טורקיה הכריזה מלחמה בגוגל וב-YouTube

שר התקשורת הטורקי הודיע על הידוק הפיקוח על אתר YouTube, אשר הגישה אליו נחסמה למשתמשים טורקיים כבר לפני שנתיים לאחר שבגוגל החליטו שלא לפתוח משרד מקומי במדינה ולא לשלם מסים לקופתה

"גוגל ו-YouTube פתחו במאבק ברפובליקה הטורקית, אך טורקיה לא תקבל זאת" - במילים נחושות אלה תקף בסוף השבוע שר התחבורה והתקשורת הטורקי, בינאלי יילדרים, את ענקית האינטרנט, שעה שהודיע על הידוק הפיקוח על האתר שהגישה אליו נחסמה למשתמשים בטורקיה כבר לפני כשנתיים.

ראשיתו של העימות בין ענקית האינטרנט למדינה היא בדרישת אנקרה מאתר שיתוף קבצי הווידיאו לפתוח משרדים מקומיים באנקרה - ולשלם, בהתאם, תשלומי מס לממשלת טורקיה עבור רווחיה מפרסומות באתר של חברות טורקיות.

התבטאויותיו של השר כנגד האתר הן החמורות ביותר מאז החל העימות בין הצדדים, ונובעות מביקורת מתמשכת בקרב הציבור הטורקי כנגד הממשלה בגין חסימת הגישה לשירות.

מספר בתי עסק מרכזיים התלוננו בשבועות האחרונים בפני השלטונות באנקרה כי חסימת הגישה לשירות שיתוף קטעי הווידיאו של גוגל פוגעת גם ביכולת השימוש בשירותים אחרים של החברה - בהם שירותים חיוניים שעסקים רבים בטורקיה נסמכים עליהם.

במהלך השנתיים האחרונות הצליחו גולשי אינטרנט בטורקיה "לעקוף" את חסימת הגישה של המשטר לאתר, ועל אף האיסור הגורף לגלוש אליו - מצוי אתר YouTube כל העת ברשימת 10 האתרים הפופולריים ביותר במדינה.

היום (ב') התערב במאבק בין הצדדים גם נשיא טורקיה, שצייץ בחשבון הטוויטר שלו כנגד החלטת הממשלה להדק הפיקוח על איסור הגלישה לאתר - וכתב: "איני מקבל את החלטת בית המשפט משנת 2008, אשר מגבילה את השימוש בעשרות שירותים של אתרי אינטרנט פופולריים". הנשיא עבדאללה גול דרש מבית המשפט למצוא דרכים חוקיות לאפשר גישה לאתרים אלה.