והתזמורת מנגנת

במשט התרבותי שלנו ערוץ 2 הוא הטיטאניק - ו"כוכב נולד" היא התזמורת שלא מפסיקה לנגן

הערב (ד') ישירו הכוכבים הנולדים משירי אייל גולן - ומחר (ה') את אלה של קרן פלס ומירי מסיקה. לכאורה מדובר בעניין תמים לחלוטין: מה טבעי יותר לתוכנית זמר בפריים-טיים מלשיר שירים של זמרים פופולריים?

למעשה זה בדיוק אחד המקרים הנפלאים שבהם מתברר עד כמה הפוליטקלי-קורקט הוא לא תיקון תרבותי, אלא ניסיון לחמוק מדיון אמיתי. הרי אם ייערך ערב עם אייל גולן, עלול מישהו לטעון כי הנה שוב משתלטת על חיינו התרבות העממית, ה"רינגטונים", שנכנעים כאן לטעם הקהל. ואם היו מסתפקים בקרן פלס ומירי מסיקה (מהתוכנית שתשודר בים ה') - היו טוענים שמה זה הגלגל"ציה הזאת, עם הטעם האנין להכעיס.

מה עושים? כמו בימים "הטובים" של ערוץ 1 - דובר אחד מהליכוד, השני מהמערך. שום נושא אינו מוצג יותר בצורה שיפוטית - אלא באופן שלא יעז להכעיס, חלילה, אף אחד.

אפשר לומר מה שרוצים על תוכנית אחרת של אותו זכיין (קשת): "ארץ נהדרת", אבל שם לפחות לא התחמקו מלהציג את פלס ומסיקה בצד אחד - ואת מומי ושיראל בצד שני. רק ב"כוכב נולד" גר זאב עם כבש, אשליה של חזון אחרית הימים.

אני לא מצפה מתוכנית בידור בפריים-טיים להציף מחלוקות תרבותיות, אבל - מישהו מכם נוהג לשתות נס קפה עם סוכרזית? ובכן, כל אחד שנוהג למרק את מצפונו הספון בתוך אובר-ווייט, באמצעות ממתיק מלאכותי, מכיר את ההרגשה: אתה שופך את האבקה והמים אל הכוס, מערבב, ובטרם לקחת את שלוק הראשון, מתברר שהממתיק המלאכותי עלה וצף, כך שמתקבלת ארומה מתקתקה ודוחה במיוחד של סכרין נטו. בלי לפגוע בגולן, פלס ומסיקה, בא לי לירוק את השלוק הזה לכיור.

כל ה"מסביב" יהיה כמובן מושקע, כיאה להפקה המוקפדת: הזמרים ינחו את מעריציהם, עוברי הכוכבים יעשו כמיטב יכולתם, צביקה הדר יהיה נחמד כרגיל, דנה תצעק, מרגול תחדש את השפה, אוחובסקי ישחק את השינקינאי הביקורתי, ואייל גולן ינסה אפילו להתחיל עם אחת המתמודדות (תהל, ראיתי באינטרנט).

מאחר שנוהגים כאן לאחרונה להשתמש בלא מעט דימויים מתחום הימייה, אומר זאת כך: במשט התרבותי שלנו, ערוץ 2 הוא הטיטאניק - ו"כוכב נולד" היא התזמורת שלא מפסיקה לנגן.

כובע הנזיר

"שם הוורד", ד' 23:40, "HOT דרמה"

להתחיל את ההמלצה על הסרט הנפלא הזה? אולי בעובדה שהספר שעליו הוא מבוסס נחשב ליצירת מופת של אומברטו אקו? ששון קונרי מצליח להכניס כאן חיים בדמות של נזיר פרנסיסקני מהמאה ה-14? שצפייה בסרט הזה גורמת לנו להבין טוב יותר את מקורות התרבות של אירופה? שלא תמיד אפשר לראות ספר כביר הופך למותחן קולנועי אפקטיבי כמו זה?

שהכנסייה הקתולית שימשה ועודנה משמשת (לפחות על-פי החשיפות האחרונות על ניצול מיני בתחומה) מחסה לכמה מהמוחות המעוותים עלי אדמות? שכמו אז, כן עתה, היא מעדיפה להשתיק את הפרשות ולטייחן?

אתם יודעים מה? עזבו את כל הרקע התרבותי - מההיסטוריה החשוכה ועד להשלכות האקטואליות של ימינו, ופשוט נצלו את העובדה שהכדורגל נגמר כבר לפני 10 דקות - והתמכרו בהנאה למותחן האפל והלא שגרתי הזה.