הצעת פשרה למחלוקת ברכבת הקלה בתל אביב

לפי ההצעה, קבוצת MTS הזכיינית תממן ביטוח סיכונים לפרויקט ■ הבנקים הזרים יודיעו עד יום חמישי אם הפשרה מקובלת עליהם

התקדמות במגעים בין המדינה לזכיינית הרכבת הקלה בתל אביב: ל"גלובס" נודע כי מסתמן פתרון לסוגיה המרכזית במחלוקת בין הצדדים, המעכבת את השלמת הסגירה הפיננסית לפרויקט. לפי הצעת פשרה שהועלתה, תממן הזכיינית, קבוצת MTS, ביטוח סיכונים לפרויקט עבור מקרים של ביטול ההסכם ע"י הזכיין (Termination), שבהם יעלה שיעור הנזק מעבר ל"השתתפות העצמית" של הזכיין. גורמים המעורבים במו"מ הביעו אופטימיות לגבי הסיכויים להגיע להסכמות וציינו כי הבנקים הזרים המלווים את הפרויקט הגמישו בימים האחרונים את עמדותיהם בסוגיות עקרוניות הנוגעות לחלוקת הסיכונים בין המדינה לזכיין.

באוצר ובוועדה הממונה על הפרויקט ממתינים עדיין להסכמת הבנקים הזרים המלווים את MTS למתווה הפשרה שסוכם עם המדינה. תשובתם אמורה להימסר עד יום חמישי השבוע, כך קבעה הוועדה הממונה בישיבתה בחמישי שעבר.

המחלוקת בין המדינה ל-MTS מתרכזת עדיין בסוגיה מרכזית, המוגדרת "שוברת עסקה" (Deal-Breaker), ובכמה סוגיות משנה. זאת לאחר שבימים האחרונים הגיעו המדינה ו-MTS להסכמות לגבי שתי סוגיות נוספות שהוגדרו "שוברות עסקה". הסוגיה שנותרה במחלוקת היא חלוקת הסיכונים בין המדינה לזכיין במקרה של ביטול הסכם הזיכיון (Termination) בשלב ההקמה של הפרויקט כתוצאה מהפרתו ע"י הזכיין. קבוצת הבנקים המלווים את הפרויקט בראשות הבנקים הגרמניים KFW ו-LB-Bayern דרשה כי במקרה כזה תוגבל אחריות הזכיין לגובה ההון העצמי שהשקיע בפרויקט. המדינה דחתה זאת על הסף בנימוק שמהות פרויקטי BOT היא שהזכיין נושא בחבות בלתי מוגבלת לנזקים שייגרמו מההפרה. MTS הציעה להתחייב מראש לתשלום פיצויים בגובה של עד 200 מילון אירו, שישמשו מעין "השתתפות עצמית", אך המדינה דרשה להגדיל את ההשתתפות העצמית ל-400 מיליון אירו ולאפשר לה לתבוע נזקים מעבר לכך. על רקע זה עלתה לאחרונה האפשרות ש-MTS תרכוש ביטוח עבור נזקים שייגרמו במקרים כאלה.

סוגיות משנה

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים התקיימו מגעים עם גופים בינ"ל המתמחים בביטוחי סיכונים שהביעו נכונות לבטח את פרויקט הרכבת הקלה.

במחלוקת נותרו סוגיות משנה ובראשן בקשת MTS למכור את המים שיישאבו בעבודות החפירה ולהגדיל משמעותית את מספר אבני הדרך המזכות אותה בקבלת חלקים ממענק ההקמה.