אובמה: "אנו פותחים היום פרק חדש ביחסים המופלאים בין ארה"ב וישראל"

נשיא ארה"ב הצהיר בתום פגישה עם ראש הממשלה נתניהו: "לא נבקש מישראל לנקוט בצעדים שיסכנו את בטחונה - אין שינוי במדיניותנו בנושא הגרעין באזור" ■ נתניהו: "מחוייבים למו"מ ישיר עם הפלסטינים"

"אנו פותחים היום פרק חדש ביחסים המופלאים בין ארה"ב וישראל, המבוסס על הקשר הבלתי ניתן להתרה, המורכב מאינטרסים משותפים וקשר חם בין האנשים ובין המדינות" - כך אמר הערב (ג') נשיא ארה"ב ברק אובמה בתום פגישה עם ראש הממשלה נתניהו בבית הלבן בוושינגטון, שהגדיר אותה כ"מצויינת".

הנשיא האמריקני טען כי היחסים בין המדינות התרחבו והשתפרו בשנה האחרונה וטען כי היחסים "יוסיפו להשתפר" גם בתקופה הקרובה. אובמה אף אמר לעיתונאים, כי לא היתה בינו לבין נתניהו מתיחות לפני מספר חודשים על רקע הבנייה של ישראל במזרח ירושלים, וכי הוא "תמיד סמך עליו".

בתום הפגישה בין המנהיגים רמז אובמה במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה כי אין בכוונת ארה"ב לדרוש מישראל לשנות את מדיניותה בתחום הגרעין, כשאמר: "אין שינוי בתפיסתנו בנושא זה. ארה"ב נאמנה לתפיסות ולמדיניות שלה באזור - לישראל יש דרישות ביטחוניות מיוחדות וארה"ב לא תבקש מישראל לנקוט בשום צעד שיסכן את ביטחונה".

אובמה הזכיר עוד כי חתם בשבוע שעבר על מסמך סנקציות כנגד איראן ואמר: "נפעל בנחישות כדי שהממשל בטהרן יפסיק את ההתגרות שלו בקהילה הבינלאומית ויעמוד במחוייבויותיו".

באשר למשא ומתן עם הפלסטינים, ציינו השניים כי נתניהו פירט בפני אובמה את מחוייבויותה של ישראל לתהליך השלום ואת מוכנותה להשתתף בשיחות ישירות ולא עקיפות דרך מתווכים. אובמה סיפר לעיתונאים כי דן עם נתניהו בסוגיות השונות הקשורות לרצועת עזה ושיבח את ישראל על ההקלות שביצעה באזור. "עם זאת, יש שם בעיות שעדיין צריך לפתור, ונעבוד עליהן ביחד".

"על מדינות ערב השכנות לתמוך בתהליך זה הזה ולסייע בו - כאשר ישראל והפלסטינים מתווים את הקצב", אמר עוד אובמה, שסיכם: "שמעתי את המחוייבות של ראש הממשלה נתניהו למשא ומתן רציני וישיר עם הפלסטיני כשהפיתרון הוא של 2 מדינות המתקיימות זו לצד זו בשלום ובביטחון".