בג"ץ: ניצחון לאיגוד הבנקים מול חברות נתוני האשראי

נקבע כי BDI COFACE‎‏ ו-‏D&B‏ ישלמו לבנקים מיליון שקל עבור תפעול המערכת שהוקמה לצורך מסירת נתוני אשראי‎

ניצחון לבנקים מול חברות נתוני האשראי. בג"ץ דחה בשבוע שעבר עתירה שהגישו שתי החברות העוסקות בנתוני אשראי, BDI COFACE ו-D&B (דן אנד ברדסטריט) נגד רשם שירות נתוני אשראי במשרד המשפטים ונגד איגוד הבנקים, וחייבן לשלם לבנקים מיליון שקל בעבור תפעול המערכת שהוקמה לצורך מסירת נתוני אשראי. בג"ץ אף הטיל על העותרות הוצאות משפט בסך 20 אלף שקל.

את איגוד הבנקים ייצג עו"ד ניר כהן ממשרד ניר כהן, לשם ושות'. נציג איגוד הבנקים בסוגיה זו הוא היועץ המשפטי והסמנכ"ל, טל נדב. דן אנד ברדסטריט D&B נמצאת בניהולו של ראובן קובנט. מנכ"לית BDI COFACE היא תהילה ינאי.

BDI COFACE לא היתה מעוניינת להגיב. מדן אנד ברדסטריט נמסר: "פרטי העניין מפורטים בעתירה".

הדרישות מהחברות

בהתאם לחוק שירות נתוני אשראי נדרשות חברות נתוני האשראי לשלם לבנקים תשלום שנתי של מיליון שקל כל אחת. התשלום מיועד בעבור תפעול המערכת שהוקמה לצורך מסירת המידע על נתוני האשראי מהבנקים לחברות.

לאחר שרשם שירות נתוני אשראי דרש מהחברות בינואר 2008 לשלם לבנקים, שאם לא כן ישעה את רישיונן, הגישו החברות בתגובה עתירה לבג"ץ בטענה כי מדובר בתקנה שהותקנה בחוסר סמכות.

בתקנות שירותי נתוני אשראי מ-2004 הופיעו שני סעיפים שהתייחסו לתשלום שהחברות מחויבות להעביר לבנקים. הסעיף הראשון הסדיר את התשלום בעבור מסירת המידע על-ידי הבנקים, וקבע כי החברות חייבות לשלם לבנקים בעבור המידע החל בשנתיים ממועד תחילת פעילותן ומסף הכנסה כולל של 30 מיליון שקל בשנה.

הסעיף השני קבע כי הן ישלמו סכום של מיליון שקל בעבור תפעול שוטף של המערכת שהוקמה.

פעילותן העסקית של חברות נתוני האשראי עדיין לא הגיעה להיקף שמחייב תשלומים שוטפים לבנקים על המידע. לגבי התשלום הנגזר בגין התפעול טענו החברות כי התקנות לא קבעו במפורש את מועד התשלום.

משרד המשפטים דחה פרשנות זו, וקבע כי חברות נתוני האשראי חייבות להעביר לבנקים את התשלום בעבור תפעול המערכת וללא תלות בהיקף ההכנסה שלהן. החברות סירבו, עתרו לבג"ץ - ושם הפסידו, כאמור.