פיתרון נדל"ני פשוט ויקר

מילואימניקים, חובבי פריפריה ושר השיכון, נא הפנימו: צמוד-קרקע אינו פתרון לדיור בר השגה

שוב בחרה המדינה בפתרון הכי קל אבל גם הכי לא הגיוני: מתן תמריצים והנחות לצמודי הקרקע. מועצת מקרקעי ישראל החליטה ביום שני ללכת לקראת חיילי המילואים ורוכשי אדמות בפריפריה, במתן הנחות במכרז לרכישת קרקע שמשמעותן הכספית יכולה להגיע ל-50 אלף שקל (מילואימניקים ואזורי פריפריה שאינם נחשבים אזורי עדיפות לאומית) ול-100 אלף שקל (אזורי עדיפות לאומית ב').

מדובר, כאמור, בהטבות במחיר הקרקע. כאילו האינטרס של המדינה שמילואימניק צעיר או סתם משפחה בתחילת דרכה יבחרו במסלול התלאות - שמתאים ליחידי סגולה בלבד - הכרוך בהקמת בית על חצי דונם שממוקם במקום כמו בוסתן הגליל, גוש שגב וכן הלאה.

כאילו אין אינטרס למדינה שזוג צעיר יקנה דירה מכובדת וזולה, ודאי זולה יותר מכל בית פשוט שהם יוכלו לבנות, באחת הערים הסמוכות לשם - בנהריה, בעכו ואפילו בחיפה.

לא שבמשרד הבינוי והשיכון אשמים, אבל מישהו צריך לתת את הדעת לכך שבמקום להתעסק בבינוי או בשיכון, במשרד שאמון על בנייה ועל שיכון הציבור מתעסקים כמעט אך ורק בקרקע - שיווק קרקע, הנחות בקרקע והיצע הקרקע.

זו המציאות של שוק הנדל"ן של היום: המשכנתאות הרי תלויות בבנק המרכזי ובמשרד האוצר, עובדי הבנייה ותקני הבנייה כפופים למשרד התמ"ת, התכנון תלוי במדיניות משרד הפנים ולכן, בהגדרה, ולו בגלל שזהו המשרד שתמיד נחזר לפתחו בכל שאלה שקשורה למחירים ולמצב שוק הדירות, אנחנו מתעסקים, מדברים ומעודדים את השוק רק בנושא שבו יש לו עדיין איזושהי שליטה - מדיניות הקרקע.

לא בהכרח מתקרבים לדירה

אז נכון שמדובר בתשומה חשובה בשרשרת הענף - ששווה בת"א אפילו 50% מערכה של דירה חדשה אבל בב"ש, למשל, מגיעה בקושי ל-10% משווי דירה - רק שהיא לא בהכרח מקרבת את עם ישראל לדירה. בחרתם לתת הנחות? מצאו נא דרך לתת אותן בדירה אמיתית, מהלך שגם עשוי לסייע לערים וליישובים קיימים בסביבה. העובדה שקרקע, באופן אבסורדי, היא המשאב הכי זמין והכי זול לתקציב המדינה, אסור שתדחף אנשים לקנות קרקע.

והכי חשוב: מילואימניקים וחובבי פריפריה (ושר השיכון) חייבים להפנים שצמוד קרקע זה לא פתרון לדיור בזול. בשום מקום בעולם וגם בישראל הקטנה. לא לבעל הקרקע, שצריך להשקיע הון להקים עליה בית, ולא למדינה, שצריכה להשקיע הון כדי להביא לשם תשתיות (חשמל, ביוב, תקשורת וכו).