אורמת: "גזית אינק מונעת ממניעים זרים לטובת החברה"

(עדכון) - דירקטוריון אורמת דוחה טענות גזית להתנהלות כושלת של חברי הדירקטוריון ■ מקורבים לברוניצקים: כצמן וסגל מנסים להשתלט ■ גזית פרסמה הודעת עמדה חריפה לקראת האסיפה הכללית

האם מתפתח מאבק שליטה נוסף באורמת ? בעוד שדורי סגל טען הבוקר (ה') בשיחה עם "גלובס" כי אין לגזית שום כוונה להשתלט על החברה, מקורבים ליהודה ויהודית ברוניצקי טוענים הערב שהצהרת הכוונות של גזית חושפת את פרצופם האמיתי.

בהודעה שפרסמה הערב (ה') אורמת תעשיות לבורסה מגיב הדירקטוריון להודעת העמדה של גזית אינק, בעלת המניות בחברה. "דירקטוריון החברה סבור כי לדירקטורים החיצוניים טרופ וגונן יש את כל הכישורים, הידע והנסיון הדרושים לצורך מילוי תפקידם ומפנים את תשומת הלב לתרומתם הרבה לחברה במהלך כהונתם כדח"צים. שיקולים אלו עמדו לעיני הדירקטוריון בעת שהחליט על כינוסה של אסיפת בעלי מניות לאישורהארכת כהונתם, ונותרו בעינם, גם לאחר שבחן היטב את הטענות שהעלתה בעלת המניות בהודעתה".

"דירקטוריון החברה מבקש להבהיר, כי הוא דוחה את טענותיה של גזית אינק בדבר התנהלותם הכושלת כביכול של חברי הדירקטוריון. החברה הינה מהמובילות בעולם בתחומה, זוכה להערכה בינלאומית ואף נבחברה לחברת מופת בורסאית, בזכות 'ניהול מצויים לאורך זמן, שהביא להצלחות יוצאות דופן בסביבה תחרותית'. למותר לציין, כי מעמדה של החברה ומיצובה כחברה מובילה, אינם מתיישבים כלל וכלל עם טענותיה של גזית אינק כפי שהובאו בהודעה".

לסיכום מציין הדירקטוריון כי הוא סבור כי "התנהלותה של בעלת המניות אינה מתיישבת עם הצהרותיה, לפיהן הא רואה לנגד עינייה את טובת החברה, לרבות בהעדפתה את התקשורת על פני הצגת הדברים בפורום הראוי, כפי שהוזמנה לעשות. התנהלות זאת של גזית מצביעה על כך שהיא מונעת ממניעים שזרים לטובת החברה".

מוקדם יותר אמר הבוקר סגל בשיחה מחו"ל עם "גלובס", על ההשקעה באורמת כי "מדובר בהשקעה אסטרטגית מבחינתנו וכל מה שעומד לנגד עינינו הוא העלאת שווי החברה - מה שמשרת בראש ובראשונה את משפחת ברוניצקי עצמה".

מקורבים לברוניצקים סבורים אחרת. לדבריהם, "כצמן וסגל מעוניינים למנות דח"צים (חברי דירקטוריון חיצוניים - ע.ר.)ולמעשה הם באים פה בדברי מתיקה כי לאותם דח"צים יש משקל יתר בדירקטוריון. כצמן וסגל מנסים בפועל להיכנס לדירקטוריון בדלת האחורית. אם סגל היה באמת מאמין שאין מאבק שליטה אז למה לשחק משחק כפול? למה ללכת דרך התקשורת ולזרוק בוץ על החברה וההנהלה?".

הבוקר פירסמה חברת גזית הודעת עמדה חריפה במיוחד לקראת האסיפה הכללית המיוחדת של אורמת שנקבעה ליום ה-21 ביולי, בעוד כשלושה שבועות - בו היא יוצאת כנגד בעלי השליטה בחברה, כפי שהעריכו מקורבים לחברה בשיחה עם "גלובס" בשבוע שעבר. עד כה הפסידה גזית כ-400 מיליון שקל מהשקעתה באורמת. בשבועות האחרונים התנהלו מגעים בין הברוניצקים לסגל וכצמן כדי שיוכלו להציג את הצעותיהם בתור בעלי מניות, אך הבוקר החליטו כצמן וסגל לצאת במתקפה תקשורתית חריפה מול הברוניצקים.

"לא משתלטים"

"אנחנו כבר 3 שנים לא משתלטים על אורמת אלא מצויים בה בהשקעה פאסיבית - עשינו את ההשקעה הזו כי ראינו ענף יוצא מן הכלל שיש בו צמיחה אדירה בעולם, ראינו חברה שלהנהלה שלה יש הרבה מאוד מניות בחברה, משפחת ברוניצקי, וראינו זהות אינטרסים איתם", מספר סגל. "והדבר השלישי שזיהינו הוא שיש לחברה צדדים חלשים בניהול הפיננסי - שזה התחום שחשבנו שאנחנו יכולים לתרום. במשך 3 השנים האחרונות נפגשנו עם המשפחה, הצענו מספר פעמים את עזרתנו ושירותינו, אבל נתקלנו בחוסר פתיחות".

"אי אפשר להתווכח עם הניסיון שלנו בנושאים פיננסיים, כי אחרי הכל נדל"ן ואנרגיה הם שניהם תחומים של עסקים עתירי הון - לא רצינו להתמנות לדירקטוריון אלא לסייע: אנחנו מסתכלים על חברות ישראליות מצליחות, כמו טבע שיש לה מודל ראוי להערכה והערצה או אפילו חברה כמו ישקר ורואים מה משפחת ורטהיימר עשתה עם וורן באפט - אתה לא רואה את אותם הדברים באורמת. יש שם בעיה של חוסר עומק ניהולי עמוק, של עזיבה המונית של אנשים - והכל תוצאה של אותו דבר. של חוסר הפתיחות".

- אז למה לא להתמנות לדירקטוריון בעצמכם ולשנות את הדברים סביב השולחן?

"יש עוד אנשים מוכשרים חוץ ממר כצמן ומר סגל. לא הזמינו אותנו לדירקטוריון וכפי שאמרתי - ביצענו השקעה פאסיבית. אנחנו מנהלים את חברת הנדל"ן הגדולה בישראל שיש לה עסקים חובקי עולם בשלוש יבשות ואנחנו - אין לנו זמן להתעסק באורמת. אנחנו מבינים שמשפחת ברוניצקי אחראית לחזון ולחלק גדול מהיזמות הטכנולוגית ומכל מה שקרה באורמת - אנחנו יודעים מה זה לבנות עסק בעבודה קשה ארבעים שנה".

בהודעה הבוקר, תוקפת גזית את דירקטוריון אורמת וטוענת כי הוא כשל בסוגיות מהותיות: "בעוד שהענף בו פועלת החברה ממשיך לרכז עניין, וחברות אחרות בענף השיגו הישגים מרשימים, מחיר מניית החברה ירד בשנה האחרונה בלבד בכ-13% ובשנתיים האחרונות ב-35%".

גזית מבקשת לאור טענותיה לבצע "פעולות בנפשה של החברה" ולמנות לדירקטוריון החברה דירקטורים בעלי ניסיון מוכח בניהול פיננסי מורכב ובניהול חברות רב-לאומיות. כצמן מבקש לפיכך למנות לדירקטוריון את יובל ינאי, לשעבר סגן-הנשיא וסמנכ"ל הכספים של חברת כור.

- איך אתם מעריכים את סיכוייכם להחליף את הדח"צים בדירקטוריון?

"אנחנו חושבים שהסיכוי שלנו טוב - אנחנו חושבים שמעבר להכל, העובדה שאנחנו מעלים את זה על סדר היום ברמה הציבורית היא ללא ספק אירוע בעל חשיבות גדולה מאוד. הדירקטוריון לא יוכל להתעלם מהנושאים, מדובר בוויכוח ענייני לחלוטין ולא אישי. אין פה שום קריאה לא לשנות את ההנהלה ולא להחליף אותה. שום דבר. דרישה לחזק את הדירקטוריון באותה מומחיות שלדעתנו חסרה".

- ואם המהלך לא יצליח?

"תשאל אותי את השאלה הזו ב-22 ביולי. אנחנו ערים לכל האפשרויות ושוקלים את כל האפשרויות. אם נצטרך לקבל החלטות - נקבל אותן בזמן המתאים".

גורמים מקורבים לחברה העריכו בשבוע שעבר בשיחה עם "גלובס" כי הברוניצקים יבקשו להכניס לאורמתמשקיע שיחתום מולם על הסכם שליטה, במסגרתו יישארו זכויות השליטה בחברה בידיהם, כך שהשליטה דה-פקטו תיוותר בידיהם. זאת למרות שהחזקתם תרד לכ-25% מהון המניות.

השבוע הודיעה אורמת על מיזם משותף ביחד עם חברת JFE הפעילה ביפן במטרה לתכנן, לפתח ולבנות תחנות כוח גיאותרמיות במדינה. על פי הסיכום המוקדם בין החברות, תספק אורמת את הציוד כולו בעוד שחברת JFE המקומית תבנה את תחנות הכוח בפועל ותספק את שירותי האחזקה. מקורות בשוק מסרו כי בשלב זה שיתוף הפעולה אינו מכוון עדיין לפרויקט ספציפי, אך הוא מבוסס על החלטת הממשלה ביפן להעלות את תפוקת הכוח הגיאותרמי במדינה ל-670 מגוואט במהלך העשור הקרוב.

יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים, טוען כי ההודעה של גזית עשויה להוות ירייית פתיחה למאבק שליטה בחברה.

"האם אנו בדרך למאבק שליטה על אורמת ? ייתכן שכן", כותב בן זאב בסקירה ללקוחותיו. "גזית מסירה את הכפפות ותוקפת במישרין את הנהלת אורמת. המהלך הפורמלי הוא התנגדות גזית להארכת כהונת הדחצים באורמת והצעה למינויים של שני דחצים חליפיים".