תמיר פישמן נדל"ן: בנק רומני דורש לפרוע הלוואה של 6.1 מיליון אירו

הקרן שאיבדה כ-70% משווייה מאז הונפקה, שילמה לחברת הניהול, היושבת במשרדי תמיר פישמן, כמיליון אירו מאז תחילת 2009

"עשינו בדיקת נאותות מקיפה וכוללת שארכה חודשים ותמנע כל הפתעה", כך אמר ל"גלובס" דני פישמן, יו"ר דירקטוריון קרן תמיר פישמן נדל"ן, סמוך לרכישת קרקע ברומניה בספטמבר 2008. אלא שמשבר הנדל"ן במזרח אירופה מסרב לגווע וכעת הבנק המלווה דורש מהחברה לפרוע חוב של 6.1 מיליון אירו או להוסיף ביטחונות. הצדדים מנהלים מו"מ להארכת מועד הפירעון של המימון הבנקאי.

קרן תמיר פישמן נדל"ן, שהוקמה על ידי בית ההשקעות תמיר פישמן שבשליטת אלדד תמיר ודני פישמן, הנפיקה את קרן הנדל"ן באוגוסט 2007 במטרה לבצע פעילות נדל"ן יזמית במזרח אירופה. הקרן גייסה 240 מיליון שקל במחיר של 10 שקל למניה ונרשמה למסחר בסוף 2009, לפי מחיר של 6.47 שקל למניה. הבוקר נסחרה הקרן במחיר של 2.9 שקל למניה בלבד, כלומר המשקיעים הפסידו מאז כ-70% מכספם.

דני פישמן משמש בתפקיד יו"ר הקרן, ואמיר לייבוב הוא המנכ"ל. אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות, הוא דירקטור בחברה וכמוהו גם מיכאל לנגר, בן דודו של תמיר. הציבור, שנושא על גבו את הפסדי החברה, מחזיק היום ב-90.3% מהון המניות. בין המשקיעים ניתן למנות את לאומי פרטנרס (6.7%), אקסלנס (8.2%) והראל (12.7%).

הקרן, בעלת הון עצמי של 25 מיליון אירו, סיימה את הרבעון הראשון של השנה בהפסד של 266 אלף אירו, בהמשך להפסד של 6.8 מיליון אירו ב-2009 וכ-3 מיליון אירו ב-2008-2007 (סה"כ כ-10 מיליון אירו).

הקרן הניהול לא סובלת מהבעיות

אבל לא כולם מפסידים מהמצב. חברת הניהול של הקרן משכה בשנה החולפת דמי ניהול של 830 אלף אירו, וברבעון הראשון 187 אלף אירו נוספים. דמי הניהול הם בשיעור שנתי של2% מהסכומים שהשקיעה החברה עד אותו מועד, וכן 20% מהסכומים הנוספים לחלוקה כדמי הצלחה. עד היום הוענקו 2 מיליון אירו.

הקרן אינה מעסיקה עובדים וכל שירותי כח האדם הנדרשים לניהול עסקיה ופעילותה מוענקים לה על ידי חברת "תמיר פישמן ניהול נדל"ן", חברה בבעלותם של תמיר פישמן (40.8%), מיכאל לנגר ואמיר לייבוב (39.2%), ולאומי פרטנרס (20%). משרדה הרשום של החברה הוא ברחוב הברזל 38, מקום משכנו של בית ההשקעות תמיר-פישמן. בשנת 2009 שילמה הקרן לתמיר פישמן ניהול השקעות 27 אלף אירו כדמי ניהול תיקים בגין ניהול יתרות המוזמנים של החברה, שמתכווצים בהתמדה.

הקרן ככל הנראה לא תוותר על הנכס ברומניה. בקופת החברה יש כ-15 מיליון אירו ובאפשרותה לפרוע את ההלוואה מיידית גם אם המו"מ להארכת מועדי ההחזר לא יצלח. הקרקע בשטח של 400 דונם נרכשה בספטיקה הממוקמת צפונית לבוקרשט תמורת 15.8 מליון אירו (10 מיליון אירו הון עצמי, והיתרה בהלוואה). לקרקע תב"ע מאושרת לבנייה בשטח של 400 דונם לבנייה רוויה וצמודת קרקע. השטח ממוקם בצמוד לשטח מיוער ולאגם מקומי.

שווי הקרקע כבר נחתך ב-45%

תמיר פישמן נדל"ן כבר חתכה בעבר כ-45% משווי הקרקע וכעת היא רשומה בספרים בשווי של 8.7 מיליון אירו. בנוסף הפסידה החברה כחצי מיליון אירו כתוצאה מהשחיקה במטבע הרומני.

פישמן אמר עוד בזמנו ל"גלובס" כי "מחיר הרכישה ממש טוב. רכשנו את הקרקע מיזם מקומי שאסף אותה במשך שנים מבעלים פרטיים רבים, עשה שינוי ייעוד ואיחוד חלקות, ואנחנו קיבלנו את הקרקע מוכנה. מכיוון שהקרן אינה ממונפת כלל עשינו מו"מ מעמדת כוח, כי מה שתוקע את העסקאות זה הקשיים במימון מצד הבנקים".

השקעה נוספת של תמיר פישמן נדל"ן בוצעה בהונגריה: במאי 2008 היא רכשה 221 דונם ברובע 18 בבודפשט (בקרבת שדה התעופה הבינלאומי של הבירה) תמורת 10.4 מיליון אירו. ייעוד הקרקע הוא לשימוש של מגורים, משרדים ומסחר, ובתחילת השנה דווח על מזכר הבנות שנחתם להכנסת משקיע, אך העסקה לא יצאה לפועל עד היום.

ערב ההנפקה, למרות המשבר הקשה בתחום הנדל"ן במזרח אירופה, הקרקע הוערכה בשווי גבוה יותר - 13 מיליון אירו. בדו"חות הכספיים האחרונים, למרות עננת אי הוודאות סביב מצבה של הונגריה, ציינה תמיר פישמן נדל"ן כי "להערכת הנהלת הקרן לא חלו שינויים מהותיים בתנאי השוק ובאינדיקטורים השונים העשויים להשפיע על שווי הקרקע".