בלי ניסוי שיווקי: רישיון מסחרי לפעילות תקשורתית לחברת החשמל

HOT ובזק יצטרכו לקבל מתחרה חדשה ■ המטרה - מתן רישיון, ורק אז דיון בהקמת חברה-בת

חברת החשמל תקבל רישיון מסחרי לאספקת שירותי תקשורת מבלי שתצטרך לבצע ניסוי שיווקי. כך נודע ל"גלובס". הרישיון צפוי להינתן לה בזמן הקרוב, ייתכן שכבר במסגרת ביקורו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקריית שמונה, שיגיע כדי להתרשם אישית מהפרויקט. ההחלטה לדלג על הניסוי השיווקי נובעת מהסיבה שחברת החשמל לא מתכוונת לספק את השירותים ישירות לצרכנים, אלא למכור שירותי תשתית למפעילים השונים. ניסוי שיווקי הוא אמצעי ביניים בדרך לרישיון קבוע, שניתן לאחר שהניסוי הטכנולוגי הוכתר בהצלחה. המשתמשים בניסוי השיווקי משלמים תשלום מלא עבור החיבור, ולכן עולה ספק לגבי נחיצותו, שכן הוכחה יכולת טכנולוגית.

מהירויות מסחררות

עוד נודע ל"גלובס" כי ככל הנראה חברת החשמל עצמה תקבל את הרישיון המסחרי, ולא חברה-בת שלה. כזכור, מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, הצהיר על כוונתו להקים חברה-בת שבה ייקחו חלק שותפים פרטיים על מנת למנוע מצב של סבסוד צולב בין שירותי החשמל לעסקי התקשורת. אך בינתיים סוגיה זו פחות מעסיקה את המשרדים הנוגעים בדבר, ועניינם העיקרי הוא להבטיח שחברת החשמל תקבל את הרישיון, ולאחר מכן ידונו במבנה הסופי ובשאר הנושאים הפרוצדורליים.

נודע כי הניסוי הטכנולוגי עובד מצוין והמשתמשים השונים בניסוי מדווחים על מהירויות מסחררות שמגיעות לבתים ולמוסדות ציבוריים. בניסוי משתתפות החברות 013 נטוויז'ן, 012 סמייל ופרטנר. סלקום העדיפה לא להצטרף וכך גם בזק בינלאומי, שמטעמים מובנים העדיפה לא לקחת בו חלק.

העובדה שחברת החשמל תקבל את הרישיון הרגיל כל כך מהר מטרידה את מנוחתן של חברות התשתית הוט ובזק, למרות שהאחרונה מנסה לשדר "עסקים כרגיל" וטרם יצאה במאבק נגד המהלך. הוט דרשה שיתקיים שימוע לפני מתן הרישיון לחברת החשמל, אך ספק אם העלתה על דעתה שהוא יינתן ללא ניסוי שיווקי ובכזו מהירות.