קפיצה לשוק הנדל"ן בלונדון 2007

כמה זוגות צעירים שיכולים לשלם שכר דירה בגובה 10,000 שקלים בחודש אתם מכירים?

לונדון 2007-2006: מחירי עסקאות הנדל"ן כבר מגלמים תשואת שפל בשיעור כ-4%. חשוב מכך: מחיר הכסף, הריבית שגובה הבנק המלווה, מטפס בהדרגה וכבר עולה על התשואה השוטפת הזורמת מהנכסים, שנרכשים באותם מחירים פנטסטיים רק מתוך הנחה, "שתמיד הוכיחה את עצמה באנגליה", שמחירי השכירות רק עולים בכל נקודה שבה נפתח מחדש החוזה.

השאר הוא היסטוריה שכולם מכירים.

תל אביב 2010-2009: דירות 4 חדרים בלב העיר, "איפה שתמיד זוגות צעירים ירצו לגור", נמכרות ב-3 מיליון שקל - ועומדות מיד להשכרה ב-5,000 שקלים. במילים אחרות: משקיעים קונים דירות מגורים להשכרה במחירים המגלמים תשואה ברוטו בשיעור 2%, לפני הוצאות על תיקוני צנרת, תיווך, ושאר כאבי ראש, מתוך אותה הנחה מוכרת וידועה שמחירי הדירות בתל אביב רק עולים.

לפי שעה, תשואת השפל בשיעור 2% פוגשת ריבית שפל דומה בשוק ההלוואות ושיווי המשקל העדין ממשיך להתקיים ולעמוד בתנאים בלתי אפשריים. כדאי לזכור, למשל, שכדי לקבל תשואה סבירה של 4% (ברוטו!) על דירה של 3 מיליון שקל, צריך להשכיר אותה ב-120 אלף שקל בשנה - 10,000 שקל בחודש.

אנחנו לא מכירים הרבה זוגות צעירים שיכולים אפילו לדמיין על תשלום שכר דירה בסכומים כאלה. כשהריבית על ההלוואות תעלה, כי היא מוכרחה לעלות, מגדל הקלפים יחל להתערער. תחזיקו חזק.