תנו לסלולריות להוציא קיטור

לא היה נגרע מכבודו של משרד התקשורת לו הקדיש יותר זמן לתלונת החברות הסלולריות

ביום רביעי בשעה 10:00 יגיע יו"ר סלקום עמי אראל, יחד עם אנשים ומומחים מטעם החברה, לפגישה עם אנשי משרד התקשורת וחברת הייעוץ NERA, כדי לדון בהפחתת תעריפי קישורי הגומלין בסלולר. זו תהיה ישיבה קשה ומרה, שבה סלקום תנסה לדחוס את כל הטיעונים שלה נגד העבודה של NERA לתוך 3 שעות אינטנסיביות.

לא היה נגרע מאומה מכבודו של סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, ד"ר אסף כהן, אם היה מקדיש קצת יותר מ-3 שעות לשמיעת טענות החברות בנוגע לתהליך, שעלול לגרוע מהכנסות כל אחת מהן 400 מיליון שקל מדי שנה.

הן זכאיות ליותר זמן בשימוע הפרונטלי, אבל גם בתוך התהליך ואפילו כבר בשלב איסוף הנתונים והבחירה במודל הכלכלי לבחינת התעריפים. אם היה מנהל תהליך רציני ומכובד יותר, לא היה מקבל בסוף אוסף של חברות נרגנות ושונאות, שחשות שנעשה להן אי-צדק משווע כי בקושי הקשיבו להן.

הצליח יותר מבן-דב

התגייסות אראל למאבק בהפחתת תעריפי קישורי הגומלין בסלולר מובנת בהחלט. סלקום תצטרך להיפרד מהרבה כסף לטובת מנויי הטלפוניה הנייחת, שכן אלה יפסיקו לסבסד את רווחי חברות הסלולר. יש להודות שסלקום ניהלה תהליך מכובד ומקצועי. היא שמרה על תרבות דיון רצינית ועניינית, ותקפה רק בצורה מקצועית וממוקדת, מבלי להתלהם.

אילן בן-דב, לעומת אראל, כשל במבחנו הראשון כבעלים וכיו"ר פרטנר. הוא גרם לפגיעה קשה בדימוי החברה משום שבחר להתנהל באמצעות לוביסטים, יועצים ושאר טרמפיסטים. הפאניקה של פרטנר העידה יותר מכל על השינוי שהחברה הזו עוברת, וזה לא נראה טוב.

אראל בחר לשים דגש על משבר חברת הכבלים תבל, שקרסה. תבל היא פצע פתוח, ואראל צודק שקרסה בגלל רגולציה הדוקה במיוחד, אבל ההשוואה לתעשיית הסלולר לא מדויקת. מצב חברות הסלולר היום טוב לאין שיעור ממצבה של תבל ערב קריסתה.

חברות הסלולר לא יקרסו, ואפילו לא יתקרבו לאזור הסכנה. החברות שיפרו את רווחיות ההכנסות שלהן ב-32% מאז ההפחתה הקודמת, וגם אז הן השמיעו איומים דומים לאלה של היום. נכון, משרד התקשורת הלך לקראתן בפעם הקודמת והפחית את התעריפים בהדרגה, והמחיר הסופי תוקן (ולא בצדק), אבל היום מצב התעשייה טוב בהרבה לעומת ההסדר הקודם ב-2005.

הוויכוח, לפיכך, יתרכז בהדרגה. אולי גם תיקון בחצי אגורה לפה או לשם. בראשית התהליך ולפני פרסום השימוע, בכירים במשרד התקשורת לא פסלו על הסף את האפשרות להוריד את התעריפים בהדרגה. נדמה שהסירוב להדרגה בשלב הראשון שייך יותר למישור הטקטי - כדי שלשר התקשורת יהיה במה לרפא את הכאב שבירידה הדרסטית. לא מן הנמנע שהשר יוציא את התרופה בסופו של דבר.