שטייניץ: "חוץ מהמסים על סיגריות ודלקים - אין גזירות חדשות"

שר האוצר לגלי צה"ל: "אנו רוצים למנוע מצב של 50 או 100 אלף מובטלים נוספים; אין מדינה אחת ב-OECD שהעזה להעלות שכר מינימום בעת הזו" ■ "אם יסתבר שהכנסות המדינה יעלו - נשנה המדיניות"

"ה-OECD הזהיר אותנו שאם נעלה את שכר המינימום בישראל, נביא לגידול באבטלה בפריפריה", כך טען היום שר האוצר יובל שטייניץ בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל, תוך שהוא מתייחס לתקציב הדו-שנתי לשנים 2011-2012. "אנחנו מתחרים עם העולם - אין מדינה אחת ב-OECD שהעזה להעלות את שכר המינימום בעת הזו".

משרד האוצר מתכנן לקצץ 5.6 מיליארד שקל בתקציב בשנתיים הקרובות, כולל קיצוץ של 1.4 מיליארד שקל בתקציב הביטחון. הוא חזר והדגיש את הריסון היחסי של ישראל בהשוואה למדינות העולם וקרא להמשיך לשמור על הריסון הזה.

"כשבכל העולם ביצעו מדיניות מרחיבה ושפכו נהרות של כסף, אנחנו לא השתוללנו", אמר שטייניץ. "טיפלנו במשבר באמצעות מדיניות שונה לחלוטין. לכן כשכולם עוברים היום לקיצוניות השנייה ומקצצות בבשר החי: חינוך, בריאות, קצבאות - אנחנו לא זקוקים לזה. לכן זה תקציב שקול, הגיוני, מקצועי וענייני שיש בו הרחבה - אבל מדודה ונתונה, כי אם נשתולל נגיע תוך שנה או שנתיים למצב של בריטניה או ספרד".

שטייניץ, כזכור, העלה שלשום את המס על הסיגריות ובקרוב יועלה גם המס על הדלקים. בהקשר זה אמר היום שר האוצר: "רוב הגזירות בתקציב הוא לא הטלות מסים חדשות - חוץ מהסיגריות והדלקים; יש לנו דחייה: הורדת המע"מ תתחיל בחצי שנה או שנה וחצי מאוחר יותר. הכל במסגרת גמישות מאוד מתונה וסבירה, כמו שהוכחנו גמישות ב-2010 והורדנו את המע"מ ב-0.5% טרם הזמן. אם יסתבר שהכנסות המדינה ממסים יעלו מאוד - נקדים שוב את המהלך".

שטייניץ התייחס גם להתנגדותו להעלאת שכר המינימום ל-4,600 שקל ואמר כי הוא חושש מעלייה באבטלה אם שכר המינימום יעלה, שכן על המפעלים בארץ יופעל לחץ כפול: קריסת האירו בשל משבר החוב האירופי ועלייה בעלות החזקת העובדים.

"אני רוצה למנוע מצב של 50 או 100 אלף מובטלים בעוד שנה", אמר שטייניץ. בהתייחסו לקיצוץ בתקציב הביטחון אמר: קל מאוד לבוא ולהגיד: 'תעלו תעלו'; אבל אחר כך כשנקצץ בחינוך או בבריאות יתחילו לצעוק. אין מדינה אחת בכל המדינות המפותחות שהעזה להעלות שכר מינימום בתקופה זו - ואנחנו כבר ביחס ל-OECD במקום השני בשכר המינימום".