בר-און עתר לבג"ץ נגד התקציב הדו-שנתי: "הממשלה רומסת את הדמוקרטיה"

(עדכון) - טוען: "בינתיים רק הדמוקרטיה המפוארת של בחריין משתמשת בכלי הזה" ■ "התחזיות הכלכליות ל-2012 הן בגדר הימור כלכלי גרידא" ■ בג"ץ: המשיבים יגישו את תשובתם לעתירה בתוך 10 ימים

ח"כ רוני בר-און ומפלגת קדימה עתר הבוקר (ד') לבג"ץ נגד תקציב המדינה הדו-שנתי. העתירה הוגשה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ ויו"ר הכנסת ראובן ריבלין.

הטיעון הראשון בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד איל רוזובסקי ואלי בורשטייין ממשרד צלרמאיר-פילוסוף, הוא שהממשלה רומסת את הדמוקרטיה הישראלית בכך שהיא מפרה את האיזון בין הכנסת לבין הממשלה ומונעת ממנה לפקח על תקציב המדינה.

הטיעון השני הוא שקיים חשש סביר לכך שתקציבים של 5 שנים (2009-2013) יגיעו לאישור הכנסת רק פעמיים, שכן פעמיים אושרו תקציבים דו-שנתיים, ו-2013 תהיה שנת בחירות.

הטיעון השלישי הוא שיש בתקציב משום פגיעה במערכת החוק של מדינת ישראל, שכן הממשלה מתקנת שנית באמצעות הוראת שעה חוק יסוד (חוק יסוד התקציב), שהוא חוק עם עוצמה של חוקה.

הטיעון הרביעי של בר-און הוא שההנחות המאקרו-כלכליות והתחזיות שמשמשות לצורך בניית התקציב בחישוב הגירעון הן בגדר "הימור כלכלי גרידא", כי בגלל חוסר היציבות וחוסר הוודאות הגדול ששורר בכלכלה העולמית, אין שום אפשרות לקלוע נכון למצב כפי שיהיה ב-2012.

עוד טוען בר-און כי שר האוצר מתפאר בכך שמדובר בתקציב שהעולם רוצה ללמוד ממנו ושזכה לשבחים בעולם, אך "בינתיים רק הדמוקרטיה המפוארת של בחריין משתמשת בכלי הזה".

בשבוע שעבר תקף בר-און, שר האוצר לשעבר וכיום ח"כ באופוזיציה, את הממשלה ואת התקציב הדו-שנתי - והשווה אותו לטכניקה שבאמצעותה ביסס היטלר את שלטונו: "המניע האמיתי כאן הוא רצונה של הממשלה לצמצם את פיקוח הכנסת בעזרת קואליציה דורסנית", אמר בנאום במליאת הכנסת.

השופט סלים ג'ובראן החליט היום כי על המשיבים לעתירה - ראש הממשלה, שר האוצר ויו"ר הכנסת - להגיש את תשובתם לעתירה בתוך 10 ימים.