לידיעת יאיר לפיד: עברה בטרומית הצעה לתקופת צינון אנשי תקשורת

עפ"י ההצעה, אנשי תקשורת - ובכללם עיתונאים, מגישים ומנחים - יחויבו בתקופת צינון בטרם יוכלו להתמודד לכנסת ■ השר מיכאל איתן, ממתנגדי ההצעה: "מדובר בחוק פרסונלי ואנטי-דמוקרטי שנודף ממנו ריח של פחדנות"

"חוק יאיר לפיד" עבר היום (ד') בקריאה טרומית בכנסת. מדובר בהצעת חוק הקובעת כי אנשי תקשורת - ובכללם עיתונאים, מגישים ומנחים - יחויבו בתקופת צינון בטרם יוכלו להתמודד לכנסת.

למעשה מדובר בשתי הצעות חוק באותו עניין. הצעת החוק של ח"כ רונית תירוש להחלת חצי שנת צינון עברה ברוב של 31 תומכים 12 מול מתנגדים, ואילו הצעת החוק של ח"כ כרמל שאמה להחלת שנת צינון שלמה עברה ברוב של 32 תומכים מול 11 מתנגדים - זאת לאחר שלקואליציה ניתן חופש הצבעה בנושא.

בין המתנגדים להצעה היו העיתונאים לשעבר חה"כ ניצן הורביץ ואורי אורבך, השרים מיכאל איתן ודן מרידור ויו"ר הכנסת ראובן ריבלין. בין התומכים היו השרים יולי אדלשטיין ועוזי לנדאו ואיש התקשורת לשעבר נחמן שי. כעת צפוי החוק לעבור ככל הנראה לוועדת חוקה.

השר מיכאל איתן היה בין המצביעים נגד ההצעה. בהודעה שהוציא לאחר שהחוק עבר בקריאה טרומית אמר איתן: "הכנסת שגתה שאישרה את הצעת החוק. אני מקווה כי הרוב בכנסת יתעשת ולא ייתן להכתים את ספר החוקים שלנו בתיקון פרסונלי ואנטי-דמוקרטי שכזה. הדרך הראויה לפקח על השידור הציבורי היא לפקח עליו - ולא למנוע מעיתונאים מלהתמודד לכנסת".

לדברי איתן, "יש בהצעת החוק פגיעה בזכותו של הציבור לבחור מועמדים כראות עיניו. זוהי קומבינה לא ראויה, שנודף ממנה ריח של פחדנות וחוסר נכונות להתמודד על דעת הקהל בצורה הוגנת".

הצעת החוק נולדה בעקבות החשש כי העיתונאי יאיר לפיד החל לפעול לכניסה לכנסת, בזמן שהוא עדיין כותב ב"ידיעות אחרונות" ומגיש בחדשות ערוץ 2. לפיד הכחיש את הדברים והתחייב כי יחיל על עצמו תקופת צינון בת חצי שנה אם יבקש לפנות לפוליטיקה.