דרום אפריקה: "המונדיאל שם את הכלכלה שלנו על המפה"

הנבחרות האפריקאיות אמנם לא זכו להגיע לסוף המירוץ - אבל הכלכלה הדרום אפריקאית מנצחת: הכנסות של 4.9 מיליארד דולר, 500 אלף תיירים, 130 אלף מקומות עבודה ותרומה של 0.5% לשיעור הצמיחה

טורניר גביע העולם בכדורגל נכנס השבוע לישורת האחרונה לקראת 4 משחקי הסיום (שני חצאי הגמר, המשחק על מקומות 3-4 וכמובן הגמר). הנבחרות האפריקאיות אמנם לא הצליחו לעלות לשלבים האחרונים בטורניר, וייאלצו (יחד עם המעצמות של דרום אמריקה) לחזות בקבוצות האירופיות מהיציע - אך במשרד האוצר של דרום אפריקה לא מחכים לשריקת הסיום וכבר חוככים ידיים בהנאה ומכריזים על ניצחון כלכלי משמעותי.

במדינה האפריקאית השקיעו בשש השנים האחרונות סכום אדיר של 4.4 מיליארד דולר על שיפור התשתיות במדינה והיערכות לטורניר, כאשר 1.7 מיליארד הושקעו בשיפור התחבורה הציבורית במדינה בפרוייקטים כמו ה"חאוטריין" - רכבת קלה חדשנית המחברת בין יוהנסבורג ופרטוריה, שתי הערים המרכזיות של מחוז חאוטנג במדינה.

בסוף השבוע פירסמו במשרד האוצר הודעה לפיה עד כה נהנתה דרום אפריקה מהכנסות של 4.9 מיליארד דולר - מעבר להשקעה וגם מעבר לציפיות הראשוניות. במדינה טוענים עוד כי הטורניר לבדו יוסיף יותר מ-0.4% לשיעור הצמיחה השנתית של דרום אפריקה.

"מספר המבקרים שהגיעו לטורניר הביס את התחזיות המוקדמות", אומר שר האוצר פראווין גורדהאן. "במקור קיווינו ל-450 אלף איש שיגיעו למשחקים, לאחר מכן עדכנו את התחזיות בהתאם לצפי העדכני למספרים שבין 200 ל-300 אלף - כאשר עד כה כבר נהננו מ-500 אלף כניסות של תיירים".

עוד טוענים במשרד האוצר בדרום אפריקה כי הטורניר סייע ביצירת יותר מ-130 אלף מקומות עבודה בדרום אפריקה, רובם בפרוייקטים שונים בתחום התשתיות אותם יזמה הממשלה לקראת הטורניר.

למרות המשחקים המותחים - מושבי האח"מים נותרו ריקים

עם זאת, יש עדיין מי שמבקרים את הנוכחות הלא-מלאה באיצטדיונים: מאות מושבים בתאי האח"מים באיצטדיון בקייפטאון נותרו ריקים במשחק המותח בסוף השבוע בין נבחרות גרמניה וארגנטינה, וגם במשחקים באיצטדיון "נלסון מנדלה" בפורט אליזבת' שאירח את המשחק המותח בין ברזיל להולנד נותרו אלפי כסאות ללא רוכשים. "ההתפרסות של המשחקים על פני כל האזורים במדינה מקשה על האוהדים להגיע אליהם", הסביר סוכן תיירות מקומי בסוף השבוע. "כשאוהדים צריכים לשכור רכב וליסוע 10 שעות כדי להגיע למשחק, או לנסות לקנות כרטיס טיסה ולטוס שעתיים בשביל משחק של 90 דקות בשיא העומס - הם חושבים פעמיים".

בפיפ"א ובדרום אפריקה דוחים את הטענות בנושא וטוענים כי המספרים מדברים בעד עצמם: "מדובר בטורניר מוצלח מכל הבחינות שבו כולם, ובעיקר יבשת אפריקה, יוצאים מנצחים".