סקורפיו: רוב המוסדיים נכנעו לאולטימטום של שטיינמץ

(עדכון) - לאחר שמגדל הגיעה להסכם מול שטיינמץ לגבי גובה הריבית שתשלם האג"ח בתנאים מסויימים, נותרה פסגות המתנגדת היחידה ולה נדרש גוש חוסם של 25% לשם מניעת ההסדר שהציע שטיינמץ

4 מתוך 5 הגופים המוסדיים נכנעו לאולטימטום והם תומכים בהסדר החוב שהציע שטיינמץ. נציין כי ל"גלובס" נודע כי בין חמשת חברי הנציגות של מחזיקי האג"ח, רק בית ההשקעות פסגות התנגד להסדר במתווה הנוכחי. אל ההחלטה הגיעו הצדדים במהלך שיחת ועידה שהתקיימה הערב והסתיימה ב-18:45.

ביממה האחרונה סקורפיו ניהלה מגעים עם מגדל והם הגיעו להסכם לגבי גובה הריבית שתשלם האג"ח בתנאי ששווי החברה יעבור רף מסויים שנקבע בין הצדדים. ההערכות הן שמדובר ברף של 200 מיליון דולר, בעוד שהחברה סובלת כיום מגירעון בהון העצמי.

כרגע לא מתנהלים מגעים בין סקורפיו לפסגות ועמדת פסגות לעת עתה היא להתנגד להסדר באסיפת מחזיקי האג"ח שתיקבע ככל הנראה בעוד מספר שבועות. נכון להיום פסגות אינו יכול להכשיל את ההסדר כיוון שלצורך כך דרוש גוש חוסם של 25% מבעלי האג"ח באסיפה ולפסגות יש כמחצית מזה. עם זאת, בפסגות שוקלים לנסות לאגד גופים מוסדיים אחרים כדי ליצור את אותו גוש חוסם.

ההערכה היא שבמידה ופסגות יראה כי הוא מצליח לאגד סביבו מוסדיים אחרים, אזי סקורפיו תנהל מגעים עם בית ההשקעות. הדרישה המרכזית של פסגות נותרה העמדת בטחונות ע"י בני שטיינמץ, כפי שהעמיד לבנק הפועלים.

הגופים המוסדיים איתם מנסה סקורפיו להגיע להסכם הן כלל, מנורה, מגדל, הפניקס ופסגות.

‎מוקדם יותר נראה היה כי מחזיקי האג"ח לא נבהלים מהאולטימטום של בני שטיינמץ לקבלת ההסדר בסקורפיו . עם זאת, ביקשו ממנו לדחות את מועד הדד-ליין לשעה 22:00 במקום 18:00. "היוצרות התהפכו. הוא חייב לנו כסף ומעמיד לנו אולטימטום. שטיינמץ לא עושה טובה כשהוא מחזיר לנו את הכסף שהוא חייב", אמר היום מנהל בגוף מוסדי גדול.

חובות סקורפיו הם 245 מיליון דולר, מתוכם 150 מיליון דולר למחזיקי האג"ח ו-95 מיליון דולר לבנק הפועלים.

עם בנק הפועלים הגיע שטיינמץ להסכמה, אבל בינו לבין מחזיקי האג"ח נותר פער שמסתכם ב-11 מיליון דולר, שנובע מדרישת סקורפיו להפחית את הריבית השוטפת ולדחות חלק מתשלומי הריבית המגיעים למחזיקי האג"ח. זאת, לאור "מצוקה תזרימית" כהגדרתה, בה היא נתונה.

חודשיים לאחר שקיבל מקדמה של 500 מיליון דולר במזומן, במסגרת עסקה למכירת 51% ממניות חברת מכרות בגינאה תמורת 2.5 מיליארד דולר, יצא אתמול המיליארדר שטיינמץ במלחמה גלויה נגד מחזיקי האג"ח של סקורפיו שבשליטתו. אמש, במכתב ששלח לנציגות מחזיקי האג"ח, הציג בא כוחו של שטיינמץ, עו"ד רם כספי, אולטימטום - קבלו את הצעת הסדר החוב שלנו עד היום (ה') בשעה 18:00, או שההצעה לא תהיה תקפה יותר.

"אם לא תודיעו לנו בכתב עד יום חמישי (היום) בשעה שש בערב כי הצעת ההסדר מקובלת עליכם, ההצעה מתבטלת" כתב כספי. במקביל מסרבים כספי ויו"ר סקורפיו, דוד גרנות, לקיים פגישה עם נציגות האג"ח ומעבירים מסר שמבחינתם "אם המוסדיים יסרבו להצעה, לא נתנגד לפירוק החברה".

החשש: סקורפיו תזדקק לסיוע נוסף בעתיד

חילוקי דעות נוספים בין שטיינמץ למחזיקי האג"ח מתמקדים בשאלת הערבויות האישיות. מחזיקי האג"ח דורשים ליצור סימטריה בהסדר בינם לבין בנק הפועלים ולתת להם ערבות אישית של שטיינמץ כמו שקיבל הבנק.

החשש בנציגות האג"ח הוא שסקורפיו תזדקק להסדר נוסף בעתיד ולכן יש לקבל ביטחונות אישים של שטיינמץ שהונו נאמד במיליארדי דולרים.

בתוך נציגות מחזיקי האג"ח קיימים חילוקי דעות. עמדת מגדל ופסגות נוקשה בעוד שהפניקס, מנורה וכלל ביטוח גמישות יותר. את פסגות מייצג אלי בבלי ואת מגדל לימור דנש. כרגע הנציגות דוחה את האולטימטום ונקבעה שיחת ועידה להערב (ה') כדי לדון בהתפתחויות. בא כוחה של הנציגות הוא עו"ד גיל אורן ממשרד יגאל ארנון.

סקורפיו מפעילה לחצים על מגדל, על-מנת שזו תיסוג מההתנגדות ותבודד את פסגות כמתנגדת היחידה. בכל מקרה, כל הצעת פשרה שתהיה מקובלת על הנציגות, תהיה חייבת באישור אספה כללית של מחזיקי האג"ח ברוב של 75%.

לפני שבוע וחצי חשף "גלובס" את מתווה ההסדר החדש שהציעה סקורפיו, כזה שמגלם את מרבית דרישות המוסדיים. לפי המתווה, שטיינמץ יזרים 100 מיליון דולר לחברה, כאשר 80 מיליון דולר מתוכם ישמשו לתשלום מיידי לנושים (75 מיליון דולר למחזיקי האג"ח כשבנק הפועלים יקבל 5 מיליון דולר) ויהיו הלוואת בעלים אחרונה בסדר הנשייה. יתרת החוב לבנק, כ-90 מיליון דולר, תהיה מגובה בערבות אישית של שטיינמץ.

החוב שנותר למחזיקי האג"ח, בסך 75 מיליון דולר, יוגדר כנחות לעומת חוב בנק הפועלים, עד שבשנת 2013 יקבל הבנק מהחברה 42.5 מיליון דולר, שיביא אותו לפירעון 50% מהחוב. לאחר-מכן החובות יהיו במעמד זהה (פארי פאסו) ובשנים 2014-2019 ייפרע החוב באופן שווה לפי יתרת יחס החוב: 60% למחזיקי האג"ח ו-40% לבנק. ‏‎‎‏