שנה למותו של מייקל ג'קסון: 300 מיליון דולר מחכים לפירעון

במכתבה מקיפה שהתפרסמה אתמול מציין "וול סטריט ג'ורנל" כי הודות לעניין הגובר בלהיטיו של ג'קסון לאחר מותו, צברו מנהלי העיזבון הכנסות של 200 מיליון דולר בשנה האחרונה, ואלה סייעו להם לפרוע חלק מהחובות שצבר

לפני כשנה, כשמייקל ג'קסון מת, זהות יורשיו ושווי ההון שצבר עניינו לא פחות מאשר נסיבות מותו. ג'קסון, זמר הפופ האגדי, הותיר אחריו מעריצים כואבים - אך גם חובות כבדים של מאות מיליוני דולרים, שהפכו ל"כאב ראש" עבור מנהלי עיזבונו.

וכך, שנה לאחר מותו, החליט "וול סטריט ג'ורנל" לבדוק מה מצב אותו עיזבון - והגיע למסקנה כי הבעיה העיקרית העומדת בפני מנהלי העיזבון היא פירעון הלוואה של 300 מיליון דולר עד תום השנה הנוכחית.

בכתבה מקיפה שהתפרסמה אתמול (ב') מציין ה"וול סטריט ג'ורנל" כי הודות לעניין הגובר בלהיטיו של ג'קסון לאחר מותו, צברו מנהלי העיזבון שלו הכנסות של 200 מיליון דולר במהלך השנה האחרונה, ואלה סייעו להם לפרוע חלק מהחובות שצבר, וכן לבטל עיקול על מתחם הבניינים בפרברי לוס אנג'לס בו מתגוררת אימו, קתרין, שכבר נושקת לגיל 80.

אמו קתרין, יחד עם 3 ילדיו של ג'קסון, הם יורשיו החוקיים של האמן. ג'קסון, נזכיר, מת בסוף יוני אשתקד, ונסיבות מותו עדיין לא ברורות לחלוטין.

כך או אחרת, מי שקיבלו על אחריותם לנהל את נכסי האמן הם עורכי הדין ג'ון ברנסה וג'ון מק'קליין. ברנסה ליווה את ג'קסון לאורך הקריירה שלו, ובין לקוחותיו האחרים ניתן למצוא את להקת "האבנים המתגלגלות" ולהקת "אירוסמית'", ואילו מק'קליין נחשב לחבר קרוב של האמן.

"וול סטריט ג'ורנל" מציין כי "להבדיל ממנהלי עיזבון אחרים, ברנסה ומק'קליין מנהלים את נכסיו של ג'קסון כאילו היו 'עסק חי', למרות שמאז מותו קטן התוהו ובוהו שאפיין אותם".

יש גם הכנסות

כאמור, הודות להכנסות מתמלוגים ומכירת הזכויות להפקת סרטים על חיי הזמר, הצליחו ברנסה ומק'קליין לפרוע 200 מיליון דולר מתוך הלוואה של חצי מיליארד דולר שלקח ג'קסון כדי לממן את אורח חייו הפזרני בשנותיו האחרונות.

מתוך אותם 200 מיליון דולר, 125 מיליון הגיעו מחברת התקליטים של ג'קסון, סוני, שמכרה מאז מותו 32 מיליון אלבומי עבר של הזמר, ואילו 60 מיליון נוספים הגיעו מהחברה האחות - Sony Pictures - וזאת עבור סרט התעודה "This is it" שגולל את ההכנות של ג'קסון לקראת סיבוב ההופעות אליו אמור היה לצאת טרם מותו.

גם Mijac, חברת ההפקות שמחזיקה בזכויות היוצרים על שיריו של ג'קסון, צפויה לסייע לשני מנהלי העיזבון ולייצר הכנסות נוספות של 35 מיליון דולר, ואילו 11 מיליון דולר נוספים יתקבלו מזכויות היוצרים שהיו לג'קסון על שירי "החיפושיות".

בנוסף, חוזי טלוויזיה ומכירת מוצרים נלווים צפויים לייצר הכנסות של 10 מיליון דולר, וחוזים ליצירת משחק וידאו ושתי תוכניות טלוויזיה המבוססות על השירים של ג'קסון צפויים לייצר הכנסות נוספות לקראת סוף השנה.

ולמרות זאת, ברנסה ומק'קליין עדיין יצטרכו להתמודד עם הלוואת ענק בשווי של 300 מיליון דולר שאמורה להיפרע עד סוף השנה הנוכחית, אותה נטל ג'קסון לפני 4 שנים מבנק ההשקעות ברקליס, כשהוא משעבד בגינה את חלקו בחברה המחזיקה בזכויות היוצרים על שירי "החיפושיות".

הסכם עם ברקליס

לפי "וול סטריט ג'ורנל", באותם ימים ג'קסון התקשה לפרוע הלוואה אחרת - בשווי של 270 מיליון דולר - אותה נטל מקרן הגידור Fortress Investment Group, וכחלק מההסכם עליו חתם עם ברקליס, מימן האחרון את פירעון ההלוואה וג'קסון נתן לסוני, שותפתו לבעלות על שירי "החיפושיות", אופציה לרכוש ממנו מחצית מחלקו בחברה המשותפת תמורת 250 מיליון דולר.

עם חלוף הזמן, התברר כי ג'קסון היה נדיב (וכנראה גם לחוץ) - שווי החברה המשותפת עומד כיום על 2 מיליארד דולר, ולכן החלק של ג'קסון שווה מיליארד דולר, ומחצית ממנו שווה חצי מיליארד דולר - פי שניים מתג מחיר שהצמיד ג'קסון.

לפי "וול סטריט ג'ורנל", מנהלי העיזבון של ג'קסון וסוני דנו בתקופה האחרונה בשאלה האם תסכים סוני לממן מחדש את החוב האמור, ואם לא - ייאלצו מנהלי העיזבון לאפשר לה לממש את האופציה ולרכוש מחצית מחלקו של ג'קסון במחיר מציאה.

עם זאת, לא בטוח שסוני תבחר באופציה הזו, מכיוון שגם ככה חברת התקליטים כבר שולטת על אותן זכויות יוצרים, ולכן יש סיכוי שתסכים למימון מחדש של הלוואת הענק.