עקיבא מוזס: "בכי"ל המשבר אינו מורגש בצורה דרמטית"

סם ברונפלד, יו"ר הבורסה: "אנחנו המגרש הביתי, ההנפקות שלנו זולות, מהירות, לא צריכים רוד שואו בשפה זרה ונדמה לי שכל מי שהנפיק בתל אביב אין לו סיבה להתחרט"

עקיבא מוזס, מנכ"ל חברת כי"ל, דיבר הבוקר (ב') בועידת ההנפקות השנתית של הבורסה וחברת די.סי פייננס. מוזס מכהן גם בתפקיד יו"ר איגוד החברות הציבוריות.

"בעשור האחרון שוק ההון הישראלי שינה צורתו. ההתפתחות המהירה של השוק הביאה לכך שמשקל הבנקים שהיו הגורם הדומיננטי במימון הסקטור העסקי ירד בצורה בולטת, וב-2007 הנפיקו החברות כ-50% מצרכי המימון של הסקטור. בסוף 2009 החלה התאוששות בשוקי העולם, נדמה היה כי השווקים יחזרו לתפקד, אבל הנה שוב פוקדת הרעה את העולם והפעם מכיוון אירופה".

"בעולם הריאלי, בכיל המשבר אינו מורגש בצורה דרמטית. המשבר הפיננסי הכה בנו בצורה חלשה יותר, אך השפעתו מורגשת היטב בשוק שלנו. עשרות חברות שתיכננו להנפיק ביטלו אותן בשל המצב בשוק. הנפקה בולטת בשוק הייתה הנפקת קבוצת עזריאלי".

כולנו מקווים שהמשק העולמי יחזור לאיתנו. אני מקווה שהמשבר הקשה שעבר על העולם ועלינו יביא להפקת לקחים בשוק ההון - המוסדיים, הפרטיים, הבורסה הגורמים הרגולטוריים. אני רוצה לנצל את ההזדמנות להגיד מילה טובה לקברניטי המשק ובראשם בנק ישראל. אני מקווה שהועידה תתרום להעמקת ההבנה והידע של המשתתפים להיערך לצורה הטובה ביותר להנפקות בארץ ובעולם".

סם ברונפלד, יו"ר הבורסה, אמר כי "גיוס כסף זו התרומה הכי חשובה של שוק ההון לכלכלה. עם כל הכבוד לבורסה, בעצם תפקידנו מתמצה בכך שאנו דואגים לסחירות ונזילות של מכשירים בעזרתם מגייסים הון. אני מקווה שהרבה מההנפקות יתבצעו בבורסה בתל אביב, אנחנו המגרש הביתי, ההנפקות שלנו זולות, מהירות, לא צריכים רוד שואו בשפה זרה ונדמה לי שכל מי שהנפיק בתל אביב אין לו סיבה להתחרט".

"עם זאת, אנחנו מברכים על כל הנפקה ועל כל גיוס הון, לא משנה איפה זה. יכול להיות בהנפקה פרטית, בבורסה בארה"ב או קנדה, אירופה או המזרח הרחוק. כל גיוס הון שהוא טוב לחברה, גם טוב לכלכלת ישראל ולבורסה. אני מקווה שאותן חברות שתנפקנה בחו"ל תגלנה את יתרונות הרישום הכפול ויעשו אותו אחרי שינפיקו בחו"ל. עשרות חברות עשו זאת וכולן מרוצות. הנפקות פרטיות הן דבר נהדר, אבל בסופו של דבר אותן חברות תגענה להנפיק בבורסה. לעזריאלי לקח 27 שנים ו-10 מיליארד שקל, אבל בסוף הוא הגיע. אני מאחל לכולכם ללכת בעקבות עזריאלי".