לא להגזים עם הרגולציה

הנזק שנגרם לשוק התקשורת מחקיקה שאיחרה את זמנה הוא עצום - ראו מקרה ערוץ 10 למשל

תקופה קשה עוברת על הרגולציה של שוקי התקשורת. התקדמות הטכנולוגיה מציבה בפניה אתגרים לא פשוטים, ולא אחת היא מתקשה להדביק את קצב ההתפתחויות. בתקופה כזאת חייבת כל רגולציה לאמץ כלים נגישים, שיאפשרו לה "לתקן תוך כדי תנועה".

המצב בישראל בעייתי מאוד. רוב ההסדרים בתחום התקשורת חייבים להיעשות בחקיקה ראשית, שזמן בשלותה ארוך במיוחד, והיא חשופה ל"מסחרה" של אינטרסים.

השוק הישראלי ידוע כמאמץ מוקדם מאוד של התפתחויות טכנולוגיות, ועד שנחקקים שינויים, הם בדרך-כלל מתייתרים על-ידי המציאות. זה 10 שנים לפחות המציאות בישראל מקדימה את הרגולציה ולא מותירה לה אלא להיאחז בשולי שמלתה ולעשות מעט מדי מאוחר מדי.

תפקידו של הרגולטור הוא לפקח על השוק, אך גם לפתח אותו. הנזק שגורמת חקיקה שאיחרה את זמנה, או חסמה שור בדישו, הוא עצום. ולכן הרגולטורים מתעלמים מלשון החוק ומתמרנים סביבו - עד שיצליחו לתקן את מה שהם עצמם חוקקו בעבר (ראו ערוץ 10 למשל), אחרי שהנזק כבר נגרם.

תיקון חיוני ראשון לחוק - הקניית סמכויות נרחבות יותר לרשות המקצועית על מנת שתוכל לתת מענה מקצועי, ישים ומיידי לצרכים משתנים, באמצעות כללים ותקנות. החקיקה הראשית צריכה להביע את כוונותיו של המחוקק ואת העקרונות המרכזיים שלו - לא את הדרכים להוציא אותם אל הפועל. ללא תיקון זה, הרגולטורים ימשיכו לבזבז את זמנם בפרשנויות "יצירתיות" כדי להתחמק מהפערים בין לשון החוק למציאות, עד אשר יצליחו לשנות אותו, רק כדי לגלות שאיננו מתאים עוד לנוף התקשורתי החדש.

חרתה המדינה על דגלה את ערך התחרות? ייקבע ערך זה בחקיקה הראשית, אך כדי לתת לו תוקף חייבת המדינה להפקיד את ביצועו ואת הסדרתו בידי הגוף בעל הכלים המקצועיים לעשות כן - ובזמן אמת.

רגולציה מחמירה נדרשת בשווקים שאין בהם תחרות. בשוק תחרותי, רגולציה מוגזמת חוסמת את ההתפתחות ולא עוזרת לה. בישראל, בעשור האחרון, התפתחה תחרות משמעותית הן ברמת ערוצי התוכן והן ברמת הפלטפורמות - והרגולציה נשארה חשדנית וחסרת אמון. כמו ילד שאימו מסרבת לתת לו להתבגר, כך ממשיכה הרגולציה בישראל "לחנוק" את הגופים המפוקחים ולא מניחה להם להמריא.

לרגולציה של תוכן בשוק המודרני יש שני תפקידים: האחד - קביעת איסורים, והשני - דאגה לנושאים המצויים בכשל שוק (הפקות מקור מסוגה עילית, למשל). מעבר לאלה, במקום שהשוק איננו מקולקל, בבקשה אל תתקנו אותו!

* הכותבת היא סמנכ"לית ערוצים בדורי מדיה גרופ וחברה בצוות משפיעי הדעה בוועידת תקשורת ונתח שוק 2010.