סנגורי אולמרט לא מכינים עדים?

את ההאשמות של סנגורי אולמרט כלפי הפרקליטות אפשר בקלות להפנות גם נגדם

במהלך חקירתה הנגדית אתמול (ג') של פקידה בסוכנות הנסיעות ראשונטורס, התברר כי יש ברשותה מסמך שהתביעה לא העבירה לידי ההגנה. מדובר במסמך בן 32 עמודים הכולל שאלות שהעדה עשויה להישאל, ותשובות שלה לשאלות אלה.

יצוין ויודגש כי התשובות במסמך מבוססות על דברים שמסרה הפקידה בעדויותיה במשטרה. את המסמך הזה מגדירים הסנגורים של אהוד אולמרט כ"חציית קו אדום", "עבירה פלילית", "שיבוש מהלכי משפט, הדחת עדים, תיאום עדויות וניהול טקטיקות פסולות ותכסיסים". רק טבעי שכסיום למסכת ההאשמות המפוצצות - שלא לומר היסטריות - הללו, ידרשו הפרקליטים חקירה נגד בכירי הפרקליטות המעורבים במשפט.

מילים גדולות הן מומחיות של עורכי דין, ההלכה הנוהגת אצלם היא לעשות מנמלה לא פיל אלא טיל.

האמת היא שאת האשמותיהם של הסנגורים כלפי הפרקליטות אפשר בקלות להפנות גם נגדם. כי הכנת עדים היא פרקטיקה מקובלת. צריך כמובן להבחין בין הנחיה לומר דברים שאינם נכונים - שזה פסול ועברייני (מה שממש לא מפריע לעורכי דין רבים) - לבין הכנת העד כדי שיידע מה מצפה לו ואיך להתמודד עם זה, שזו חובה מקצועית של עורך הדין.

כי ממה נפשך - אל דוכן העדים מגיעה פקידה במשרד נסיעות שאולי לא היתה בחיים שלה בבית המשפט. מולה מציב הנאשם סוללת פרקליטי צמרת שמקבלים שכר-עתק כדי להפגיז את העדה ולבלבל אותה - כדי שתאמר מה? את האמת? את העובדות כפי שהיא מכירה אותן? מה פתאום.

מטרת הסנגורים היא לטחון את עדי התביעה כך שיאמרו דברים שיסייעו ללקוחם - גם אם דברים אלה אינם מדויקים, גם אפילו אם אינם אמת, וגם, כן גם, כאשר הפרקליטים יודעים שהם גרמו לעד לומר דברי אי-אמת. הכול למען הלקוח - במיוחד אם הלקוח הוא חבר, במיוחד אם הוא איש חשוב.

חקירה? אולי נגד הסנגורים?

מה בעצם עשתה הפרקליטות? הכינה את העדה לגבי הצפוי לה. אחרי הכול, הם, התובעים, מכירים את עורכי הדין שמולם, את התרגילים והשטיקים שלהם, את השיטות שלהם להכשלת עדים. האם אין זה מתפקידם של התובעים להכין את העדה שאינה בקיאה בכל אלה? האם הם אמורים לזרוק עדים אל גוב האריות של עורכי הדין?

אין ספק שהסנגורים היו מאוד רוצים שכך תנהג התביעה, כדי שיקבלו על דוכן העדים טרף שיהיה קל לאוכלו ולבולעו. זה תפקידם. ותפקיד הפרקליטות הוא לעשות הכול כדי שזה לא יקרה. וזה מה שהם עשו במקרה זה.

והתנפלות הסנגורים עליהם היא זו שנגועה בחשד לניסיון לשבש הליכי משפט, כי הרי אחת המטרות של ההתלהמות הזאת היא יחסי ציבור ודחייה נוספת במשפט. ואת זה הם השיגו.

אז אם בחקירה מדובר - אולי כדאי שהיא תתנהל על השיטות הפסולות של סנגורי אולמרט.