גורמי חוק אמריקניים: "icq מועדפת על פושעי מזרח אירופה"

‎‎מביעים חשש מכוונת ‏AOL‏ למכור את ‏icq לדיגיטל סקיי הרוסית‏ ■ ‏icq היא תוכנת המסרים המיידיים המובילה ברוסיה, גרמניה וצ'כיה ■ המטה הראשי של icq נותר בישראל - ושומר על שיתוף-פעולה הדוק עם רשויות החוק בארה"ב

‎‎גורמי אכיפת חוק בכירים בארה"ב הביעו התנגדויות לגבי התוכניות של חברת ‏AOL‏ למכור את חברת המסרים המיידים ‏ICQ‏ לחברת ההשקעות הרוסית ‏DST‏ (דיגיטל סקיי), מחשש שהדבר ירחיק מהם עוד יותר כמה מהפושעים הגדולים בעולם.

חוקרים במספר רשויות פדרליות בארה"ב, הממונים על חקירת פשעי אינטרנט, הביעו דאגה מהעסקה, שהיקפה עומד על 187.5 מיליון דולר. שירות ‏ICQ‏ הוא שירות המסרים המיידיים המוביל ברוסיה, בגרמניה ובצ'כיה, ולדברי החוקרים מהווה את אחד מערוצי התקשורת המרכזיים המשרתים קבוצות פושעים במזרח אירופה - כשחלק מהחברים בהן אינם נפגשים אף פעם פנים אל פנים.

דיגיטל סקיי, בראשות יורי מילנר, 47, היא כבר בעליה של ספקית הדואר האלקטרוני הגדולה ברוסיה ושל שלוש הרשתות החברתיות המובילות במדינה. דיגיטל סקיי הגיעה לכותרות לאחר שאשתקד רכשה החברה אחזקות בפייסבוק, ובחברת פיתוח המשחקים המקוונים זינגה, האחראית על כמה ממשחקי הרשת הפופולריים ביותר בפייסבוק, דוגמת ‏FarmVille‏ ו-‏Mafia Wars‏.

המטה הראשי של חברת ‏ICQ‏ נותר בישראל, גם לאחר שנרכשה על-ידי ‏AOL‏ בשנת 1998 עבור 400 מיליון דולר. ישראל וארה"ב משתפות פעולה באופן הדוק בהתחקות אחר קבוצות פושעים ברשת, ובכמה מקרים קיבלו החוקרים מארה"ב גישה לתעתיקי צ'טים ב-‏ICQ‏ שניהלו חשודים. המצב מבהיר את טשטוש הקווים בין אכיפת החוק לבין הביטחון הלאומי עם עליית הפשיעה באינטרנט.

החוקרים חוששים כי כעת, עם השלמת העסקה, יעברו מחשבי ‏ICQ‏ לרוסיה, שם קשה הרבה יותר להשיג שיתוף פעולה עם רשויות אכיפת החוק המערביות. החששות סביב הרכישה הגיעו עד לוועדת ההשקעה הזרה בגבולות ארה"ב -ועדה חצי-סודית שמנהל משרד האוצר האמריקני. גורמים המקורבים לנושא אמרו כי הוועדה נהנית מהסמכות להמליץ על חסימת רכישה כזו או אחרת, או על שינוי פרטיה, על בסיס הדאגה לביטחון הלאומי. בוועדה יושבים גם נציגים ממשרדי הביטחון והמשפטים ומהמשרד לביטחון פנים.

"רבים מהפושעים בעולם משתמשים ב-‏ICQ‏", ציין אחד החוקרים, כשגורם אכיפת חוק אחר הוסיף כי "בהחלט התעוררה אצלנו דאגה סביב הנושא". עם זאת, גורמים בוועדת ההשקעה טענו שאינם צופים שהגוף יעצור את המכירה לדיגיטל סקיי הרוסית.

הוועדה נהנית ממרווח של 30 יום אחרי שהחברות מודיעות לה על הרכישה, ובתקופה זו עליה להודיע להן האם בכוונתה לחקור את הנושא עוד. לדברי אלכסנדר טאמאס, שותף של דיגיטל סקיי בלונדון, עברו כבר למעלה מ-30 יום מאז ההכרזה על העסקה (ב-28 באפריל), והוועדה לא הפיקה אזהרה ברוח זו.

ייתכן אף שתאריך היעד הרשמי של התיוק טרם פג, אבל לדברי גורמים שעבדו עם הגוף בעבר, הרי שהודעות דאגה מצד גורמי אכיפת החוק אינן נוטות לגרום לוועדה להתערב בנושא.

חברת ‏AOL‏ ומשרדי האוצר וביטחון פנים סירבו להגיב לכתבה.