לאומי: סטנלי פישר צריך לעדכן מטה תחזיות הצמיחה לישראל

כלכלני אגף הכלכלה בבנק סבורים כי על רקע האיום המשמעותי של האטת הצמיחה בעולם המערבי ובמשק הישראלי, העלייה באי-הוודאות צריכה לבוא לידי ביטוי בתחזיות עדכניות ■ "הריבית הריאלית תישאר שלילית ל-3 שנים"

כלכלני אגף הכלכלה בבנק לאומי מעריכים כי בעקבות החלטת נגיד בנק ישראל סטנלי פישר להותיר את הריבית על כנה ולהמשיך במדיניות המוניטרית המרחיבה, הריבית הריאלית צפויה להיות שלילית גם במהלך שנת 2011. בהתאם לכך, משך הזמן שבו ריבית בנק ישראל תהיה שלילית במונחים ריאליים, צפוי להסתכם להערכתם בתקופה מצטברת של שלוש שנים. בבנק מציינים כי תקופה כה ארוכה של ריבית ריאלית שלילית לא הייתה בעשור האחרון בו קיימת יציבות מחירים בישראל.

מבחינת ההשלכות של המצב הכלכלי בארץ ובעולם על המדיניות המוניטרית והתקציבית, בבנק מעריכים כי קיים חשש לצמיחה העתידית. יחד עם זאת, הם מציינים, כי מדברי הנגיד בכנס שנערך יום לאחר החלטת הריבית עולה כי "ההתרחשויות הכלכליות באירופה לא צפויות להשפיע בצורה משמעותית על צמיחת הכלכלה הגלובלית, וגם תחזיות הצמיחה של בנק ישראל לכלכלה הישראלית, 3.7% ב-2010 ו-4% ב-2011, עומדות בעינן.

הערכת לאומי שונה מהערכת בנק ישראל והאוצר ומצביעה על צמיחה צפויה בשנת 2011 של כ-3.2% ואולי אף פחות מכך, שמשמעותה האטה בקצב הצמיחה בהשוואה ל-2010. הכלכלנים סבורים כי על רקע האיום המשמעותי של האטת הצמיחה בעולם המערבי ובמשק הישראלי, העלייה במידת אי-הוודאות צריכה לבוא לידי ביטוי בתחזיות צמיחה עדכניות מצד בנק ישראל. במילים אחרות, הכלכלנים סבורים כי פישר צריך לעדכן מטה את תחזיות הצמיחה של המשק הישראלי.

נזכיר, כי בנק ישראל הודיע בהחלטת הריבית ביום שני האחרון כי שיעורה יוותר ברמה של 1.5%. ולפי המודלים של הבנק הריבית צפויה לעלות לרמה ממוצעת של 2.1% ברבעון האחרון של שנת 2010 ול-2.5% בעוד שנה. באשר לפעילות הריאלית, הוצגה בהודעת הבנק המרכזי תמונה מעורבת לפיה חלק מהאינדיקטורים מצביעים על המשך הגידול, חלק על התמתנות וחלק על אפשרות להאטה. בסיכום הדברים פישר אף הדגיש את העלייה באי הוודאות במשק העולמי ובמיוחד באירופה וההשפעות שיש לכך על המשק הישראלי.