סקר: האמריקנים מאוכזבים מאובמה ופסימיים לגבי שוק העבודה

54% סבורים כי לאובמה אין תוכנית ליצירת משרות ■ שיעור התמיכה הכללי בו ירד מתחת ל-50% ■ כשנה וחצי לאחר עלייתו לשלטון, שני-שלישים מהאמריקנים בטוחים: ארה"ב "על המסלול הלא נכון"

כבר לא מתת-אל: סקר חדש שמפרסם היום (ג') העיתון "ניו יורק טיימס" מראה כי מרבית האמריקנים אינם מרוצים מדרך התנהלותו של נשיא ארה"ב ברק אובמה וסבורים כי ארה"ב נמצאת על "המסלול הלא נכון", כדברי העיתון.

הסקר, שנערך על ידי "ניו יורק טיימס" ו-CBS, נערך על רקע דליפת הנפט של BP במפרץ מקסיקו. ממצאי הסקר מראים כי מרבית האמריקנים סבורים שבעוד 25 שנה השימוש בנפט יעבור מן העולם וניתן יהיה להשתמש בדלקים אלטרנטיביים, אולם הם לא מוכנים להוציא מכיסם יותר כסף על דלקים היום כדי לעזור לממן פיתוח חלופות לנפט.

למרות שדליפת הנפט הענקית במפרץ מקסיקו לא יורדת מהכותרות בתקשורת האמריקנית, מרבית האמריקנים מודאגים יותר משוק העבודה מאשר מדליפת הנפט. בכל אופן, אובמה זוכה לשיעורי תמיכה ושביעות רצון נמוכים למדי בקרב הציבור האמריקני.

54% מהציבור סבורים כי לאובמה אין תוכנית מוגדרת ליצירת מקומות עבודה, למרות שהוא הכריז על כוונתו לייצר 2 מיליון משרות חדשות עד שנת 2011, כאשר עלה לשלטון. רק 34% מהציבור סבורים כי לאובמה יש תוכנית ליצירת משרות. שיעור האבטלה בארה"ב נושק ל-10% והדבר עומד במרכז השיח הציבורי האמריקני, חודשים ספורים לפני הבחירות לקונגרס בנובמבר הקרוב.

אך חוסר שביעות הרצון מאובמה לא מסתיים בשוק העבודה. כאשר נשאלו המשתתפים בסקר כיצד לדעתם אובמה מנהל את הכלכלה, רק 45% תמכו בו ואילו 48% לא תמכו באופן ניהולו את המשק. שיעור התמיכה הכללי באובמה נותר מתחת ל-50%, לעומת יותר מ-70% בעת שעלה לשלטון לפני כשנה וחצי. הסקר מראה עוד, כי כמעט שני-שלישים מהאמריקנים סבורים שארה"ב נמצאת על המסלול הלא נכון.

התוכנית למניעת עיקולים מקרטעת

בתוך כך, נראה כי אובמה נוחל אכזבה גם בתוכנית הכלכלית שלו למניעת עיקולי בתים בקרב נוטלי משכנתאות שנקלעו לקשיים בהחזרי המשכנתא. לפי נתונים חדשים שפורסמו הלילה, יותר משליש מהאמריקנים שנכללו בתוכנית הדגל של ממשל אובמה לצמצם את היקף עיקולי הבתים באמצעות מימון מחדש של משכנתאות, פרשו ממנה כיוון שלא הצליחו לעמוד בתשלומים. מדובר בתוכנית בהיקף של 75 מיליארד דולר בה השתתפו במקור 1.24 מיליון לווי משכנתאות.

בחודש מאי לבדו עזבו את התוכנית 155 אלף לווים, מה שהביא את סף הפורשים ל-436 אלף במספר. התוכנית יצאה לפועל במארס 2009, אך בינתיים רק 340 אלף לווים אכן עומדים בהחזרי המשכנתא לאחר המימון מחדש. אנליסטים בארה"ב מודאגים מדחיקתם החוצה של לווים רבים שהשתתפו בתוכנית ומזהירים כי הדבר עלול להביא לגל של עיקולי בתים אשר יעכב את ההתאוששות בשוק הדיור.

אחת הסיבות לכישלון המסתמן של התוכנית קשורה לדרישות שהציב ממשל אובמה. הממשל דרש מהבנקים לצרף באופן מיידי לווים רבים ככל האפשר לתוכנית מבלי להתעקש על הכנסתם הפנויה של הלווים. לאחר מכן, כאשר הבנקים ערכו בדיקות יסודיות יותר בקרב הלווים, התברר כי רבים מהם הינם לווים בעייתיים במיוחד ולכן הם נפסלו או הוצאו מהתוכנית.