עידו נויברגר: "המנגינה הזו נגד המוסדיים חייבת להיפסק"

המנכ"ל המשותף בדש-איפקס, מדבר על הביקורת שספגו המשקיעים המוסדיים במשבר האחרון בכנס בנושא יישום המלצות ועדת חודק הממונה על שוק ההון ■ עודד שריג: "ועדת חודק תעודד את השוק בטווח היותר ארוך"

לקראת החלת המלצות חודק להסדרת התנהלות הגופים המוסדיים בשוק האשראי הקונצרני החוץ בנקאי, מבהיר הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, כי הרגולציה החדשה תשכלל את שוק האג"ח, ותכלול עם הזמן גם את כל האג"ח הקונצרניות בשוק המשני.

בכנס בנושא היערכות ליישום המלצות ועדת חודק של קסמן וקסלמן PWC, אמר שריג כי "יש חשש מצמצום הפעילות בשוק הקונצרני בעקבות הסדרת ועדת חודק. אבל יש סיכוי לא רע שבמקום לפגוע בשוק זה יעודד את השוק בטווח היותר ארוך. הרי מה יותר קל למכור - רכב בעייתי או רכב טוב? השוק הקונצרני יהפוך ליותר משוכלל ויותר אקטיבי, ולכן גם היקפי הפעילות בשוק יעלו לאורך זמן".

לדברי עו"ד דוד חודק, יו"ר הוועדה, "יהיה איזשהו תהליך התאמה בשוק הקונצרני שיארך זמן, אבל לא תהיה להנחיות השפעה על היקפי השוק לאורך זמן. אני לא צופה בעיה גדולה בהקשר הזה, בסוף זה יתייצב ויסתדר".

עם זאת, לדברי עידו נויברגר, מנכ"ל משותף בדש איפקס, ליישום הוראות הוועדה יהיה מחיר שיבוא לביטוי בכך שריביות שיקבלו המוסדיים יהיו קטנות יותר. נויברגר טען עוד כי המלצות הוועדה מבוססות על תפיסות מוטעות כנגד המוסדיים. "הדו"ח נוסד מתפיסה נגד המוסדיים ולטובת הבנקים כגופים טובים יותר. אין לי בעיה איתו, אבל המנגינה לפיה קמה הוועדה מאוד מפריעה לי. אני מכיר את העבודה היסודית והאמינה של המוסדיים לטובת הלקוחות שלהם. אי אפשר להתעלם מהמנגינה השגויה כאילו המוסדיים עשו משהו לא בסדר".

"יש הלך רוח שהמוסדיים אשמים בירידות שהיו להם", הוסיף נויברגר, "אבל אני אומר שהמוסדיים משערכים את התיק שלהם לפי מחירי שוק בעוד שהבנקים לא מפחיתים לפי מחירי שוק, ואם הם היו עושים כן היינו רואים תמונה אחרת לגמרי ב-2008. המנגינה הזו, נגד המוסדיים, חייבת להיפסק". בהתייחס להשפעות ההמלצות על השוק אמר נויברגר כי "לא תהיה פגיעה בהיקף שוק האג"ח הקונצרני ובהנפקות החדשות. המצב לא כצעקתה והמנפיקים יתרגלו".

"לא חייבים ביטחונות"

הדוברים בפאנל התייחסו גם להחלת התנאים המחמירים גם על השוק המשני, ולא רק על ההנפקות החדשות. "קנייה של אג"ח בשוק הראשוני וקנייה של אג"ח בשוק המשני לא שונות. בשני המקרים זו השקעה שיש לדאוג לנאותות שלה, כשההחלטה לקנות אג"ח שקולה להחלטה לא למכור אותה", אמר שריג. עם זאת הוא סייג את דבריו בכך ש"אי אפשר לדרוש את אותן דרישות על השוק הראשוני והמשני במכה אחת, ואי אפשר להחיל זאת רטרואקטיבית, וכן יש לבנות מדרג. אנו לוקחים זאת בחשבון, אבל בסופו של יום אין בכוונתו להבדיל בין השקעה של שקל פה להשקעה של שקל שם".

נויברגר חידד מצידו נקודה בעייתית אחרת בהוראות האוצר להסדרת שוק האג"ח הקונצרני ואמר כי "אני קצת פסימי לגבי לימוד בשוק בו יש תחרות עזה, ושיתוף פעולה בין המוסדיים. יכול להיות שההסדרה בעקבות חודק תוביל בכיוון, אבל אני לא אופטימי לגבי התיאום בין המוסדיים".

לכך ענה שריג כי "חלק מהתיאום יכול לבוא כבר בשטר הנאמנות, הן בקביעת תנאים או מתן כח לנאמן. זה דורש היערכות ולכתוב את זה בהסדר. אז יהיו קיימים הכלים לשיתוף פעולה גם ללא האישור של הממונה על ההגבלים העסקיים".

בכל אופן, כאמור, לדברי נויברגר להחלת הוראות חודק על השוק המוסדי יהיה מחיר שיתבטא בתשואות שיקבלו החוסכים הפנסיונים. "אנו יכולים לדרוש את הכל - שעבודים, ביטחונות וכו', אבל בסוף יש לכך מחיר וזה יתבטא בריבית שנקבל, שתרד. השוק לא צריך לומר שביטחונות זה חובה, ואסור לשכוח את התוצאה: המטרה שלנו כמוסדיים היא לא לתת אשראי אלא להפיק תשואה ללקוחות, כמובן תוך מזעור הסיכון".

על כך השיב חודק כי "אחת הבעיות בשוק הישראלי בשנים האחרונות הייתה שבאג"ח הקונצרניות היה סיכון מנייתי, אבל אפסייד אג"חי".

כזכור, בפברואר 2010 פורסמו המלצות הסופיות של ועדת חודק, ובאפריל אומצה טיוטת החוזר השנייה בעניין. על פי ההערכות, בכוונת שריג לפרסם את החוזר הסופי להסדרת התנהגות המוסדיים בשוק האג"ח הקונצרני בעוד כחודש. ככל הידוע, עד אז צפויות להתקבל כמה התאמות והקלות ביחס לטיוטה השנייה שהוציא שריג בנושא.