הכנסת דחתה העלאת שכר המינימום; פרץ לשטייניץ: "אתה פחדן ושפוט של בעלי ההון והמעסיקים"

39 חברי כנסת הצביעו בעד העלאת שכר המינימום, לעומת 59 מתנגדים ■ בעקבות ההחלטה יישאר שכר המינימום במשק על 3,850 שקל בחודש ולא יעלה כפי שהציע ח"כ עמיר פרץ ל-4,600 שקל ■ פרץ תקף את חברי העבודה: "ממה אתם מפחדים? מה יקרה בוז'י? יפטרו אותך?"

מליאת הכנסת דחתה היום בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ עמיר פרץ (עבודה) להעלאת שכר המינימום. בעד ההצעה הצביעו 39 חברי כנסת, והתנגדו לה 59 חברים.

חברי הכנסת של העבודה - איתן כבל, שלי יחימוביץ ודניאל בן סימון - הצביעו נגד עמדת הקואליציה ותמכו בהצעה. שרי ש"ס, שגם עליהם חלה החובה להצביע בהתאם לעמדת הממשלה - יו"ר המפלגה, אלי ישי, ושר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס - נעדרו מהאולם בעת ההצבעה. חברי הליכוד, ישראל ביתנו, ש"ס ויהדות התורה התנגדו להצעה. ח"כ חיים כץ היה היחיד מבין חברי סיעת הליכוד שתמך בהצעה. המליאה דחתה גם את הצעתם הדומה של כץ וח"כ מאיר שטרית להאעלת שכר המינימום

לפני ההצבעה תקף פרץ את החלטת שרי סיעתו: "ממה אתם מפחדים?", שאל פרץ את שרי העבודה. "מה יקרה בוז'י? יפטרו אותך? אם יפטרו אותך אז תשלח זר לביבי, כי באותו יום תיבחר להנהיג את מפלגת העבודה", הוא אמר לשר הרווחה, יצחק הרצוג.

"מה יקרה לך, ברוורמן? ראיתי הכל - תככים, שקרים, קומבינות. אך כאן בבית הזה ראיתי גם רגעים יפים של התרוממות נפש. חשבתי שאולי היום הולך להיות עוד רגע כזה, בו כל המלחמות האישיות, מושגים טכניים של משמעת קואליציונית, הכל יקרוס מול זעקת עיני הארץ המדהדת בעוצמה אל תוך האולם. תקשיבו אם רק תוכלו, תשמעו עד כמה היא מתדפקת. אל לבם של קירות האבן ומנסה להגיע ללבותיכם", אמר מעל דוכן הכנסת.

לאחר שר האוצר, יובל שטייניץ, עלה להסביר את עמדת הקואליציה המתנגדת להעלאת שכר המינימום, השיב לו פרץ מעל הבימה: "אתה מפחד מהמעסיקים בישראל כי אתה עומד להעביר להם כסף שלא מגיע להם! אתה מפחד להתמודד איתם! עדיף להיות פופוליסט למען החברה הישראלית מאשר פחדן שפוט של בעלי ההון והמעסיקים במדינה הזו".

יו"ר ההסתדרות עופר עיני עקץ את פרץ ואמר כי "הכישלון להעביר את החוק מוכיח כי הדרך הבטוחה ביותר להעלות את שכר המינימום היא באמצעות הסכמה רחבה". בהתאם להערכת "גלובס", עיני לוקח את המושכות ואת הקרדיט וכבר יודיע כי יגבש הצעה להעלאת שכר המינימום ע"י השולחן העגול - דרישה זהה לזו של נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש.

עיני התייחס בדבריו להסכמים על העלאת שכר המינימום בענפים שונים במשק עליהם חתמה ההסתדרות לאחרונה עם המעסיקים. "ההסתדרות הצליחה להגיע לשורה של הסכמים עם המעסיקים בענפי הבניין, הניקיון, הדפוס ועוד, על העלאת שכר המינימום למאות אלפי עובדים. כך שאינני רואה סיבה שלא נגיע להסכמה בהעלאת שכר המינימום לכלל העובדים במשק. ברגע שנגיע ב'שולחן העגול' להסכמה נביא את הצעת חוק מוסכמת לכנסת ואני מאמין שהיא תעבור".

עיני אף הוסיף כי עסקת החבילה האחרונה במשק מחזקת את הטענה שניתן להעביר חוקים דרמטיים לטובת העובדים בדרך ההסכמה. "בעסקת החבילה האחרונה הצליחה ההסתדרות להעביר שורת חוקים מרחיקי לכת שהרחיבו באופן דרמטי את חופש ההתאגדות של העובדים. השינוי הזה חולל מהפכה בדמות עשרות אלפי עובדים שהתאגדו לאחרונה".

בתוך כך, לאחר שהצביע נגד העלאת שכר המינימום, אמר שר הביטחון אהוד ברק כי הוא תמוך בהעברת הנושא לדיון במסגרת השולחן העגול בהקדם האפשרי. בשולחן העגול שותפים יו"ר ההסתדרות עופר עיני, נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, האוצר ובנק ישראל. לדברי ברק, "עמדתי לגבי המשך הטיפול בנושא שכר המינימום מתואמת ומוסכמת עם עיני".