יש מחיר למינוף: מעלות מכניסה את מכתשים אגן למעקב

"הרכישה של אלבאו עלולה לחשוף את החברה לעלייה בסיכון האשראי, בין היתר, כתוצאה מגידול משמעותי בחוב נטו, עליה במינוף וירידה אפשרית ברמת הנזילות של החברה"

חברת הדירוג מעלות S&P מכניסה את האג"ח של מכתשים אגן לרשימת מעקב עם השלכות שליליות עקב רמת המינוף (חובות) של החברה, שצפויה לגדול משמעותית בעקבות רכישת הענק של אלבאו האמריקנית. כיום מדורג החוב של מכתשים אגן בדרגה של AA מינוס על ידי מעלות.

ביום ראשון דיווחה יצרנית חומרי ההדברה שבשליטת כור של נוחי דנקנר, כי בכוונתה לרכוש את חברת האגרו-כימיה אלבאו (Albaugh) תמורת סכום המוערך בכמיליארד דולר. סכום העסקה שווה בגודלו לכ-60% משווייה של מכתשים עצמה (1.65 מיליארד דולר), כך שהיא צפויה למנף את היקפה. על פי תנאי ההסכם, מכתשים אגן תשלם תמורת הרכישה 340 מיליון דולר במזומן עם השלמתה ועוד 455 מיליון דולר באשראי לשבע שנים. בנוסף תעביר החברה 59 מיליון מניות של מכתשים, כ-12% מהון המניות, ששוויים עומד כיום על 210 מיליון דולר. העסקה צפויה להיסגר ברבעון הרביעי של השנה.

כלכלני מעלות ציינו בהודעה שפרסמה החברה כי "הרכישה עלולה לחשוף את החברה לעלייה בסיכון האשראי, בין היתר, כתוצאה מגידול משמעותי בחוב נטו, עליה במינוף וירידה אפשרית ברמת הנזילות של החברה".

בנוסף, חשיפה למוצר בודד - גלייפוסט - אשר צפוי להוות כ- 20% ממכירות החברה הממוזגת ואשר חשוף לאחרונה לתחרות חריפה מצד יצרנים סיניים ולירידת מחירים, חשיפה גבוהה יותר לשווקים בדרום אמריקה, ירידה ברווחיות לנוכח רווחיות נמוכה יותר של החברה הנרכשת והתמודדות עם אתגרים הנובעים מפעולת מיזוג בהיקף גדול ביחס לפעילות הקיימת יתרמו אף הם לעלייה ברמת הסיכון של החברה.

מנגד, מציינים במעלות, סיכונים אלו עשויים להתקזז בחלקם, בעיקר מעלייה במעמדה התחרותי של החברה הישראלית בשווקים העיקרים בהן פועלת אלבאו, הרחבת סל המוצרים והפעילויות של מכתשים אגן וכן כתוצאה מסינרגטיות שצופה הנהלת החברה, בהיקף שנתי של כ-50-60 מיליון דולר".