ברק ושטייניץ הסכימו: שייקה ברוש הוא יו"ר תע"ש הבא

במשהב"ט רצו שאבנר רז ימשיך להוביל את תעש בגלל שהיא נתונה בהליך הפרטה מורכב, אולם באוצר רצו יו"ר אחר לדיונים מולם על ההפרטה ■ בסופו של דין ודברים הוסכם מועמד בין השרים, וכעת נותר רק הליך פורמלי של אישורו

משרד האוצר סימן מחליף לאבנר רז בתפקיד יו"ר התעשייה הצבאית (תע"ש) - תא"ל (מיל') שייקה ברוש. במשרד הביטחון רצו שרז ימשיך לכהן בתפקיד בגלל שתעש נמצאת במו"מ מול האוצר על הליך של הבראה ולקראת הפרטה.

בשלב כל כך קריטי לא נראה נכון בעיני שר הביטחון אהוד ברק להחליף את היו"ר, ולפני שבועיים נמסר ל"גלובס" מלשכתו, כי: "שר הביטחון אהוד ברק חושב שבמצב שבו תעש נמצאת אין זה נבון להחליף את יו"ר תעש אבנר רז".

אבל רז היה לא נוח לאוצר והם רצו לראות מולם מישהו אחר שינהל את המו"מ על ההפרטה. לאחר דין ודברים בנושא בין שטייניץ לברק, הוחלט בסופו של דבר להחליף את רז במועמד שמוסכם ומוערך על שני הצדדים - ברוש.‏

ברוש מונה לדירקטור בתעש כבר לפני שבועות ספורים, אולם נבצר ממנו לקחת חלק בישיבות הדירקטוריון משום שמינוי לדירקטור בחברה ביטחונית כרוך בתחקיר ביטחוני. התחקיר הסתיים וברוש יכול להתחיל לקחת חלק פעיל בישיבות הדירקטוריון, ובימים הקרובים בחירתו לדירקטוריון צריכה להיעשות פורמאלית. לאחר מכן בשבועות הקרובים מינויו צפוי לקבל אישור בוועדת שפניץ למינויים ציבוריים, ובסופו של תהליך צפוי אישורם של שרי הביטחון והאוצר למינוי. מדובר בהליך פורמלי בלבד שכן המועמד מוסכם על הצדדים.

30 שנות שירות בצה"ל

תא"ל (מיל') שי ברוש, יליד 1952, בן קיבוץ הגושרים, בעל עיטור המופת ממלחמת יום הכיפורים, התנדב לקומנדו הימי בשנת 1970, היה מפקד שייטת 13 בין השנים 1991-1987 וראש מספן מודיעין חיל הים. ברוש הוא בוגר תואר ראשון במדעי המדינה מאוניברסיטת חיפה ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת בר-אילן.

בשנים האחרונות, מאז פרישתו מצה"ל בתום 30 שנות שירות, הוא עסק בייעוץ, הקמה וניהול מערכות אבטחה לגופים בינלאומיים - בתחום אבטחת מתקניים אסטרטגיים, הגנה על חופים של מדינות והקמת יחידות מיוחדות ללוחמה זעירה.

ברוש יורש תפקיד מורכב מאוד, והציפיות ממנו הן שהוא יצליח לפרק את מוקש ההפרטה של תעש שמהווה סלע מחלוקת חמור מאוד בין עובדי תעש, בתמיכת ההסתדרות, לבין האוצר. הוויכוח העיקרי בין הצדדים הוא על סעיף הנודע לרשת ביטחון שהעובדים דורשים למקרה שתעש תעבור לידיים פרטיות. העובדים רוצים להבטיח ש-1,000 עובדים שיישארו בחברה גם לאחר ההפרטה יוכלו לקבל תנאי פנסיה משופרים אם יפוטרו או יתפטרו לאחר שינוי הבעלות בחברה. הפער בין דרישות תעש לנכונות האוצר בנושא זה מסתכם ב-200 מיליון שקל.‏