הצ'ופרים הקטנים של המשקיעים

מה משותף לדיאטה, שימוש בחוט דנטאלי, התעמלות, עישון, אלכוהול, וקרנות נאמנות?

מה משותף לדיאטה, שימוש בחוט דנטאלי, התעמלות, עישון, אלכוהול, וקרנות נאמנות?בכולם יש פער בזמן בין המעשה לבין התוצאה: נעשן היום אבל נחלה בסרטן ריאות בעוד שנים רבות, נדלג בערב על השימוש בחוט דנטאלי אבל בסוף נגיע לרופא השיניים, נשקיע בקרן נאמנות היום אבל נהנה מהתשואה רק בעוד חודשים או שנים.

בכל המקרים הללו אין לנו היזון חוזר (feedback) שימושי, היחס בין הבחירות שאנו עושים היום והתוצאה אליה נגיע בעתיד אינו חד חד ערכי וסובל מרעשי רקע רבים.

בדומה לדיאטה שבה מחליטים להימנע מעוגות, בורקס, פיתות ושוקולד לפחות עד ארוחת הערב, אלא שבארוחת הערב אוכלים את כולם יחד ובכמות נכבדה, כך אפשר לעבור לקרן כספית בתשואה אפסית, כשהעיתונים והחברים מספרים על תשואות מרשימות ובסוף להעביר את כל הכסף למניית ביומד או גז ולהפסיד את כל החיסכון בסיכון - כמו בקלוריות - במחי החלטה רגעית אחת שגויה.

כמו בדיאטה כך גם בהשקעות, רוב האנשים זקוקים לטריקים קטנים בכדי שלא להגיע למצב הזה, כדי שלא להגיע לארוחת השחיתות האולטימטיבית שמורידה ימי איפוק רבים לטמיון.

כל דיאטנית שפגשתי דיברה איתי על פטנטים מסוגים שונים: למשל, ארוחות קטנות או צ'ופרים לרגעי משבר, בכדי שלא להגיע להרגשת חסך או רעב אמיתי. ואם נחזור לשוק ולרוב המשקיעים באמצעות קרנות נאמנות וקרנות סל, ובכן עבורם המקבילה לצ'ופרים הקטנים במשך היום היא הקצאת חלק מהחיסכון בחיפוש תשואה. השקיעו 80% או 90% בקרנות סולידיות שבהן הסיכון נמוך והתשואה בהתאם, אבל את רוב תשומת הלב השקיעו ביצירת תשואה ב-10% שהקצאתם למטרה זו.

בין אם אתם בוחרים להשקיע את סכום ה'צ'ופרים' באמצעות קרנות אקזוטיות יותר כמו מניות חו"ל, מניות יתר (מדד היתר הוא מדד המניות של החברות הקטנות יותר הנסחרות בבורסה) או במניות שבמדד מעלה לאחריות חברתית, אליו אתם צריכים למקד את עיקר תשומת לבכם. כדאי לבדוק השקעות אלו פעם בשבוע, פעם בחודש, פעם ברבעון אבל את הסכום העיקרי, בהנחה שהשקעתם בתמהיל קרנות אג"ח מדינה או קרנות יותר סולידיות, אפשר לבחון בתדירות נמוכה יותר אפילו עד כדי פעם פעמיים בשנה.

חיסכון ארוך טווח מזכיר את דילמת החוט הדנטלי - בכל חודש מפקידים אלף שקלים, אך רק בסוף השנה מגלים שהצטברה קופה בסך 12 אלף שקלים ורק בתום עשור, ובתנאי שהכסף גם הושקע בתמהיל סביר ובסיכון נמוך, אז במקום 120 אלף שקלים, אפשר לצפות שהריבית המצטברת תקרב את הקופה ל- 130 אלף שקלים, רווח המתקרב לשנת חסכון. כמו שבדרך כלל אנחנו עייפים מידי ומעדיפים רק הערב לדלג על החוט הדנטלי כך ברוב החודשים יש לנו משהו לא רע לעשות בעוד 1000 שקלים, ולכן רק החודש לא נחסוך.

בסוף היום כל אחד צריך למצוא את הפטנט שלו להתגבר על הקושי להתמודד עם מצבים שבהם יש פער משמעותי בזמן בין המעשה לתוצאה. לשים פתק על המראה, הוראת קבע בבנק, ביקור חודשי אצל רופא השיניים, תמונה שלך מגיל 20 על המקרר... כל אחד והפטנט שלו. המשותף לכולנו הוא שאנחנו צריכים פטנט ומאוד קשה לנו להתמודד עם דיאטה, שימוש בחוט דנטאלי, התעמלות, עישון, אלכוהול, וקרנות נאמנות בלי זה.