הקרב על השמנת: הברוקרים שוקלים מהלך נגד רשות ניירות ערך

בתי ההשקעות שוקלים ליזום חקיקה נגדית, שתגביל גם את הבנקים בהיקף שירותי הברוקראז' שהם רשאים לתת לבתי ההשקעות ■ לפי הנחיות הרשות, בתי השקעות יוכלו לבצע רק 20% מעסקאות המסחר של הקרנות בבית

חברי הבורסה לא מוכנים לוותר בקלות על ההכנסות מברוקראז'. ל"גלובס" נודע, כי בתי ההשקעות החברים באיגוד חברי הבורסה שוקלים ליזום חקיקה נגדית, שתגביל גם את הבנקים בהיקף שירותי הברוקראז' (מסחר בניירות ערך) שהם רשאים לתת לבתי ההשקעות. בשלב זה מדובר רק בשיחות פנימיות בין חברי האיגוד, וטרם נעשה מהלך מול הגורמים הרגולטוריים הרלוונטיים.

מהלך מתוכנן זה של האיגוד, שבראשו עומדים אלעד בנבג'י, מנכ"ל שירותי הבורסה של אקסלנס, וענת פרומקיס, מנכ"לית שירותי הבורסה של מגדל שוקי הון, נעשה בתגובה לתיקון לחוק השקעות משותפות בנאמנות, שאושר לאחרונה במליאת רשות ניירות ערך, בראשות זוהר גושן.

נזכיר, כי לפי התיקון בתי השקעות יוכלו לבצע רק 20% מהיקף עסקאות הברוקראז' שלהן בקרנות נאמנות, באמצעות צדדים קשורים (פעילות הברוקראז' של הבית). באשר ל-80% הנותרים, עליהם לערוך מכרז בין הבנקים ושאר בתי ההשקעות.

תיאורטית, התקנות פותחות את שוק הברוקראז' לתחרות אמיתית, גם בהיבט המחירים וגם בשירות. אולם, ההערכות בשוק כבר כעת מדברות על כך שאת כל אותם 80% יעשו בתי ההשקעות בבנקים ולא אצל מתחריהם.

באיגוד סבורים כי על מנת לתת ייעוץ אובייקטיבי, יש לאסור על הבנקים לתת גם שירותי ברוקראז'. זאת, כיוון שהבנק משמש גם כיועץ שממליץ על הקרנות, בו בזמן שהוא נהנה מעמלות שמשלם לו המנהל תמורת שירותי ברוקראז', מה שעלול להטות את ההמלצה.

"כאילו שבתי ההשקעות רמאים"

"הבנק אולי לא ינחה את יועצי ההשקעות לקנות קרן של יצרן שעושה אצלו ברוקראז', אבל מנהל שהבנק אוהב רק יכול להרוויח מזה", אמר ל"גלובס" גורם בכיר בענף הקרנות.

ניגוד העניינים, לדעת האיגוד, משפיע גם על מנהלי הקרנות עצמם. "תמיד טוב להיות ביחסים טובים עם הבנק שמפיץ את הקרנות שלך, ואחת הדרכים היא לעשות אצלו ברוקראז'", אמר גורם אחר בענף. זו גם הסיבה שבענף מעריכים כי למעט ה-20% המותרים, כל פעילות הברוקראז' תעבור לבנקים.

"במשך שנים היו הקרנות בידי הבנקים, ואף אחד לא חשב להגביל אותן בברוקראז'. כעת, שנים ספורות לאחר ועדת בכר שהוציאה את ניהול הנכסים מידי הבנקים, מונעים מבתי ההשקעות מה שאפשרו במשך שנים לבנקים", הוסיף הגורם. "דרישת המכרז לגיטימית, אבל ההגבלה ל-20% על ידי צד קשור נותנת תחושה שבתי ההשקעות רמאים".

התיקון עומד להיכנס לתוקף בפברואר 2011, והוא בעל השלכות משמעותיות על בתי ההשקעות, במיוחד על אלה שחלק מהותי מהכנסותיהם מגיע מהברוקראז', כגון כלל פיננסים, אקסלנס, ובקרוב גם דש-איפקס.