הישראלים ששוברים את חרם הטיסות לטורקיה מדברים: "אל תטוסו, ככה יהיה לנו יותר מקום לרגליים"

בטורקיש איירליינס מדווחים על התאוששות בהזמנות הטיסות מישראל ■ נוסעים נתקלים בתורים ארוכים ובחוסר סיכוי למצוא מושב ליד חלון ■ ושוברי החרם? מבחינתם יש רק מלך אחד: המחיר ■ שר התמ"ת יצא לשליחות חשאית לשקם היחסים עם טורקיה; מתיחות בין נתניהו לליברמן

זה התחיל מבטיח: השגעונות המתמידים של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ רדואן, והתקיפות שלו את ישראל מדי יום לא השאירו את הצרכנים הישראלים אדישים. סוכני הנסיעות דיווחו כי הקלאבים בטורקיה נמחקו באחת ממפת הנסיעות, וחברות הצ'ארטר הטורקיות, שכבר הפכו לסמל של ממש בנתב"ג, נעלמו מהשדה לחלוטין.

אבל, בזמן שארדואן ממשיך להפיץ בעולם את משנתו (בתוספת נתיחות מגופות הרוגי המשט) - מתברר כי יש ישראלים שלא ממש מיישרים קו עם החרם התיירותי על טורקיה. חברת התעופה הטורקית טורקיש איירליינס זיהתה את הדרך הטובה והעתיקה ביותר לשבור חרם צרכנים: הורדת מחירים.

שעת צהריים של יום חמישי, שדה-התעופה בן-גוריון: התור בדלפקי חברת התעופה הטורקית נראה מוזר, בהתחשב בדיווחים בתקשורת על החרם וההצהרות התקיפות של ארדואן.

"אין באמת הבדל בתנועת האנשים", מספרת דיילת הקרקע של החברה באדישות. "יש לטורקיש 4 טיסות ביום מכאן, ואף אחת מהן לא ריקה. נכון שהטיסות לא מפוצצות ושמרגישים שיש קצת יותר קבוצות תיירים מאורגנות שמגיעות לארץ מאסיה וארה"ב דרך טורקיה באמצעות החברה, אבל אין באמת ירידה משמעותית. נוסעים שמגיעים הנה שעה וחצי לפני הטיסה כי הם בטוחים שהם היחידים במטוס, תמיד מופתעים מהתור שיש לפני הדוכנים ומהעובדה שכבר לא נשארו מקומות ליד החלון".

מנהל השיווק של החברה בישראל, מוריס קנט, אישר גם הוא השבוע בשיחה עם "גלובס" את הפרטים: "מאז המשט נרשמים אצלנו ביטולים, שהביאו אותנו גם לבטל בזמנו מספר טיסות בודדות באותו השבוע, אבל בשבועות האחרונות אנחנו רואים התייצבות במספר ההזמנות ואף התאוששות. נכון לעכשיו, אנחנו מתכוונים להמשיך ולהפעיל 4 טיסות יומיות כמתוכנן".

"מה ההבדל בין אל-על לטורקיש? זה לא שהכסף נכנס למדינה"

כ-70% מנוסעי טורקיש איירליינס מישראל, על-פי ההערכות, אינם זוכים כלל לראות את איסטנבול: את מזוודותיהם מעטר תג ירוק גדול של "נוסע במעבר", והם מצויידים כבר מנתב"ג בכרטיס עלייה למטוס מאיסטנבול לאחד מנמלי ההמשך של החברה.

בין היעדים הפופולריים של טורקיש לנוסעים הישראלים ניתן למצוא בין היתר את מרבית הערים המרכזיות במזרח הרחוק, את ארה"ב וכן יעד פופולרי במיוחד בחודש הנוכחי - מארחת המונדיאל, דרום אפריקה. בכולם מציעה טורקיש, במועדים רבים, מחיר אטרקטיבי וזול משמעותית מרבות ממתחרותיה, ובהן גם אל-על המקומית.

מי שמצפה מהנוסעים הישראלים בחברה להתבייש, ינחל אכזבה כבדה. יאיר, בן 26, נוסע עם חברתו למשחקי המונדיאל עם טורקיש ורכש את הכרטיס לאחר אירועי המשט. מבחינתו, הוא עשה עסקה מצוינת: "אין שום הבדל בין אל-על לטורקיש איירליינס מבחינתי - חוץ מהעבודה שלטוס באל-על יעלה לי 2,500 דולר ועם טורקיש 1,200 דולר, שזה פחות מחצי מחיר", הוא אומר לקול עיקום פרצוף של כמה מהנוסעים האחרים סביבו, ומוסיף: "זה לא שהכסף הולך למדינה ובונים איתו בית-ספר. זה מגיע לאיש עסקים פרטי, בדיוק כמו בטורקיה. בסופו של דבר זה ביזנס".

חברתו מצטרפת גם היא ואומרת: "הטיסות עם טורקיש יותר נעימות - יש יותר מקום לרגליים מאשר ברוב החברות, יש מסכים אישיים בטיסות הארוכות עם הרבה סרטים באנגלית, והצוות ממש נחמד".

כשמגיעה חבורת הישראלים לאיסטנבול, התחושה קצת משתנה: נושא השיחה הפופולרי הוא "למי יש דרכון זר?" כדי להזדהות עימו, אפילו שהובטח כי נוסעי החברה מישראל לא יצטרכו לעבור ביקורת דרכונים ויופנו מיד לשרוולי טיסות ההמשך שלהם.

כשבשרוול המעבר לטיסות למזרח ולאפריקה נדרשים הנוסעים הישראלים ביחד עם כרטיס העלייה למטוס להציג גם את הדרכון שלהם, החשש מתחיל להציף אותם. "תראה, תראה איך הוא מסתכל עלינו", אומרת אחת הנוסעות לבעלה. "אנטישמי, בדוק! לכל הקודמים אמר שלום ורק לנו תוקע מבט מגעיל כזה, אמרתי לך שלא היינו צריכים לטוס עם הטורקים".

רבע שעה לאחר מכן היא כבר תשב ליד שער העלייה למטוס כשהיא לוגמת קפה טורקי אורגינל שקנתה ממוכר טורקי אורגינל באחת מרשתות הקפה הטורקיות בנמל אטאטורק שבאיסטנבול.

"שאנשים יפחדו, שלא יטוסו ושיחרימו - שום בעיה. מבחינתי זה רק אומר יותר סיכוי לקבל ספסל שלם בטיסה ויותר מקום לרגליים", אומר בעלה, שלמרות הגאווה מסרב להזדהות בשמו, מחשש לנקמה מצד חבריו המקפידים על החרם הצרכני הנוקשה. "לא מחלקים זהב על הכסאות של אל-על בטיסות, ואני מרגיש לגמרי בטוח בטיסות של טורקיש. המחירים שלהם טובים, והמטוסים שלהם טובים, וזה מה שקובע בסוף".

"ארדואן אמר שאנחנו לא אשמים - זו הממשלה"

לא רק זוגות ישראלים מציפים את נמל-התעופה באיסטנבול. גם המטיילים הישראלים של אחרי הצבא, הידועים בחיבתם למחירים נמוכים, מוכנים לשים את העקרונות בצד תמורת חיסכון של כמה דולרים, או לירות טורקיות.

אירינה גורודנר, בת 22 מראשון-לציון, טסה עם טורקיש איירליינס ליפן לפני מספר חודשים, ועשתה השבוע את דרכה חזרה לארץ. "קניתי כרטיס פתוח עוד מזמן, ועל כל המתיחות עם טורקיה שמעתי רק בדרך", היא אומרת. "חשבתי להחליף חברה, אבל הייתי בחו"ל ולא רציתי לבזבז זמן וכסף על הטרטור. נכנסתי לאינטרנט וביררתי עם סוכנות איסתא שדרכה קניתי את הכרטיס, שם אמרו לי שהטיסה יוצאת כרגיל".

"לא הזמנתי את הכרטיס לבד באינטרנט אלא דרך סוכן נסיעות מסודר, וידעתי שאם יהיו בעיות - הסוכן יטפל בזה. גם קראתי באתרי חדשות שארדואן אמר שהוא לא מאשים את העם אלא את הממשלה בישראל, אז אין סיבה להילחץ ולשלם סתם יותר כסף על מעבר לחברה אחרת", מספרת אירינה ומסכמת: "אני לא פוליטיקאית ולא שגרירה, אני מטיילת שרוצה להגיע מנקודה לנקודה בדרך הכי יעילה וזולה שאפשר. יכול להיות שאם הייתי קונה את הכרטיס היום הייתי מנסה למצוא חברה אחרת לטוס איתה, אבל מה שקובע בסוף זה לא מה אמר ראש המדינה הטורקית על ישראל - מה שקובע זה המחיר".