אירופה סגרה בירידות חדות: מדד ה-IBEX במדריד צנח 5.4%

הדאקס ירד 3.3% והפוטסי איבד 3.1% ונסגר מתחת ל-5,000 נק' ■ ה-ECB יוצא מתוכנית ההלוואות ביום חמישי הקרוב ■ בורסת שנחאי נפלה ב-4.2% ■ "השוק מתנהג כמו חולה שרוצים להפחית לו את המינון"

יום המסחר באירופה התנהל היום (ג') בירידות שערים חדות במדדים המובילים על רקע המגמה השלילית שנרשמת מאז שעות הבוקר המוקדמות בבורסות אסיה והתחזקה לקראת סיום המסחר שם, וכן על רקע מגמה שלילית במדדי וול סטריט בעקבות פרסום נתוני מאקרו מאכזבים בארה"ב.

המדד המוביל בבריטניה, הפוטסי 100 נסגר מתחת ל-5,000 נקודות לשפל של 5 שבועות בעקבות התחדשות החששות ממשבר החובות האירופי, כאשר את הירידות הובילו מניות הבנקים והסחורות.

החששות גוברים לקראת יום חמישי, אז צריכים בנקים באירופה להחזיר תשלומים בסך 442 מיליארד אירו לבנק המרכזי, ה-ECB אשר יוצא מתוכנית ההלוואות לבנקים ביום חמישי הקרוב. בבנק המרכזי מנסים להרגיע את השוק ולטעון כי יציאתו לא תערער את יציבות המערכת הפיננסית. זאת כאשר בנקים באזור הגוש עדיין נזהרים במתן הלוואות אחד לשני. הבנק המרכזי האירופי הציע את תוכנית ההלוואות ל-12 חודשים בשנה שעברה במטרה לעודד מתן ההלוואות למגזר הפרטי ולהבטיח נזילות נאותה בגוש האירו. הצורך בהחזר הכספים מאיים על מחסור בנזילות במערכת הפיננסית בהיקף של 100 מיליארד אירו.

"הבעיה שיש לנו כרגע היא שממשלות ובנקים מרכזיים חושבים האם להפחית את חבילות התימרוץ" אמר אנדרו בל, מנכ"ל קרן ההשקעות וויטאן והוסיף "זה קצת כמו שאתה חולה ומישהו מאיים להפחית את מינון התרופות שלך ואתה מודאג האם אתה מרגיש מספיק טוב על מנת להתמודד עם הפחתת המינון, זה מה שעובר על השווקים".

המשקיעים גם חוששים כי מהלכי הממשלות בניסיונן לפתור את משבר החובות ע"י קיצוצי התקציבים והפחתת הוצאות הממשלה עלול לפגוע בהתאוששות הכלכלית השברירית, מה שמעודד את המשקיעים למכור גם סחורות, על רקע החששות לירידה בביקושים לחומרי גלם.

מניית BP ריכזה עניין על רקע הערכה מחודשת לפיה עלות דליפת הנפט במפרץ מקסיקו לקופתה תגיע ל-2.65 מיליארד דולר. בחברה הכחישו עם זאת הלילה את הדיווחים לפיהם המנכ"ל טוני הייוורד מתכוון לפרוש מתפקידו בימים הקרובים. בסוף השבוע העריכו בחברה כי BP סופגת נזק כבד של 100 מיליון דולר בכל יום בשל הדליפה.

בפריז, הובילו מניות מגזר הפיננסית את המגמה האדומה כאשר BNP Paribas וכן Societe Generale ריכזו עניין.

טעות חישוב העירה את הדובים במזרח

שנחאי הובילה היום את הירידות באסיה בעקבות טעות חישוב שלילית של מכון מחקר מניו יורק למדד המוביל במדינה - ויורדת בלא פחות מ-4.3%. לפי ההערכות, נובעות ירידות השערים גם מציפיות מעורבות של המשקיעים באשר לנתוני המאקרו שצפויים להתפרסם בהמשך השבוע בארה"ב, ובראשם נתוני התעסוקה והאבטלה בארה"ב בחודש יוני וכן נתונים נוספים מתחום הנדל"ן.

מדד שנחאי המשולב סחף מטה את בורסות המזרח ובפרט את הונג-קונג, זאת לאור הפרסומים כי מכון מחקר מניו יורק פירסם תיקון למדד המוביל של Conference Boardלכלכלה הסינית, לפיו עלה המדד בשיעור הנמוך ביותר מאז חודש נובמבר. זאת בניגוד לפרסומים הקודמים לפיהם רשם המדד את העלייה החדה ביותר מזה 14 חודשים.

למעשה רשם המדד, שמנסה לחזות את הפעילות הכלכלית בטווח של שישה עד תשעה חודשים קדימה, עליה באפריל של 0.3% בלבד, ולא של 1.7% כפי שדיווח המכון לפני כשבועיים.

מדד הניקיי היפני דווקא התחזק הבוקר עם פתיחת המסחר, אך שינה כיוון לאור עלייה מפתיעה בשיעור האבטלה במדינה שטיפס בחודש מאי ל-5.2% מכוח העבודה (לעומת 5.1% בחודש אפריל). התחזיות המוקדמות של האנליסטים ביפן צפו דווקא ירידה בשיעור האבטלה וחזו כי יעמוד על 5%. נתון מאקרו נוסף שפורסם הבוקר במדינה משקף ירידה של 0.1% בייצור התעשייתי ביפן בחודש מאי.