מהפך בעמדת גיא-רון? לא פוסל את החזרת משוב השופטים

במכתב ליו"ר נציגות השופטים ורדה אלשיך הבהיר ראש לשכת עורכי הדין כי יש לקדם בקרה על השופטים - לא באופן חד-צדדי ותוך הידברות ■ בוועד מחוז ת"א בלשכה מאיימים: ננהל מו"מ עצמאי עם השופטים בעניין

האם ראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, משנה כיוון בעניין משוב השופטים? במכתב ששיגר היום (ג') גיא-רון לשופטת ורדה אלשיך, יו"ר נציגות השופטים, המצויה בשנת שבתון בניו-יורק, כתב ראש הלשכה כי הוא "סבור כי יש לקדם בקרה מקצועית ומכובדת על התנהלותם של השופטים, שלא באופן חד-צדדי, ושלא על-ידי פגיעה לא נכונה במעמדם ובאי-תלותם".

עם זאת, גיא-רון לא פסל את עצם קיומה של בקרה כלשהי מצד הלשכה על התנהלות שופטים, כפי שהיה בשנים שבהן קיימה הלשכה משוב, בין 2003 ל-2005.

גיא-רון ציין כי "בימים אלה מבצע הוועד המרכזי בלשכה בדיקה חוזרת של המסקנות שהתגבשו בזמנו במשותף בין נציגי הלשכה לנציגות השופטים. אני מאמין", הוסיף, "כי דרך הבקרה צריכה להיות מוסכמת ומשותפת, ככל שניתן, ולדעתי יש להמשיך את ההידברות בעניין זה מאותה נקודה בה הופסקה בעבר".

ראש הלשכה ציין כי אין לו כל כוונה להוביל מהלך חד-צדדי, בניגוד לעמדתם של השופטים, בנושא המשוב.

דובר הלשכה, בן-ציון ציטרין, סירב להבהיר אם מכתבו של גיא-רון אכן משקף שינוי בעמדתו בנושא המשוב. "ראש הלשכה איננו מוסיף דבר מעבר לכתוב במכתב", נמסר מהלשכה.

להירדם בשמירה

מכתבו של גיא-רון בא בעקבות מכתב ששיגרה אתמול (ב') אלשיך ליו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכה, עו"ד דורון ברזילי, לקראת הדיון שיתקיים ביום רביעי בוועד המחוז בדבר קיום משוב שופטים מטעם המחוז.

"סברתי לתומי כי בעקבות השיחה בינינו באילת", כתבה אלשיך לברזילי, "הרי שבטרם תיפול החלטה בעניין, אפילו לעניין הצבעה. אתה גם הסברת לי למה אתה בדעה שלא יהיה משוב, וכי אתה מתנגד לקיומו בטרם יתקיימו פגישות ושיחות בנושא בין הנציגות לעורכי הדין. האם אמרת את הדברים כי רצית להרדים אותי בשמירה?".

"אני רואה בכך מעשה לא ראוי מצדך", כתבה אלשיך לברזילי, "בכל זאת אני מצפה שתפעל ברוח סיכום הדברים בינינו, ותפעל בישיבה למניעת חידוש המשוב".

יצוין כי אלשיך מציעה לברזילי לקיים דיאלוג בין ועד מחוז תל-אביב של הלשכה לבין נציגות השופטים, באשר לאופן שבו יש לקיים דרכי בקרה על השופטים - צעד שיש בו משום התעלמות מהמוסדות הארציים של הלשכה ומגיא-רון, שהיה מכותב למכתבה.

הידברות עניינית

ברזילי מיהר להגיב להאשמות של אלשיך כלפיו, במכתב ששיגר אליה אמש. "כפי שציינתי בשיחתנו שהתקיימה בארבע עיניים, אני סבור כי יש לנהל דיאלוג הוגן ופתוח עם נציגות השופטים בעניין זה, ואני מגייס את כל כוחותיי לצורך כך, אף שהדבר איננו פשוט. גם אם יוחלט על חידוש המשוב, אני מאמין כי הדבר יהיה בשינויים המתבקשים, ויש להתאימו תוך בחינה מדוקדקת ומידתית של כלל הפרמטרים, וחשוב שהוא לא יעסוק בתוכן החלטות השופטים".

ברזילי הוסיף כי הוא רואה בחיוב רב הידברות עניינית בין ועד המחוז לבין נציגות השופטים - וזו תהיה רוח הצעת ההחלטה שבכוונתו להעלות בישיבת ועד המחוז מחר (ד').

"בתחילת החודש, במקום להקשיב לבקשתנו לקיים דיון ענייני בחידוש המשוב", מסר ברזילי ל"גלובס", "בחר יורי לערוך הצבעה במחטף ולהוריד את הנושא מסדר היום. גם הפעם הוא גילה כי איננו יכול להמשיך לנהל את הלשכה תוך התעלמות מציבור עורכי הדין, ונראה כי בחר לחזור בו מהחלטתו ולקיים באופן מפתיע הידברות עם נציגות השופטים - בדיוק כפי שביקשנו כל הזמן".

זגזוג מפתיע

חבר ועד מחוז תל-אביב, עו"ד אפרים נוה - שהעלה את נושא המשוב הן בוועד המרכזי והן בוועד המחוז, לאחר שהוועד המרכזי החליט שלא לאשר את חידוש המשוב ברוב של 10 נגד 3 - מסר: "מעניין לדעת מה אירע בשבועיים האחרונים לראש הלשכה שגרם לו לזגזג, למעט הבהלה והמצוקה שככל הנראה נתקף בה שעה שהבין כי לציבור עורכי הדין במחוז תל-אביב יש עמדה שונה לחלוטין משלו".

נוה הודיע כי בכוונתו להעלות הצעת החלטה, ולפיה ימנה ועד המחוז נציגות מטעמו, שתדון עם השופטים במטרה להגיע להבנות.