בטקסס אינסטרומנטס מאמינים שעולם הרפואה הוא הבא בתור

כיוון החברה הוא שת"פ עם חברות גדולות וגם סטארט-אפים קטנים לצד מגמה בולטת של חיסכון, שמכווצת מכשירי אק"ג ואולטרה סאונד לפחות מגודלו של לפטופ

בחברת טקסס אינסטרומנטס מאמינים שכמו שהשבבים שינו את עולם המחשוב בשנות ה-80, ואת עולם התקשורת בשנות ה-90, המהפכה הבאה תגיע לעולם הרפואה. "את המאמצים שהשקענו בתחומי הטלקום והמחשבים, אנחנו מנסים להשקיע בתחום הבריאות", אומר בראיון ל"גלובס" סטיב דין, מנהל השיווק העולמי של TI בתחום המכשור הרפואי.

טקסס אינסטרומנטס נסחרת בבורסת ניו-יורק לפי שווי שוק של 29.4 מיליארד דולר, והיא אחת מיצרניות המוליכים למחצה הגדולות ביותר בעולם. דין מציין שהחברה מפתחת מוליכים למחצה שמיועדים, בין היתר, למכשירים שמייצרות חברות המכשור הרפואי, שהן לקוחותיה של TI.

הגברת נגישות לשירותי רפואה

"אנחנו עוסקים בכל המגוון של השוק הרפואי - ממכשירי הדמיה כמו MRI, דרך מכשירים לצרכן כמו מדחום, ועד דיאגנוסטיקה", אומר דין. לדבריו, TI מציעה גם פתרונות סטנדרטיים (off the shelf) וגם כאלה שמיועדים ומפותחים במיוחד ללקוח. כל הידע שנצבר לאורך השנים ב-TI וכל היצע המוליכים למחצה של החברה, מתאים וזמין, לדבריו, גם לשוק הרפואי וליישומים שונים בו. "אנחנו מזהים שוק שצומח במהירות ומהווה הזדמנות מיוחדת", מציין דין. "המטרה היא לעזור לחברות מכשור רפואי לשפר את איכות הבריאות".

אתם פונים רק לחברות המכשור הרפואי הגדולות?

"האתגר הוא לתת שירות לכל הלקוחות. בגדול, מה שקורה בשוק הוא שהחברות הגדולות בתחום, כגון סימנס, GE ומדטרוניק, מחפשות כל הזמן חברות סטארט-אפ שמפתחות מכשור רפואי ואז רוכשות אותן. אחת הדוגמאות היא מדינגו הישראלית שנרכשה ע"י רוש. לכן, אנחנו מעוניינים להגיע גם לסטארט-אפים הלא מוכרים, ולעבוד גם איתם".

מהן המגמות העיקריות שאתם רואים במכשור הרפואי?

"יש מגמה בולטת של חיסכון במקום ובאנרגיה. זה בא לידי ביטוי במיוחד במוניטורים, ויש לדוגמה מכשירי אק"ג, שמכווצים עד לרמה שהרופא יכול לשאת את המערכת בכיס שלו. במקרה הזה, לא מדובר בהכרח בטכנולוגיה חדשה בתחום המוליכים למחצה. יש המון עבודה על גודל הסוללה וצריכת האנרגיה במכשור הנייד. גם איכות הציוד עולה כי המרכיבים הם מאיכות גבוהה יותר".

הקטנת המכשור הרפואי היא לא רק עניין של אופנה או נוחות, אלא מאפשרת נגישות הרבה יותר גבוהה לשירותי הרפואה. במצגת של TI בנושא מוצגות תמונות של רופאים בשטח, שמחזיקים בידיהם מערכת ניידת לבדיקת אולטרה סאונד, שגודלה אינו מגיע לגודל של מחשב נייד.

איך משפיעים עליכם אירועים כלכליים חיצוניים, כמו רפורמת הבריאות של ארה"ב והמשבר הכלכלי שמתהווה בחלק ממדינות אירופה?

"לרפורמת הבריאות יש השפעה על גידול השוק הפוטנציאלי, משום שהיא מוסיפה למעלה מ-30 מיליון מבוטחים לשוק. בכל הקשור לאירופה, TI היא חברה גלובלית ומשרתת לקוחות כמעט בכל מדינה ברחבי העולם. אירופה היא אזור חשוב, אבל אני לא צופה שלמצב הנוכחי שם תהיה השפעה משמעותית על TI".

לחברה יש פעילות גם בישראל, בניהולו של משה הלל, והיא מעסיקה במרכז ברעננה כמה מאות עובדים שעוסקים בפיתוח קישוריות (Wireless Connectivity) ובפעילות כייבל מודם. בנוסף, יש בישראל צוות מכירות שתומך בכל המוצרים.

"ישראל אזור חם בתחום הרפואי"

דין מסתכל על שוק המכשור הרפואי בישראל ומתרשם. "יש בישראל כמה מאות חברות שעוסקות בתחום, רובן חברות סטארט-אפ", הוא אומר. "אני מזהה את ישראל כ'אזור חם' בתחום הרפואי".

מהו העתיד של התחום?

"אני חושב שבעוד מספר שנים, הרפואה תהיה הרבה יותר נגישה, ויהיו הרבה יותר אפליקציות. מה שמרגש זה שאותן טכנולוגיות יכולות גם להפחית את עלויות הבריאות וגם להגביר את הנגישות לבריאות ברחבי העולם". e