איזו מניה זינקה 45% למרות המחצית הקשה בוול סטריט?

המשקיעים בניו יורק חתמו את המחצית הקשה ביותר מאז שיא המשבר הכלכלי האחרון ■ עם פתיחת המחצית השניה של 2010 - הצצה לשתי מרוויחות ושתי מפסידות ענקיות של ששת החודשים האחרונים

המחצית הראשונה והתנודתית של 2010 הצליחה להוציא משלוותם גם את הרגועים שבמשקיעי הבורסה בוול סטריט שנאלצו לחזות בנאסד"ק צולל ב-7% ובדאו ג'ונס מאבד 6.3% מאז תחילת השנה.

אבל בין שלל המפסידות, מסתבר שכמה וכמה חברות גדולות הצליחו לנצל את הדשדוש בשווקים כדי לזנק קדימה ולספק למשקיעים לא מעט נחת:

אחת המניות הבולטות בחציון האחרון היא מניית סנדיסק שהוסיפה בתוך 6 חודשים 45% לערכה. החברה, שייסד ישראל הררי כבר ב-1988 ושרכשה בין היתר את חברת M-Systems של דב מורן, מתמחה בפתרונות אכסון ניידים למחשבים, מצלמות, קונסולות משחקים, ועוד. מטה החברה ממוקם במילפיטס שבקליפורניה והיא מעסיקה כיום למעלה מ-3,200 עובדים. לפני פחות משבועיים השיקה סנדיסק בארה"ב את כרטיסי ה-WORM מתוצרתה, כרטיסי זיכרון קטנים ומאובטחים בעלי יכולת שימור מידע של לא פחות מ-100 שנים. בנוסף, פירסמה תוצאות כספיות מצויינות שהיכו את תחזיות האנליסטים כמעט בכל פרמטר אפשרי. החברה גם נהנתה מהמלצות מבנקים גדולים, בהם למשל מורגן סטנלי, שהמליצו ללקוחותיהם לרכוש את מניותיה.

מניה נוספת שרשמה זינוק במחצית הנוכחית היא מניית נובל . החברה המשווקת את מערכות לינוקס הוסיפה 37% במחצית האחרונה והיא בין 10 המזנקות הגדולות בוול סטריט. החברה הרחיבה בחודשים האחרונים את קהל לקוחותיה והציגה פתרונות תכנה חדשים למגוון תעשיות. בנוסף, הציגה תוצאות עסקיות טובות מהצפוי לרבעון הפיסקלי השני שלה שהסתיים בסוף חודש אפריל. עוד במחצית האחרונה, רכשה נובל את פעילות חברת הטכנולוגיה Fortefi בחודש פברואר בעסקה שגם היא נחשבת על פי אנליסטים בניו יורק למוצלחת. מטה החברה ממוקם במדינת מסצ'וסטס שבארה"ב ומועסקים בה כ-3,600 בני אדם.

מונסנטו ואופיס דיפו צנחו

מי שספגה מכה קשה במחצית האמורה היא מניית מונסנטו , מתחרתה האמריקאית של מכתשים אגן , שספגה מהלומה קשה של 43.5% תוך שישה חודשים. המניה הגיעה במחצית האחרונה לשפל של יותר משלוש שנים לאחר שפירסמה אזהרת רווח וחתכה את תחזיותיה לשנת 2010. החברה דיווחה עודכי היא מצמצמת את פעילותה בתחום קוטלי העשבים באופן דרסטי ומפחיתה את מחירי מוצריה על רקע התחרות הקשה מכיוונן של החברות הגנריות. בשבוע שעבר פירסמה מונסנטו את דו"חותיה לרבעון הפיסקלי השלישי של 2010 בו רשמה מכירות בסך 2.962 מיליארד דולר - ירידה של 6.3%, ורווח נקי שנחתך כמעט בחצי ועמד על 384 מיליון דולר. התוצאות עלו בקנה אחד עם תחזיות האנליסטים.

עוד בקורבנות המחצית האחרונה ניתן למצוא את רשת החנויות של אופיס דיפו שאיבדה 37.4% מערכה במחצית החולפת. מגזר המכירות ספג בשנה האחרונה מכה כבדה מאוד ומתאושש באיטיות מהמשבר הכלכלי, כאשר ספקיות הציוד המשרדי ניצבות בראש המניות החבולות בשל הירידה המשמעותית בפעילות העסקית. מטה אופיס דיפו ממוקם בפלורידה אך החברה מעסיקה לא פחות מ-41 אלף איש ברחבי ארצות הברית שבהחלט צריכים להיות מודאגים מהפגיעה הקשה שספגה המניה השנה.