יש חיים אחרי ברישניקוב

שלושה מופעי מחול מסקרנים במיוחד יעלו כאן בחודש הבא: "נמרים משני צדדים" של להקת בת-שבע, שבו הרקדנים יוצרים את הכוריאוגרפיה; מופע של הרקדנית והיוצרת תמר בורר שמעלה יצירת מחול מכתביו של מחמוד דרוויש, ויום שלם של יצירות מחול ישראלי עכשווי בכרמיאל

נמרים יוצרים

בת-שבע

במסורת שהתפתחה לאורך השנים מציגה להקת בת-שבע מקבץ יצירות מחול של רקדני הלהקה, השולחים ידם גם בכוריאוגרפיה. השנה מקיף הפרויקט 16 עבודות, שמועלות בשני ערבים, תחת הכותרת Tigers On Both Sides (נמרים משני הצדדים) - שם שמנסה לדברי הרקדנים לבטא את החופש האמנותי שהם לוקחים לעצמם ביציאה מהשגרה של עבודות תחת שרביטם של כוריאוגרפים ומנהלים אמנותיים דומיננטיים כאוהד נהרין ושרון אייל, ופזילה לעבר הטריטוריה של עבודה עצמאית.

בין היצירות כלול גם מיצג אמנותי אחד, של אלה רוטשילד ויצירה מוזיקלית אחת לפסנתר שחיבר מתן דסקל, "הקונצ'רטו לסבתא", שעליו הוא אומר: "נקודת המוצא הייתה מיוסיקל על גג בנין במיטה הגדולה בעולם". המופעים יעלו בשני הקבצים, בין התאריכים 7 ל-10 ביולי, בסטודיו ורדה, אולם האימונים של הלהקה בנמל הבית שלה, במרכז סוזן דלל.

פרויקט "רקדני בת-שבע יוצרים" הוא מסגרת אמנותית אוטונומית, המאפשרת לרקדני הלהקה ליצור יצירות משלהם, תוך התמודדות עצמאית עם כל תהליכי ההפקה מההיבטים האמנותיים והמעשיים, כול עיצוב התלבושות, סאונד, תאורה, ואף מיתוג האירוע. בכל שנה עולות במסגרת זו עבודות מחול אישיות ומרתקות שאף זוכות לביצועים משובחים של מאגר הכישרונות של להקת המחול בת-שבע.

בין הנושאים שבהם עוסקות היצירות ניתן לראות התמודדות עם מסע אישי, קשיי יצירה, בדידות ואסקפיזם. בובי סמית' אומר על עבודתו כי היא: "עוסקת במשקלם של זיכרונות, זיקוקים ושירי ערש , עיניים עייפות וזרועות מתרחבות, בדידות והיכולת לבנות סירה ולשוט רחוק". לדברי שחר בנימיני היצירה שלו מציגה את "הרצון ליצור רגעים בהם אנחנו משילים מעצמנו שכבות של הגנה, הגדרה, רגעים מלאי חיים והתרגשות".

עוד בין היוצרים שני גרפינקל, נועה צוק, אייר אלעזרא, איאן רובינסון, יניב אברהם, בשמת נוסן, אלה רוטשילד, גיא שומרוני ורייצ'ל אוסברון, דניאל אגמי, אנדראה מרטיני, תום ויינברגר, ארז זוהר וארי נקמורה.

"נמרים משני צדדים", 7-10 ביולי, סוזן דלל. מחיר כרטיס לתוכנית אחת: 60 שקל, לשתי התוכניות: 90 שקל www.batsheva.co.il

כוריאוגרפים רוקדים

פסטיבל כרמיאל

עמותת הכוריאוגרפים מתארחת לראשונה בפסטיבל המחול בכרמיאל, החוגג 23 שנים ויתקיים בין 27 ל-29 ביולי. בפסטיבל משתתפים אלפי רקדנים מהארץ ומחו"ל בכ-80 אירועים ומופעים, והוא מוקדש באופן מסורתי לריקודי עם ולהקות פולקלור, ולהרקדות קהל ומחול עממי מהארץ והעולם. לצד אלה מופיעות להקות ישראליות בולטות כמו הלהקה הקיבוצית, הפעם במופע "הגן השחור"; המופע "רוסטר" של ברק מרשל בהפקת מרכז סוזן דלל, שהוא בעל מאפיינים אתניים ופולקלוריסטיים, ולהקתה של רנה שיינפלד במופע "הסוסה".

השנה, זו הפעם הראשונה, יהפוך הפסטיבל ליום אחד לבמה פתוחה למחול עכשווי, ישראלי, צעיר ובועט. ביום חמישי, 29 ביולי, יעלו 4 תוכניות של יוצרים ישראליים חברי עמותת הכוריאוגרפים באולם מופת בכרמיאל.

היום ייפתח בפאנל יוצרות תחת הכותרת "בין הכביסה לבמה", ובו הצצה לעולמן של נשים במחול: שפת התנועה כדרך ביטוי ייחודית לעולמן הפנימי, על העבודה הסיזיפית והקשה בתחום התחרותי, שההיצע בו גדול מהביקוש. איך רקדניות מתמודדות עם בעיית הגיל והשינויים הגופניים, ואיך משלבים את חיי היומיום, הבית וגידול הילדים במקורות ההשראה. בתכנית ישולבו קטעי מחול בביצוע נעה דר, אילנית תדמור ואיריס ארז.

בצהריים יצטרפו אליהן אביב איבגי, רונית זיו והלל קוגן ויחד יעלו "בליינדייט בין מחול למוזיקה" - מופע אימפרוביזציה ייחודי וחד פעמי עם מוזיקאים אורחים, בלי היכרות מוקדמת ובלי חזרות. בהמשך היום יצטרפו גם יוסי ברג ועודד גרף, היוצרים במשותף, וכולם יחד יעלו את "שבעה בעקבות אחד": 7 יוצרים, 7 יצירות סולו קצרות. בערב יעלה המופע "תיבת נוח", ובו שלושה דואטים העוסקים בזוגיות ובמערכות יחסים, המהדהדות הן בריקוד והן בחיים, המופע כולל את "Heroes 2" של ברג וגרף, "עבד של אהבה" מאת יוני סוטחי ובהשתתפות עידו תדמור ו"גאות" מאת רונית זיו.

חמישי, 29 ביולי. כרטיס: 40 שקל. פרטים מלאים על התוכנית באתר הפסטיבל: www.karmielfestival.co.il

וידאו, מחול וקונפליקט

תמר בורר

הרקדנית והכוריאוגרפית תמר בורר משתפת פעולה פעם נוספת עם הבימאית תמרה ארדה. היצירה "אנה" עוסקת, לדבריהן בשאלת הקשר לארץ מנקודת מבט הבוחנת את הקונפליקט האנושי הקיים כאן: בין אמת פנימית למציאות פוליטית.

המופע מבוסס על הדיאלוג בין עולם הקולנוע לעולם הבמה, כאשר כל אחד מן העולמות מייצג לסירוגין את אחת המציאויות, הפנימית והפוליטית. בצילומי הווידיאו מופיעים "איקונים פוליטיים" כמו גדר ההפרדה באבו-דיס, העיר העתיקה בירושלים, חברון, פאתי יריחו ועזה - חלקם מצולמים בגישה דוקומנטרית וחלקם בצילומים מבוימים. הרקדנית שמופיעה על הבמה ובחלק מקטעי הווידיאו, מבטאת את המציאות הפנימית הנובעת מהחיכוך עם אותם מקומות.

חלקו הראשון של המופע עוסק בתכונות האדמה המשתקפות בטבע האדם. תכונות כגון: יציבות, מוצקות, יכולת לגדל ולהצמיח פרי. בחלקו השני, המופע מתאר מצב טעון בתחושת חוסר אונים ואי צדק חברתי, והתמודדות עם פחדים עמוקים ולא מודעים. בחלק השלישי קורא המופע להתבונן במצב נכחה, גם אם אין יכולת לשנותו.

השפה הוויזואלית והשפה התנועתית יוצרות דיסוננס המזמין להתבונן מחדש בקיום האנושי ובמרכיביו המרובדים. היצירה שואבת השראה מכתביו של מחמוד דרוויש ומשלבת קטעים מוזיקליים וקטעי קול של תמר בורר. כדרכה, בהשראת תיאטרון הבוטו ומסורות תנועה אחרות, בורר משתמשת בתפאורה חומרית, המורכבת מפיסות גדולות של צמר גולמי שחור, שהיא נעה תחתן, בתוכן וביניהן, מפזרת על הבמה חופנים של אפר ונתלית מהתקרה במערכת רתמות.

בכורה במסגרת "מחול לוהט": 16, 17 ביולי, סוזן דלל, 85 שקל