גילת צפויה לקבל פיצוי של 20 מיליון דולר מהרוכשים שחזרו בהם

‎‎כשנתיים לאחר פיצוץ העסקה ואחרי יותר משנה של הליך בוררות הגיעו הצדדים לפשרה ‏‎ ■‎בחוזה המקורי נקבע קנס בגובה 47 מיליון דולר במקרה של ביטול העסקה‏

‎‎כמעט שנתיים לאחר פיצוץ עסקת הרכישה של גילת לוויינים , ויותר משנה לאחר שהחל הליך הבוררות בין החברה לרוכשים לשעבר, צפויה הסאגה להסתיים סוף-סוף בפשרה.

ל"גלובס" נודע כי קבוצת הרוכשים תשלם לגילת פיצוי בגובה 20 מיליון דולר על ביטול הרכישה, וההליכים בין הצדדים יסתיימו. התשלום ייפרס על-פני ארבע שנים. חתימה על הסכם הפשרה תחסוך לשני הצדדים הניצים הליכים משפטיים ארוכים ויקרים.

גילת, המנוהלת על-ידי עמירם לוינברג, מפתחת ומייצרת תחנות לוויין זעירות (‏VSATs‏) שמשמשות לתקשורת, ומספקת אותן יחד עם שירותים נלווים. לפני כשנתיים, לאחר תהליך ארוך של בדיקת נאותות, משא ומתן, והתעניינות מצד גורמים נוספים, נחתם הסכם למכירת החברה לקבוצת רוכשים תמורת 475 מיליון דולר.

קבוצת הרוכשים, "גלקטיק אחזקות", כללה את מבטח שמיר שבבעלות מאיר שמיר, קרן הפרייבט אקוויטי האמריקנית גורס, חברות פרטיות שבשליטת רועי בן ימי, עמי לוסטיג ואיתן סטיבה, בעלי קבוצת ‏L.R‏; וחברת ‏DGB‏ שבבעלות מנכ"ל וריפון, דאגלס ברג'רון. אך מעט לפני השלמת העסקה, התפוצצה עסקת הרכישה בקיץ 2008.

בגילת התעקשו אז שהחברה מילאה את כל התנאים להשלמת העסקה וטענו שאי השלמתה היא הפרה מכוונת מצד הרוכשים. מנגד, טענו אנשי הקבוצה כי לא התקיימו התנאים הקבועים בהסכם לצורך השלמת העסקה, ובמצגי גילת בהסכם "היו חסרים פרטים מהותיים, ולפיכך לא היו מלאים ושלמים כפי שנדרש בהסכם".

בהסכם הרכישה נקבע קנס בגין ביטול העסקה שגובהו כ-47 מיליון דולר, כלומר כ-10% מהיקף העסקה, סכום חריג יחסית בעסקאות מסוג זה. לאחר פיצוץ העסקה, גילת תבעה את הרוכשים במטרה לקבל את הסכום. מבטח שמיר, שנתבעה על כ-13 מיליון דולר מהסכום הכולל, דחתה בתגובה את הטענות שהעלתה גילת והעריכה שסיכויי התביעה נמוכים.

בסופו של דבר, כדי לנסות להימנע מהליכים משפטיים ארוכים ויקרים החליטו הצדדים, לפני כשנה, לפנות להליך גישור באמצעות עורך הדין רם כספי. ההליך הוארך מספר פעמים לאחר ששני הצדדים לא הצליחו להגיע להסכם, וכעת, כאמור, מתברר שהושגה בו בפשרה. בגילת סרבו להגיב לידיעה.

‏רואים ניצני התאוששות

‎‎גילת נסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב לפי שווי שוק של 183 מיליון דולר. לאחר תקופה לא פשוטה שכללה בעיות בחוזה גדול מול ממשלת קולומביה ומשבר כלכלי שהשפיע גם על תוצאות החברה, היא החלה להתאושש וב-2010 היא מצפה לחזור לצמיחה.

ברבעון הראשון של השנה רשמה גילת הכנסות של 57.1 מיליון דולר והרווח הנקי שלה הגיע ל-642 אלף דולר, או 974 אלף דולר בנטרול הוצאות התגמולים לעובדי החברה. לאחרונה הודיעה החברה על רכישת ‏RAS‏ (‏Raysat Antenna Systems‏), חברה פרטית שפועלת בארה"ב, אירופה ואסיה, ובין לקוחותיה נמצאים כוחות הצלה, משטרה, עיריות וסוכנויות ממשלתיות. גילת תשלם 25 מיליון דולר במזומן עבור ‏RAS‏, והעסקה צפויה להיסגר במהלך המחצית השנייה של השנה.

במארס ביצעה גילת שינוי ארגוני במטרה לאחד את הפעילויות שלה, בניגוד למבנה המבוזר של שלוש חטיבות בו פעלה גילת קודם. בעלת המניות הגדולה בגילת היא קרן יורק האמריקנית, שמחזיקה ב-20.1% ממניות החברה, ושווי החזקתה הוא כ-37 מיליון דולר. מאיר שמיר מחזיק ב-5.5% ממניות החברה. ‏‎‎