רשות המסים תנטרל השפעת שערי מטבע ברווחי מימוש אופציות

עד היום הושפע חישוב הרווח מהשינוי שחל בשער המטבע ביום ההקצאה לעומת יום המימוש ■ התחזקות השקל בשנים האחרונות גרמה לעלייה בהיקף המיסים ששילמו עובדים שמימשו אופציות

השינויים החדים בשערי המט"ח בשלוש השנים האחרונות הביאו לכך שבתחומים רבים, ובראשם תחום הדיור, השימוש בדולרים הצטמצם בצורה דרמטית, לטובת השימוש בשקלים. כעת נראה כי גם ברשות המסים החליטו להקדיש תשומת לב לעיוותים שגורמים השינויים התכופים בשערי המטבע.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים הוציאה רשות המסים חוזר הנחיה לפיו היא מסכימה לשנות את אופן חישוב המס לגבי חברות הנסחרות בחו"ל ומחלקות אופציות לעובדים בישראל, בדרך שתקטין את השפעת שער החליפין על המס שצריכים העובדים לשלם כאשר הם מממשים אופציות.

חברות רבות הנסחרות בחו"ל, מחלקות אופציות לעובדים במחיר מימוש הנקוב בדולרים (או במטבע זר אחר). כאשר מחשבים את הרווח של העובד לצרכי מס, ממירים את מחיר המימוש לשקלים לפי שער המטבע בעת המימוש, לעומת מחיר המניה ב-30 הימים לפני מועד ההקצאה, לפי השער באותה עת. מה שקרה במקרים הללו בשנים האחרונות, כתוצאה מהתחזקות השקל מול הדולר, הוא שהפער בין מחיר המניה למחיר המימוש שלה היה גבוה יותר באופן משמעותי, וכך נוצר מצב שבו שילמו העובדים מס גבוה יותר.

כעת, לפי השיטה החדשה שנקראת "המדד המט"חי", יחושב הרווח של העובד מהאופציות לפי הפער בין מחיר המימוש למחיר המניה בדולרים, ורק ההפרש יומר לשקלים לפי השער הנוכחי. כך למעשה תנוטרל ההשפעה של שינוי שער המטבע מאז חלוקת האופציות ועד למימושן.

"אחרי שנים של ניסיונות שכנוע"

"עד היום ניתן היה לנטרל את שער המטבע באופציות רק באמצעות רול מיוחד, שניתן לחברות ישראליות בודדות, שנסחרות רק בארה"ב", אומר רונן סולומון, מנכ"ל מיטב בנפיט, העוסקת בניהול תוכניות תגמול ושירותי נאמנות.

"אחרי שנים של ניסיונות שכנוע, רשות המיסים הסכימה להחיל את הכללים לכל החברות הישראליות הנסחרות בחו"ל, וגם לחברות בינלאומיות שיש להן עובדים בישראל כמו אינטל", מוסיף סולומון.

לפי הכללים החדשים של רשות המיסים, שבראשות יהודה נסרדישי, חברות עם תוכניות אופציות ישנות יצטרכו לבקש אישור לשימוש בשיטה החדשה עד סוף חודש יולי, ואילו לגבי תוכניות אופציות חדשות, הם יצטרכו להודיע כי הן מבקשות להשתמש במדד המטח"י. ניתן יהיה להתחיל להשתמש בשיטה החדשה החל מיולי.

"אם החברות לא יגישו בקשה לשימוש במדד המט"חי, הרי ששיטת חישוב האופציות תישאר כפי שהייתה - המרה לשקלים עם הצמדה למדד המחירים לצרכן הישראלי", מדגיש סולומון.