טובים השניים

טושיבה חוגגת 25 שנה למחלקת הניידים שלהם עם לפטופ בעל שני מסכי מגע

אחד המדורים שזוכים ביפן לרייטינג גבוה במיוחד באינטרנט ובעיתונות הכתובה מכונה "פירוק מוצרים אלקטרוניים לגורמים". אין הכוונה לניפוץ פרוע של מכשירים אלא לפירוק הנדסי ויסודי מאוד, עד לרמת הבורג, של מוצרי אלקטרוניקה פופולריים ומוכרים שנרכשו מהמדף. זאת, תוך זיהוי מקור ואיכות הרכיבים הפנימיים השונים בהם השתמש היצרן, חשיפת שיטות ההרכבה שלו ואיתור מקומות שבהם הוא ניסה "לעגל פינות" ולחסוך בעלויות.

לרוב, הכתיבה במדורים הללו היא בטון ביקורתי-הומוריסטי-פופוליסטי אולם התהליך הפולשני, שבו היא מתמקדת, מוכר היטב לכמעט כל החברות בענף האלקטרוניקה ומתבצע בשגרה - אם כי בחשאי - תחת הכותרת "הנדסה הפוכה" (REVERSE ENGINEERING). המטרה היא כמובן ללמוד את הסודות הכמוסים של המתחרים ולדאוג, ששום מוצר חדשני וכובש שוק לא יישאר זמן רב בלי מענה תחרותי - או חיקוי - הולם.

הסינים אמנם לקחו את הבכורה בכל הנוגע להיקף ההנדסה הפוכה, אולם היפנים הם עדיין אמנים אמיתיים בתחום והתחרות הפנימית העזה והמתמידה ביניהם עדיין מזרימה לשוק מוצרים מרתקים לשמחת חובבי הגאדג'טים.

רואים כפול

דוגמה עדכנית מתרחשת כיום בשוק מחשבי האולטרה-מיני. לאחרונה סקרנו במדור זה את השקת המיני-מחשב הנייד החדש "VAIO P" של סוני, שמציג חידושים פורצי דרך כמו פורמט "ספר כיס קומפקטי", מסך רוחבי עם אוריינטציה משתנה שמאפשרת להשתמש במחשב לקריאה טבעית ושלל ביצועי פנאי ובידור.

המוצר הזה הפך תוך זמן קצר ללהיט היסטרי ביפן וכצפוי, התשובה המוחצת לא איחרה לבוא. השבוע, לרגל חגיגות 25 שנה לחטיבת המחשבים של טושיבה, חשפה החברה את המיני-מחשב המתחרה שלה - "ליברטו W100", שמאמץ פורמט עקרוני דומה לזה של סוני, אך לוקח את החדשנות עוד צעד גדול קדימה. ייחודו של המחשב הקטנטן הוא ויתור על מקלדת פיזית ואימוץ כתחליף של שני מסכי מולטי-מגע רוחביים בגודל 7 אינץ' כל אחד, שנפתחים כמו ספר.

המסכים יכולים לפעול במשולב ולהציג, למשל, מסמכים ארוכים וספרים אלקטרוניים לצורך קריאה "טבעית", או לבצע משימות שונות לחלוטין, בו זמנית: צפייה בסרט וידיאו על מסך אחד תוך כדי גלישה באינטרנט, קבלת דואר אלקטרוני או עיבוד מסמכים.

אפשרות שלישית היא להשתמש באחד משני המסכים על תקן של מקלדת מגע חכמה, עם היזון חוזר פיזי, ששולטת בתוכן שעל המסך השני - משהו כמו נינטנדו DSi למתקדמים. את "המקלדת" הזו יכול המשתמש לארגן בשלל פורמטים על פי העדפתו, כמו מקלדת "QUERTY" מקובלת, מקלדת ארגונומית מפוצלת, מקלדת עם PAD מגע בגודל ובמיקום משתנה, מקלדת בפורמט "גיימרים" וכדומה.

מחיר של 4,000 שקל

היפנים גם למדו שיעור אחד (או עשרה) מאפל, ומאפשרים למשתמש לארגן את התוכן על מסכי ה-W100 שלו על פי בחירתו ולהוריד ולשבץ בהם אפליקציות שימושיות, שמספקת טושיבה או גורמי צד שלישי.

למרות הדמיון לאייפד, טושיבה מקפידה להדגיש כי מדובר במחשב נייד אמיתי לכל דבר עם מספיק חומרה וכוח עיבוד שנדרשים כדי להתמודד עם מערכת הפעלה כמו חלונות 7, ועם יישומי אופיס מלאים, שיחות וידאו דו-צדדיות בסקייפ (יש מצלמת HD מובנית עם תוכנת זיהוי פנים), עריכת וידאו וכדומה.

המפרט הטכני שתומך בעסק כולל, בין השאר, מעבד נייד של אינטל מדגם U5400 (לא אטום) במהירות 1.2 ג'יגה, זיכרון RAM בנפח 2 ג'יגה מדור אחרון (DDR3), דיסק על בסיס זיכרון פלאש בנפח 62 ג'יגה, חיישן ג'יירו תלת-ממדי שמשנה את פורמט המסך בהתאם לזווית הצפייה, שלל אמצעי תקשורת אלחוטיים בתקן N ועד הדור האחרון של בלוטות' וכך הלאה.

כל הסיפור ארוז במארז מרהיב בגודל 202x123x25 מ"מ ושוקל 694 גרם זניחים עם סוללה תקנית, משהו כמו כ-60 גרם בלבד יותר מהמתחרה מבית סוני. גם המחיר דומה למדי - כ-120 אלף ין ביפן (כ-4,000 שקל) ללקוח המקומי המאושר, שיצליח לשים יד על הסדרה שתיוצר בכמויות מוגבלות. עדיין לא ידוע על תוכניות ייצוא מחוץ ליפן.

גרסה ל"עניים"

בחגיגות היובל של טושיבה לא שכחה החברה גם לפזר צ'ופרים חדשניים ללקוחותיה מעוטי הכיס. בשליש מהמחיר של הליברטו W100 העתידני (החל מכ-500 דולר ביפן), מציעה החברה את הנטבוק מסדרת ה-NC100 החדשה, שבעיקרו ניצבת נטישת הצמד הקדוש "אינטל את מיקרוסופט" לטובת השילוב החדש "NVIDIA את גוגל". בלב המחשב נמצאת "מערכת על צ'יפ" מסדרה "טגרה 250" של NVIDIA עם מעבד ARM בעל ליבה כפולה - ולא ליבה בודדת כמו ברוב מחשבי הז'אנר.

את מקומה של חלונות 7 תופסת ב-NC100 מערכת הפעלה מובנית של אנדרואיד 2.1, שמאפשרת למשתמש להוריד ולאגן אפליקציות על המסך או להשתמש במרץ ב"יישומי ענן" אחרים שנמצאים ברשת כתחליף לתוכניות האופיס המקובלות.

הקצרים בכסף יצטרכו להסתפק בדיסק פלאש בנפח 16 עד 32 ג'יגה, מסך

LED בגודל 10.1 אינץ' ברזולוציה מקובלת - אם כי המחשב עצמו תומך ב-HD ואף מצויד ביציאת HDMI לצפייה חיצונית ובזיכרון פנימי צנוע. היפני החסכן יצטרך לשאת על גבו הדווי משקל מפרק חוליות של 870 גרם, כמעט 200 גרם יותר ממשקלו של האח הקטן והמתוחכם לבית ליברטו. ככה זה כשחוסכים.