מפעילת וואלה שופס ויבואנית סמסונג הורשעו בהטעיית צרכנים

‎‎חברת סם ליין, יבואנית מוצרי סמסונג, וחברת וואלה שופמיינד, מפעילת אתר הקניות וואלה שופס, ישלמו קנס בגובה 140 אלף שקל - לאחר שלא החזיקו במלאי מוצרים שהוצעו לגולשים במכירה מיוחדת

‎‎חברת סם ליין, יבואנית מוצרי סמסונג, וחברת וואלה שופמיינד, מפעילת אתר הקניות וואלה שופס, ישלמו קנס בגובה 140 אלף שקל לאחר שלא החזיקו במלאי מוצרים שהוצעו לגולשים במכירה מיוחדת - כך קבע בית המשפט המחוזי בחיפה, לאחר שהרשיע בערעור את שתי החברות ואת מנהליהן בביצוע משותף של עבירות הטעיית צרכנים והיעדר החזקת מלאי במכירה מיוחדת.

"ברור הוא כי טעם כלכלי הניע את הנאשמות בהנהגת השיטה להחזקת המלאי ודיווח על המלאי בהיקף שלא תאם את תדירות פרסום המכרזים באתר המכירות באינטרנט", נכתב בפסק הדין. "בעשותן כך, הנאשמות ביקשו להגביר את המכירות - ובד-בבד להבטיח כי לא יישאר בידיהן מלאי של טובין שלא יימכר", קבעו השופטים.

‏בכך קיבל בית המשפט את ערעורה של המדינה, שהוגש על-ידי עו"ד רחל בורנשטיין ממשרד התמ"ת בחיפה, על זיכויין של החברות בבית משפט השלום.

המחוזי קבע כי יש חובה להחזיק מלאי סביר של מוצרים המוצעים למכירה פומבית באינטרנט, וכי המציע באתר אינטרנט מוצר לצרכן שאינו קיים עוד במלאי במועד ההצעה עובר עבירה של הטעיית הצרכן.

לאחר ההרשעה הוחזר הדיון לבית משפט השלום לקביעת העונשים.

‎‎צורך הרתעתי

‏‎‎‏"על הענישה אף ליתן ביטוי הולם לצורך הרתעתי במיוחד, כאשר העבירות מבוצעות בדרך של סחר אלקטרוני, שבו נדרשת מן הספק רמת דיוק וזהירות ברורות, חד-משמעיות ומוגברות בכל המתייחס להצעת המוצרים המיועדים למכירה", נאמר עוד בגזר הדין.

בימים אלה הטילה השופטת רחל חוזה בגזר דינה עונשי קנס בסך 60 אלף שקל על כל אחד מהתאגידים, תוך התחייבות עתידית להימנע מביצוע העבירות המפורטות בכתב האישום.

הרשעתו האישית של מנכ"ל וואלה שופמיינד לשעבר בוטלה בהסכמת הצדדים והומרה בעבודות שירות לתועלת הציבור בהיקף של 150 שעות. על מנכ"ל סם ליין ואחראי על החיתום בחברה הושתו קנסות אישיים על סך 15 אלף שקל ו-5,000 שקל.

ממשרד התמ"ת נמסר כי "פסק דין זה ראוי שיהיה נר לרגליהן של החברות העוסקות במכר מרחוק. כל הפרה במכירות אלה תיאכף בחומרה כדין נגד העבריינים. עבירות צרכניות הן עבירות חמורות ביותר, וככל שבתי המשפט יכירו בחשיבות שמירת זכויותיו של הצרכן - כך עוד ועוד אנשים לא יחששו להתלונן".

‎‎מוואלה שופס נמסר בתגובה: "וואלה שופס מכבדת את החלטת בית המשפט. בנוסף, בעקבות הפסיקה שונו נהלי ההתקשרות והמודל העסקי עם הספקים והשותפים השונים של החברה; במהלך השנה האחרונה מוכרת וואלה שופס למעלה מ-50% מתוצרת המלאי שהיא רכשה עבור לקוחותיה מבלי להיות תלויה בספקים השונים".