"לצערי החמצתי את פייסבוק, אבל היום יש יותר הזדמנויות"

משקיע ההון סיכון המוערך ג'פרי יאנג מקרן ההון סיכון רד-פוינט חושב שזו תקופה מצוינת להון סיכון ■ הוא אמנם פספס את רכישת פייסבוק ב-75 מיליון דולר - אבל הוא מאמין באינטרנט הנייד וטוען: "הייתי שמח לראות את התעשייה הזו ממשיכה להתכווץ"

פרי יאנג, שותף מייסד בקרן ההון סיכון רד-פוינט האמריקנית, הוא ללא ספק אחד ממשקיעי ההון סיכון המתוסכלים בעולם. יאנג, שסוגר 26 שנה בתחום ההון סיכון, נכנס לפנתיאון כאחד המשקיעים המובילים בתחום התקשורת. בפורטפוליו האישי שלו, עוד לפני ימי רד-פוינט, ניתן למצוא בין השאר את Excite, Ask Jeeves, Tivo וג'וניפר - כולן השקעות שניתן בקלות לכנות אותן Homerun, החלום הרטוב של משקיעי ההון סיכון.

אבל שום דבר לא הכין את יאנג למפגש עם פייסבוק. בשנת 2003 הוא החל לבחון השקעה בתחום המדיה החברתית ומהר מאוד הגיע למייספייס, אז אחד האתרים של חברת Intermix Media. "התחלתי להסתכל על דברים אחרים ולא רק גישה לרשת דרך חיפוש", הוא מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" בעת ביקור בישראל השבוע, "ואז נתקלתי בפייסבוק והסתכלתי על זה כמו על מייספייס נוסף. לא הבנתי שפייסבוק זה יותר כמו טלפון, כלומר סוג של תשתית תקשורת".

ההשקעה במייספייס באמצע 2004 נעשתה לפי שווי של 44 מיליון דולר, ורד-פוינט החזיקה בה כ-25%. "לאחר מספר חודשים ראינו שמייספייס התחילה להמריא ועלה הרעיון לקנות גם את פייסבוק", הוא מתאר.

אלא שכנראה כבר באותם הימים היו למארק צוקרברג, מייסד הרשת החברתית, שאיפות גדולות. הסכום שדרשה פייסבוק, שהושקה בתחילת 2004 והגיעה למיליון משתמשים רק בסוף אותה השנה, עמד על 75 מיליון דולר, הרבה מעבר למה שאנשי מייספייס היו מוכנים לשלם.

מייספייס נמכרה בסוף 2005 לניוז קורפ של רופרט מרדוך תמורת 580 מליון דולר, מה שסיפק לפי הערכות החזר של פי 3 על הכסף בלבד לקרן, בעקבות ההסכמים עם החברה-האם שהחזיקה באתר, אבל בטווח זמן קצר יחסית. האלטרנטיבה לעומת זאת - השקעה אפשרית בפייסבוק בתחילת ימיו - נראה שתציק ליאנג עוד תקופה ארוכה.

"האם הייתי רוצה להיות אחד המשקיעים בפייסבוק? בוודאי", מוסיף יאנג, "אני מצטער שהחמצנו את זה. אבל באותה המידה זה יצר הזדמנויות להמון דברים אחרים. הדבר היחיד שמנחם אותי זה שבעבר היינו רואים חברות כמו פייסבוק פעם בעשור והיום אפשר למצוא הזדמנויות שכאלה פעם בחמש שנים. אנשים שאלו אז 'האם יהיה עוד משהו מעבר למייספייס?', ועכשיו שואלים 'האם יש משהו מעבר לפייסבוק או טוויטר?' ואני חושב שהניידות עומדת להיות אחד מהדברים הגדולים הבאים. זה כבר עכשיו קורה, אבל זה עוד יגדל".

יאנג מעריך שפייסבוק היא הצלחה גדולה, בלי שעדיין יש מספר אחד רשמי סביב השווי של החברה או ההחזרים שיראו המשקיעים. "אני חושב שזו באמת הזדמנות גדולה", הוא טוען. "למעשה פייסבוק הפכה למעין ניהול הזהות שלך ב-Web, ופלטפורמה שעבורה מפתחים יותר ויותר אפליקציות. באמצעות זה שמבצעים שם ניהול זהויות, הם יוכלו גם לספק יותר פרסום ממוקד. תחשוב על כל הדברים שהם יודעים עליך, יש הרבה דברים שהם יכולים לעשות עם המידע הזה מבלי לפגוע בפרטיות".

פחות כסף, יותר ההזדמנויות

קרן רד-פוינט הוקמה בשנת 1999 עם התמקדות בנושא האינטרנט, ברוח התקופה. הקרן, שמנהלת כיום 2 מיליארד דולר, נחשבת לאחת המצליחות בעמק הסיליקון וזה בא לידי ביטוי בגיוסים שביצעה לאחרונה. בתחילת השנה השלימה הקרן גיוס של קרן נוספת, הרביעית במספר, בהיקף של 400 מיליון דולר, פחות מחודשיים בין היציאה לגיוס לבין סגירת הגיוס. "הרגשנו מאוד ברי מזל", אומר יאנג, "ההשקעות בהון סיכון בארה"ב ירדו כמעט ב-40% בין 2008 ל-2009 ואנחנו אמרנו שזה זמן מתאים לגייס, כי יש פחות כסף בתעשייה וההזדמנויות גדלות".

כמובן, שעם גישה שכזו, המחשבה שמודל ההון סיכון "שבור" או אינו מוצלח באופן כללי, רחוקות מאוד מיאנג. "אין ספק שיש פחות חברות שיוצאות ל-IPO יחסית למצב לפני 15 שנה, אבל במקביל יש מיזוגים ורכישות (M&A) משמעותיים", הוא קובע "ה-Homeruns שאפשריים, הם הרבה יותר גדולים מאשר לפני אפילו 20 שנה. אם מנהלים בחוכמה את מבנה ההשקעה כך שלא שמים כמות כסף גדולה בהתחלה, בונים את ההשקעות כך שאפשר לקבל החזרים מרכישות קטנות ובמקביל מחפשים את ה-Homeruns, אני חושב שאתה יכול מאוד להצליח".

מצד שני, יאנג מעביר ביקורת גם על ההון סיכון, ואומר דברים שדומים למה ששומעים ממשקיעים מובילים אחרים בשנה האחרונה, על כך שיש יותר מדי קרנות יחסית לכמות ההזדמנויות שיש בשוק. "הייתי שמח לראות את תעשיית ההון סיכון מתכווצת", הוא אומר, "היא מתכווצת כבר משנת 2000, אבל הייתי שמח לראות אותה ממשיכה כך או אפילו יורדת עוד בשנים הקרובות. אם זה יהיה המצב, יהיה הרבה יותר טוב".

רד-פוינט מתרכזת כעת בחמישה נושאים: מדיה חברתית, אינטרנט נייד, תשתית הפרסום באינטרנט, מחשוב ארגוני ופתרונות אנרגיה ירוקה. יחסית לזה שהתרכזו בנושא אחד בלבד לפני עשור, הרי שהמצב כיום הרבה יותר טוב, מציין יאנג. "אם מסתכלים על המשבר, הרי שבעמק הסיליקון הרגישו אותו הרבה פחות מאשר במשבר הקודם. באופן יחסי, אנחנו במצב מצוין".

"העניין בישראל לא ירד"

הביקור בישראל, שהוא הראשון עבור יאנג, נעשה כחלק מההשקעה שביצעה רד-פוינט בעבר הרחוק בחברת ביג-בנד. החברה הונפקה בתחילת 2007 ויאנג נשאר בה כחבר דירקטוריון. מלבד ביג-בנד, הקרן השקיעה בשנתיים האחרונות גם בחברת האינטרנט Answers.com כ-13 מיליון דולר בשני סבבים, והשיגה גם אקזיט מכובד מההשקעה ב- FraudsSciences שנמכרה ל-PayPal בתחילת 2008 תמורת כ-170 מיליון דולר ואקזיט נוסף ממכירת טראנסצ'יפ לסמסונג ב-70 מיליון דולר.

"נמשיך להסתכל על השקעות כאן באופן מאוד חיובי. העניין שלנו בחברות ישראליות לא ירד", מתייחס יאנג להשקעות עתידיות בחברות ישראליות. לצד הקומפלימנטים ליכולות ולרוח היזמות המקומית, מציין יאנג כי "המומחיות בישראל היא יותר בתחומי החומרה ותשתיות, ופחות בתחומי המדיה, הניידות והקלינטק, היכן שמירב הפעילות שלנו כרגע. אני לא יודע על השקעה מסוימת בחברת ישראלית שנמצאת על השולחן אצלנו כרגע, אבל אנחנו כל הזמן מחפשים".