברה בת.

האנומליה של דיסקונט

רק ארבעה בנקים ישראלים פעילים בארצות הברית, כשלבינלאומי אין שלוחה או סניף. הסיבה לכך היא היסטורית: עד 2003 היה הבינלאומי בשליטת משפחת ספרא, הבעלים של בנק רפבליק האמריקני, ובנסיבות הללו לא היה טעם שהבנק הישראלי של המשפחה יפתח שלוחה בניו יורק. כאשר רכש צדיק בינו את הבנק עיקר הפוקוס היה על שיקום הפעילות בישראל, וכל ההון ותשומת הלב הופנתה לחיזוק הרגל הקמעונאית בארץ.

הבנק הגדול מכולם הוא מסורתית דיסקונט ניו יורק שהוא הבנק הזר התשיעי בגודלו במדינת ניו יורק. המצב הזה הוא לא שגרתי: גודלו וחוזקו של דיסקונט ניו יורק ביחס לבנק האם שלו, גבוהים משמעותית מהיחסים המקבילים של כל שלוחת חו"ל אחרת. גם זוהי תולדה של נסיבות היסטוריות כאשר דיסקונט ניו יורק היה מקלט לכספי יהודים עשירים מדרום אמריקה. עד היום 61% מהפיקדונות בבנק הם של יהודים תושבי אמריקה הלטינית, והבנק מפעיל שלוחה באורוגוואי ונציגויות בצ'ילה, מקסיקו, פרו וברזיל.

מאזן דיסקונט ניו יורק, אותו מנהל ראובן שפיגל, עמד בסוף 2009 על 9.5 מיליארד דולר, וההון העצמי הסתכם ב-710 מיליון דולר - כרבע מההון של כל הקבוצה. אחריו נמצא בנק הפועלים שמחזיק בסניפים במדינה, כשאת הפעילות מנהל רוני לשצ'ינסקי. להפועלים מאזן של 7.8 מיליארד דולר והון עצמי של 498 מיליון דולר. לאומי ארצות הברית הוא הקטן מהשלושה עם הון עצמי של 484 מיליון דולר ומאזן של 5.1 מיליארד דולר. גם ברווחיות מוביל דיסקונט עם 44 מיליון דולר, כשאחריו הפועלים עם 13 מיליון דולר ולאומי עם 6 מיליון. מזרחי טפחות נמנע מלפרסם נתונים לגבי פעילותו בארצות הברית.

חלומות אתמול

שתי השלוחות שנותרו מחלום השווקים המתעוררים הן לאומי רומניה, ופוזיטיף - שלוחת בנק הפועלים בתורכיה. לאומי רומניה סיים את 2009 עם רווח של 12.7 מיליון רון (4.3 מיליון דולר), כאשר מאזן הבנק עמד על 1.3 מיליארד רון (441 מיליון דולר) וההון העצמי הסתכם ב-273 מיליון רון (93 מיליון דולר).

מאז הקמתו הזרים לאומי ללאומי רומניה 83 מיליון דולר. מעבר לכך, התחייב לאומי ב-2009 בפני הבנק המרכזי של רומניה להעמיד ללאומי רומניה קו נזילות בסך 50 מיליון דולר, שינוצל במקרה של קשיי נזילות. זאת כחלק מתוכנית לשעת חירום בה נתבקשו כל הבנקים ברומניה להציג מקורות מימון חלופיים לשעת מצוקה. בנוסף, העמיד לאומי לבנק קו אשראי בסכום של 100 מיליון דולר לצורך הרחבת הפעילות העסקית.

פוזיטיף מנגד חי על זמן שאול. הבנק מתקשה לצמוח מאחר שהאפשרות לקבל פיקדונות מהציבור חסומה בפניו, מאחר שהרגולטור התורכי לא העניק לו היתר לכך. ההון העצמי של הבנק הסתכם בסוף 2009 ב-426 מיליון לירות תורכיות (284 מיליון דולר), ורווחיותו נמוכה. 2009 הסתיימה עם רווח של 18.7 מיליון לירות תורכיות (12.5 מיליון דולר), לאחר שהבנק נאלץ למחוק 38 מיליון לירות תורכיות כתוצאה מהשקעתו בבנק בקזחסטן, וברבעון הראשון של 2010 נרשם הפסד. במידה שלא יקבל הבנק את ההיתר לקבלת פיקדונות, ועל רקע המצב הגיאו-פוליטי המחמיר במהירות, צפה שוב השאלה, מה יש להפועלים לחפש בתורכיה, והאם לא עדיף שימכור את פוזיטיף?

eran-p@globes.co.il