רוח הנכאים של ג'ים קריימר: אובמה רע לשוק המניות

"זה בהחלט מרגיש כאילו אנו תקועים כיום במצב של Malaise (חולשה חסרת שליטה) וכי ירדנו למצב של ענק עגום וחסר אונים, אשר מונע כיום ע"י החובות העצומים, המיסים האדירים והאג'נדה האנטי- עסקית אשר מקפיאה את הצמיחה בשוק העבודה"

על השאלה, מדוע אובמה רע למניות? עונה ג'ים קריימר "שמעתי שאומרים את זה כבר 5 פעמים השבוע, מהם פעמיים זה קרה ביום חמישי האחרון בבאר בוול סטריט, פעמיים במהלך היום כאשר דיברתי עם משקיעים ובפעם האחרונה, אמש בארוחת ערב עם ידיד, טריידר מקצועי ותיק הגר בשכנות לי. כולם אמרו את אותה המילה, כאילו הם מתוכנתים והמילה היתה - Malaise (תחושה כללית של חולשה ואי נוחות כתוצאה מחוסר שליטה)".

"כל מי שדיברתי איתו מכיר את השוק היטב, חלקם עוד זוכרים את תקופתו של הנשיא קרטר, אז נעשה שימוש במילה זו על מנת לתאר כיצד המדינה פנתה לכיוונים הלא נכונים, אז ההתייחסות היתה בעיקר לכישלון המדיניות ביחס למחירי האנרגיה שהביא למחסור ולאובדן העצמאות של ארה"ב עם פרוץ משבר הנפט בשנות ה-70'. קרטר דיבר אז על האמריקנים שאיבדו את האמון והעריכו כי 5 השנים הבאות יהיו גרועות יותר מ-5 השנים האחרונות. הנאום יכול היה להתאים גם לנשיא הנוכחי ואני מופתע שהוא לא עשה בו שימוש, אך הנשיא אובה יודע טוב יותר: קרטר מעולם לא התאושש מן המשבר" כותב קריימר.

"זה בהחלט מרגיש כאילו אנו תקועים כיום במצב של Malaise וכי ירדנו למצב של ענק עגום וחסר אונים, אשר מונע כיום ע"י החובות העצומים, המיסים האדירים והאג'נדה האנטי- עסקית אשר מקפיאה את הצמיחה בשוק העבודה ובעקשנות כלכלית. בעיני, צירופי המקרים מובילים למה שאתם רואים על המסכים שלכם - הרגשה כללית של עייפות ש"זה לא שווה את זה" בגלל שהמצב אינו משתפר, אלא הופך לגרוע יותר. כך אנו מקבלים שוק שמפרש כל דבר באופן שלילי, ואנשים אשר בורחים אפילו מההשקעות עם הערכים הטובים ביותר".

"אני לא מתכוון להיות פוליטי. זה לא שהרפובליקנים מציעים פריצת דרך אסטרטגית על מנת לשנות את פני הדברים ולשבור את ה-Malaise. אך אני שומע את זה , בעיקר מאנשים שחזרו מאסיה , שם שולטת גישת ה-Can Do, הגישה שניתן לעשות הכל, גישה שאפיינה את אמריקה בשנות ה-80' וה-90' וגם בשנות ה-40' וה-50'.

"אני חושב שיש לסיים את המצב הזה בצמרת, עם ההכרה של הנשיא שיש לייצר עוד מקומות עבודה, להסיר את חוסר הודאות ולהציב אג'נדה ברורה על המדף. אך הוא (מתכוון לנשיא אובמה) באופן ברור, אין לו שום כוונה לעשות זאת. אני לא אומר את הדברים כמי שיש לא משהו בעד או נגד אובמה, אלא אני אומר זאת מהמבחן שאני תמיד עורך: האם משהו או מישהו טוב למניות או רע להן".

"אובמה רע מאחר וממשלו מוכיח את היותו המנצח בתחרות של אלו שאינם משקיעים במניות וכניראה לעולם גם לא יחזיקו. או גרוע מכך, הוא חושב שהעובד הממוצע שומר את חסכונותיו ב-CDS, האם הוא לא מודע לכך שב-25 השנה האחרונות קראו קרנות הפנסיה להשקעה במניות ותשלומים לקולג' מומנו ע"י תיקי השקעות במניות?"

"אני אומר זאת מאחר שאני רואה שהשוק לא הולך לשום מקום, ואני חושב שהוא לא הולך לשום מקום בגלל וושינגטון".