עסקים קטנים ובינוניים: קרן הסיוע כשלה, אנו זקוקים לתקציבים

"קרן הסיוע לעסקים קטנים, כשלה - העניקה אשראי רק לכ-0.2% ממגזר העסקים הקטנים והבינוניים" ■ דורשים מהאוצר להגדיל את תקציב קרן הסיוע המעניקה הלוואות למגזר לכ-400 מיליוני שקלים בתקציב 2011-2012

ארגוני העסקים הקטנים קוראים לאוצר להגדיל משמעותית את הסיוע במימון למגזר העסקים הקטנים והבינוניים, ולהגדיל את תקציב קרן הסיוע המעניקה הלוואות למגזר לכ-400 מיליון שקל בתקציב 2011-2012. לטענת הארגונים, נתוני הקרן מהשנה שחלפה מוכיחים שוב כי היא לא מצליחה להעניק סיוע משמעותי במימון לעסקים קטנים ובינוניים נוכח אפליית האשראי הקשה של הבנקים ממנה סובל המגזר.

למרות גידול ניכר בכמות הבקשות המאושרות ובסכומן, ב-2009 העניקה הקרן הלוואות לכ-931 עסקים המהווים כ-0.2% בלבד מכלל העסקים הקטנים והבינוניים במשק. בנוסף, טוענים הארגונים כי הקרן אישרה כ-40% מהבקשות שהוגשו, "מה ששוב מעיד על קריטריונים נוקשים ותנאי סף בלתי עבירים לעסק הקטן", טענו נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה יהודה אלחדיף ונשיא להב יהודה טלמון.

לדבריהם, גם מספר הבקשות הנמוך יחסית שהוגשו לקרן ב-2009, כ-2,500 בקשות בלבד, המהוות כמחצית האחוז מכלל מגזר העסקים הקטנים והבינוניים, מעיד על כישלונה של הקרן ככלי סיוע אפקטיבי.

במשרד האוצר נדהמו לקרוא את דבריהם של טלמון, שכן רק לפני שבוע הוא נועד עם פקידי אגף החשב הכללי וכשהתבקש להציע הצעות לשיפור הקרן הוא ציין כי אין לו הערות. באוצר חלוקים על המספרים שנמסרו: ב-2009 העניקה הקרן הלוואות לכ-1% מכלל העסקים, כאשר הקרן אישרה כ-46% מהבקשות שהוגשו. באוצר טוענים כי "הקרן היא אחת מהצלחות הגדולות של המשרד בשנת 2009 שכן קרן הכפילה את עצמה", ומהבהירים כי "תפקידה של הקרן אינו לספק אשראי לכל המשק-זה תפקיד הבנקים, אלא להעניק אשראי לעסקים קטנים שמסיבות שונות לא מסוגלים לקבל כסף מהבנק-הן על ידי העמדת ביטחונות והן על ידי סבסוד הבדיקה.

עוד נטען כי הקמת הקרן, הן לעסקים בינוניים והן לעסקים קטנים העירה את התחרות בקרב המערכת הבנקאית, שכן בנקים אשר אינם זכו במכרז החלו להציע הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בתנאים כמעט זהים לתנאים שמציעים הקרנות הממשלתיות. באוצר טוענים כי הקרן אינה סובלת מבעיה של תקציב ולכן הבקשה להגדיל את התקציב היא תמוהה.