משרד התמ"ת עלול לבטל את הטבות המס של כי"ל

במידה והשינוי בחוק עידוד השקעות ייכנס לתוקף, שיעור תשלומי המס של כי"ל יקפוץ מ-17.5% ל-25% ■ המשמעות: פגיעה של 70 מ' ד' בשנה לפחות ■ בכיר בשוק: "הלובי של משפחת עופר ירכך את המכה"

כי"ל עומדת לספוג העלאה בשיעור מס החברות שהיא משלמת למדינה, מ-17.5% כיום ל-25%, בגלל כוונת מרכז ההשקעות של משרד התמ"ת לבטל את הטבת המס לחברות כרייה. כך עולה ממתווה חוק עידוד השקעות הון החדש הנמצא בשלבי גיבוש סופיים.

במסגרת החוק החדש חברות ממשלתיות וחברות כרייה לא יהיו זכאיות יותר לתמריצי מס מהמדינה, מהטעם ש"גם אם חברה ממשלתית לא תקבל הטבת מס היא לא תעזוב את ישראל, וחברה שכורה מחצבים, התמריץ שלה עצם הזיכיון לכרייה שקיבלה מהמדינה", אמר ל"גלובס" בכיר באוצר.

"אנחנו רוצים לחלק את הכסף על מי שבאמת נכון לתמרץ ולא על אוכלוסייה שאין הצדקה לתמרץ", אמר הבכיר.

המשקיעים של כי"ל לא אוהבים את ההתפתחות הזאת והמניה מגיבה בירידות בבורסה.

סיפור הטבת המס החל בשנת 2003, אז הקימה כי"ל מפעל אשלג כאשר מחירי האשלג נעו סביב 100 דולר לטון. מתוקף חוק עידוד השקעות דאז, כל גידול בהכנסות מהמפעל החדש היה פטור ממס. כאשר מחירי האשלג זינקו עד קיץ 2008 ורווחי כי"ל קפצו, אותן הטבות מס תפחו למימדים עצומים. בשנת 2008 רשמה נהנתה החברה מהטבות מס בהיקף כולל של 280 מיליון דולר. אגב, בשנת 2008, שנת השיא במחירי האשלג, ירד שיעור תשלום המס של החברה לכ-10%.

העלאת שיעור המס לרמה נורמלית של 25% משמעותה עלייה של 70 מיליון דולר בשנה בהוצאות המס של כי"ל. גורמים בשוק מסרו כי במידה ומחירי האשלג ימשיכו לעלות, ההפסד יהיה גדול יותר.

"זו התפתחות שלילית", אומר גורם בכיר בשוק ההון, אך הוא מציין כי לא מדובר בסוף פסוק מבחינתה של כי"ל: "הלובי החזק של משפחת עופר, הבעלים של כי"ל, יפעל לרכך את המכה. כמו כן, ייקח זמן לשנות את החוק הקיים כך שיש להמשיך לעקוב אחרי הסיפור".