קן זועמת: גושן נסוג מעמדתו ביחס להרחבת סמכויות הממונה

יו"ר רשות ניירות ערך: היציבות המערכתית לא פחות חשובה מטובת הצרכנים

חזית חדשה נפתחה בין הממונה על ההגבלים העסקים, רונית קן, לבין יו''ר הרשות לניירות ערך, זוהר גושן, בסוגיית הריכוזיות ואופן הטיפול בה.

בדיון מיוחד שקיימה היום (ד') ועדת הכלכלה של הכנסת בהצעת חוק של ח"כ אמנון כהן (ש"ס), זעמה קן על גושן משום שחזר בו מעמדתו ביחס להרחבת סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים.

לפי החוק המוצע, המבוסס על תזכיר חוק ממשלתי שהפיצה הרשות להגבלים עסקיים ונוסח על ידי ועדה בראשות זוהר גושן עצמו לפני כחמש שנים, יורחבו סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים והוא יוכל להכריז על קבוצות ריכוז (שווקים שמספר המתחרים בהם קטן והתחרותיות נמוכה). כמו כן, יוכל הממונה להורות בשווקים כאלה על צעדים שמטרתם להגביר את התחרות - למשל, הסרת חסמי כניסה לענף והסרת חסמי מעבר בין מתחרים.

יו''ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס, הזמין לדיון את גושן, וזה הטיל פצצה כשאמר: "אני עומד מאחורי כל המסקנות, פרט לנקודה אחת שלגביה שיניתי את דעתי. אז הצעתי כי התייעצות עם שאר הרגולטורים מספיקה לממונה על ההגבלים כדי לנקוט צעד ממשי בשוק ריכוזי. היום אני חושב שהתייעצות אינה מספיקה - יש צורך בהסכמה מפורשת של הרגולטור במקום שיש רגולטור אחר.

רה"מ יחליט בעת מחלוקת

"הרי לא סביר שהממונה על ההגבלים יחליט על שינוי במערכת הבנקאית ללא הסכמת המפקח על הבנקים". גושן הוסיף כי במקרה של מחלוקת בין הרגולטורים, תוכרע הסוגיה על ידי ראש הממשלה. אור סופר, סגן המפקח על הבנקים, שנכח אף הוא בדיון, תמך בדבריו של גושן.

גושן הושפע מהמשבר העולמי

בסביבתה של רונית קן התאכזבו מדברי גושן ואמרו כי "גושן מזגזג. כל החוק מבוסס על כך שלממונה יהיה שיקול דעת ועצמאות. בלי זה אין שום משמעות לחוק". ההסבר של גושן ולפיו הוא עומד מאחורי כל המסקנות למעט פרט קטן זה, הוא מס שפתיים, אמר ל"גלובס" בכיר ברשות ההגבלים.

קודם לגושן דיברה קן והסבירה כי " זו אינה הצעה למידותיו של שוק ספציפי, היא באה לתת כלים בידי הרשות לטפל בכל השווקים בעלי תחרותיות נמוכה. החוק הזה הוא תוצר של ניסיון ארוך טווח של הרשות והסתכלות ארוכת שנים". עוד הוסיפה כי "נוסח החוק החדש מעניק את הכלים שקודם לא היו קיימים. ההצעה מבוססת על שיקול דעת של הממונה והרשות. אנו סבורים שיש חשיבות רבה לשמירת עצמאות שיקול הדעת של הרשות".

גושן הדגיש כי המשבר הפיננסי הגדול בעולם שינה חלק מתפיסתו: "אז חשבתי שהערך העליון הוא טובת הצרכנים. עכשיו אני חושב שהיציבות הסיסטמית והמערכתית היא לא פחות חשובה". בשיחה עם "גלובס" הדגיש שוב כי הוא עומד מאחורי כלל המסקנות של הוועדה שעמד בראשה, פרט לעניין הזה.