פאזל החובות באירופה: חשיפת הבנקים האירופאים למדינות בעלות גירעונות הענק - 1.57 טריליון דולר

הנתונים בדו"ח של הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS), האוסף מידע מהבנקים המרכזיים בעולם, מספקים הצדקה להחלטת האיחוד האירופי להושיט סיוע חירום בסך 110 מיליארד דולר ליוון ■ מוקד החשיפה - ליוון, לאירלנד, לפורטוגל ולספרד - ארבע המדינות הניצבות במוקד משברי החוב

במשך שנים רבות שיבחו קובעי המדיניות באיחוד האירופי את האינטגרציה של שוקי האג"ח בעקבות השקת האירו ב-1999. הם ראו בכך סימן להתקדמות לקראת איחוד כלכלי מלא. אך משבר האג"ח באירופה ממחיש נקודה בעלת השפעה מפכחת: בשוקי אג"ח מאוחדים יש סיכונים של התפשטות אל מעבר לגבולות לאומיים באותה הקלות שבה מתפשטת חמאה על טוסט חם.

הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS), האוסף מידע מהבנקים המרכזיים בעולם, פרסם דו"ח שבו נאמר כי בסוף 2009 היתה לבנקים בגוש האירו חשיפה בהיקף של 1.57 טריליון דולר ליוון, לאירלנד, לפורטוגל ולספרד - ארבע המדינות הניצבות במוקד משבר האג"ח.

61% מחשיפה זו, כולל ערבויות, היא של בנקים צרפתיים וגרמניים. חשיפת הבנקים הצרפתיים לספרד בלבד הגיעה ל-248 מיליארד דולר, ושל הבנקים הגרמניים ל-202 מיליארד דולר.

אך האג"ח הממשלתיות לא עלו על 16% בלבד מסך חשיפתם של הבנקים בגוש האירו ליוון, אירלנד פורטוגל וספרד. במילים אחרות, הבנקים העניקו את החלק הארי של הלוואותיהם לאנשים פרטיים, לחברות פרטיות ולמוסדות שאינם מוסדות ממשלתיים.

נתונים אלה מספקים הצדקה משמעותית להחלטת האיחוד האירופי להושיט סיוע חירום בסך 110 מיליארד דולר ליוון. האיום על מגזרי הבנקאות של צרפת וגרמניה היה גדול מדי, אבל אין ספק שכמות אדירה של חובות רעים עדיין מסתתרת בספרד ובמדינות אחרות.

כפי שטוענות כמה מהקבוצות הפיננסיות החזקות יותר באירופה, אחת הדרכים להפיג את חששות השוק היא לערוך מבחני עמידות לבנקים ולפרסם את התוצאות ואת המתודולוגיה.

הצגת תמונה ברורה של מצבו של כל בנק תתרום להפגת החששות המוגזמים שמגזר הבנקאות האירופי בכללותו סובל ממחסור בהון ומחזיק במספר רב של נכסים מפוקפקים.

עידוד שקט

זוהי גם אחת הסיבות לכך שהרשויות בארה"ב מעודדות בשקט את עריכתם של מבחנים דומים גם באירופה.

בקרוב ייאלצו הבנקים האירופיים לגייס הון נוסף בלאו הכי, כדי לעמוד בתקנות הבינלאומיות החדשות לגבי נטילת הסיכונים.

חברות אירופיות רבות, שמשיגות מימון באמצעות הלוואות בנקאיות ולא באמצעות גיוס הון בשוק, חוששות שמהלך כזה יוביל למחנק באשראי הבנקאי למגזר העסקי.

11
 11