הבורסה מונעת השקת תעודות סל וקרנות מחקות על מדד הביומד

בבורסה חוששים שהשקת המוצרים תגדיל את התנודתיות במגזר ■ זעם בענף תעודות הסל: "למה מתערבים בשיקולי השקעה?"

ההשקעה במניות הביומד תפסה תאוצה בחודשים האחרונים, והפכה לפופולרית. אופנת חברות הביומד הביאה את הבורסה בתל אביב להשיק את מדד הביומד לפני כארבעה חודשים, אך נראה כי המשקיעים עדיין לא יכולים ליהנות מהמדד בצורה מלאה.

ל"גלובס" נודע כי הבורסה לניירות ערך, בניהולה של אסתר לבנון, הודיעה לפני יומיים למנהלי תעודות הסל, כי לא תאפשר להם להנפיק תעודות סל וקרנות סל על מדד הביומד. עוד נודע, כי הבורסה לא תאפשר הנפקת תעודות וקרנות סל גם על רשימת המאגר של המניות (מניות מתוכן מורכבים מדדי המניות בבורסה).

משמעות ההחלטה היא כי האפשרות היחידה להשקיע במדד הביומד או ברשימת המאגר, היא בהשקעה ישירה במניות עצמן (במקרה של מדד המאגר ניתן להשקיע בתעודת סל על מדד תל אביב 100 ו"יתר מאגר" - מדד היתר החדש). קיימת גם האפשרות של השקעה בקרן נאמנות, אולם זו אינה מעניקה מעקב מדויק אחר המדדים.

בבורסה הסבירו היום, כי הם אכן לא מאפשרים הנפקת תעודות סל וקרנות סל כרגע, אך האפשרות הזו נידונה וייתכן כי תתממש בעתיד. בבורסה מוטרדים מכך שתעודות הסל יהיו מחויבות לעתים לקנות את מניות הביומד בכל מחיר, מה שעלול להעלות את הביקושים למניות בצורה חדה ובהתאם גם את מחיריהן. "אנחנו לא רוצים שהתעודות יכתיבו את השוק, אלא שהשוק יכתיב את התעודות", אמר גורם בכיר בבורסה. "מה שמנחה את הבורסה הוא תקינות המסחר, ותנודתיות כזו אינה קשורה לתנודתיות הטבעית של המניות", הסבירו בבורסה.

ההגבלה יוצרת אפליה

לאור החלטת הבורסה, בקרב מנפיקי תעודות הסל התעוררה התמרמרות. "התירוץ של תנודתיות לא עובד כאן, כי גם מדד היתר הוא תנודתי, ולפרקים גם מדד הנדל"ן היה", אמר גורם בענף תעודות הסל. "למה מתערבים בשיקולי השקעה? המשקיע הוא זה שצריך לבחור אם הוא רוצה להשקיע במדד תנודתי, והבורסה רק צריכה לייצר את המדדים", הוא הוסיף.

גורם אחר בענף התלונן על האפליה שמצב זה יוצר. על מנת להיענות לביקושים, מספר בתי השקעות השיקו קרנות נאמנות שמספקות חשיפה למדד הביומד. קרן נאמנות אמנם אינה יכולה להיצמד בדיוק למדד, אך כרגע היא האפשרות היחידה להשקעה בתחום. קיימת גם האפשרות לקנות את כל המניות, לפי המשקולות שלהן במדד, אך אפשרות זו מצריכה מעקב צמוד, ואינה מתאימה למשקיעים הפשוטים. מה גם שחברות הביומד מאופיינות ברמת סיכון גבוהה יחסית, והענף עצמו אף זכה לכינוי "ענף בינארי", כלומר ההשקעה בו עשויה להניב תוצאה של "0 או 1", קרי כישלון או הצלחה. לפיכך, המשקיעים מעדיפים להיחשף לענף על ידי מכשיר שיעניק להם פיזור, ויפחית בכך את הסיכון, כמו תעודת סל.

באשר לתעודת הסל על מדד המאגר שיושק מחר, הרי שלדעת הבורסה, המעקב של תעודות הסל אחרי מדד זה עשוי להיות בעייתי. במאגר מצויות גם מניות שמשקלן היחסי קטן מאוד, עד כדי עשירית ומאית האחוז, וייתכן גם שמשקלן ירד עד לכמעט אפס. קשה מאוד לעקוב אחרי שיעורים כה נמוכים, וגם כאן הבורסה חוששת מפגיעה בתקינות המסחר.