המאבק בחוף דור: המינהל מתנגד לעסקה בין נובל למעיין צבי

ההסכם בין הקיבוץ לנובל מתייחס להעברת זכויות החכירה בקרקע סמוך לחוף דור, לטובת הקמת תחנה של גז טבעי ■ קרקע זו מהווה אחת משש החלופות להקמת תחנת קבלה חופית שתקלוט את הגז הטבעי המופק מקידוחי "תמר", "דלית" ובעתיד גם "לוויתן"

מינהל מקרקעי ישראל מתנגד להסכם האופציה בין חברת נובל אנרג'י האמריקנית לבין קיבוץ מעיין צבי על הזכויות בקרקע בת 150 דונם להקמת תחנת קבלה חופית שתקלוט את הגז הטבעי שמופק מהים.

לפי מכתב של היועץ המשפטי של המינהל, שהגיע לידי "גלובס", הסכם האופציה נוגד את מדיניות מועצת מקרקעי ישראל ואת חוק ההתיישבות ולכן אין בכוונת המינהל לתת יד לעסקה זו. בנוסף מודיע המכתב כי המינהל יוכל לדרוש להחזיר לרשותו את הקרקע.

זכויות חכירה

טיוטת הסכם האופציה בין נובל אנרג'י, בניהולו של צ'אק דיווידסון, ובין הקיבוץ, הסמוך לזכרון יעקב, גובשה לאחר שבין הצדדים נחתם מכתב כוונות בנובמבר האחרון. הסכם האופציה מתייחס להעברת זכויות החכירה של הקיבוץ בקרקע לידי נובל אנרג'י, העוסקת בחיפוש, הפקה ומכירת נפט גולמי וגז טבעי.

קרקע זו מהווה אחת משש החלופות להקמת תחנת קבלה חופית שתקלוט את הגז הטבעי המופק מקידוחי "תמר", "דלית" ובעתיד גם "לוויתן". הקרקע, בבעלות קק"ל ובניהול המינהל, מצויה בידי הקיבוץ בחכירה לדורות כשהיא משמשת לגידולי אבוקדו. שטחה 150 דונם ומיקומה מצפון לכביש 70, ממזרח לכביש החוף וממערב לכביש 4, וכן סמוך למכון לטיהור שפכים של מעיין צבי. תקופת האופציה היא ל-24 חודשים.

נובל אנרג'י מחזיקה ב-36% מהרישיונות בקידוחי "תמר" ו"דלית" וב-39.6% מרישיונות "לוויתן". בחודשים האחרונים פורסם בתקשורת שמבין שש החלופות להקמת מתקן יבשתי מעדיפה נובל אנרג'י את חלופת מעיין צבי (דור מרכז). בטיוטת ההסכם נכתב שתמורת הסכמת הקיבוץ לוותר על זכויותיו הקנייניות בקרקע במועד מימוש האופציה תשלם נובל אנרג'י פיצוי של 54,720 שקל לדונם, ובסך הכל 8.2 מיליון שקל.

במכתב של המינהל לקיבוץ מלפני ימים ספורים, שעליו חתום היועץ המשפטי למינהל, עו"ד יעקב קוינט, נכתב כי הסכם האופציה, ככל שייחתם, נוגד את מדיניות מועצת מקרקעי ישראל, חוק ההתיישבות וחוזה החכירה. נכתב שאחד הסעיפים בחוזה החכירה מפרט שהקיבוץ אינו רשאי להעביר לגורם אחר את זכות החכירה או להחכיר את השטח או חלק ממנו בשכירות משנה, ושאין הקיבוץ רשאי להרשות את השימוש בשטח על ידי גורם אחר.

"בהפרת תנאי זה", נכתב, "יהיה החוזה בטל לגבי השטח שהועבר ליזם והמינהל יהיה זכאי ורשאי לקבל בחזרה לרשותו ולחזקתו את השטח, מבלי שיהיה חייב בתשלום כלשהו לקיבוץ או ליזם".

ייעוד הקרקע: חקלאות

כיום חלות על הקרקע תוכניות שמייעדות אותה לשימושי חקלאות ולמכון לטיהור שפכים. קוינט מצטט במכתבו סעיף בחוזה החכירה שלפיו עם שינוי ייעוד הקרקע יוחזר השטח למינהל, שיקצה אותו לפי שיקול דעתו הבלעדי. עוד נכתב כי כל תשלום נוסף לקיבוץ, מעבר לכללי הפיצוי הקבועים בחוזה החכירה, מהווה מסחר בקרקע ציבורית שלא שייכת לקיבוץ. "לא נוכל להסכים לעסקאות המעודדות התנהלות זו", כתב קוינט לקיבוץ.

הנהלת קיבוץ מעיין צבי מסרה בתגובה כי "קיבוץ מעיין צבי באמצעות יועציו המשפטיים העביר את תגובתו למינהל בהתייחס לטענותיו בנוגע לסעיף האופציה. הקיבוץ אינו מנהל בעיתונות את ענייניו מול הרשויות, לרבות המינהל".

מנובל אנרג'י נמסר בתגובה: "נובל פועלת על לפי חוק ותגיב בהתאם בצינורות המקובלים מול הגורמים הרלוונטיים".