ביהמ"ש על תיק רשות המסים: "איך קורה שיש חומר והפרקליטות לא יודעת עליו?"

השופט זכריה כספי ביקר את התנהלות הפרקליטות בתיק רשות המסים בשל אי-העברת כל תוצרי האזנת הסתר לנאשם קובי בן-גור, אך החליט כי המשפט יימשך ■ הסנגורים: זה נורא ואיום ■ הפרקליטות: המידע שנוסף רחוק מלהיות דרמטי

בית המשפט המחוזי מרכז קבע היום (ד') כי המשפט בפרשת המינויים ברשות המסים יימשך, בתגובה לבקשתו של הנאשם קובי בן-גור לעצור זמנית את הדיונים בתיק. זאת, לאחר שהתגלה כי הפרקליטות לא העבירה לידיו את מלוא תוצרי האזנת הסתר שביצעו כלפיו.

"על פני הדברים לא אעצור בשלב זה את המשפט בגלל הדבר הזה, אלא אם יתברר לי משהו יותר רציני בהמשך. אנא העבירו את החומר במהרה להגנה", אמר היום בדיון השופט זכריה כספי.

עם זאת, השופט מתח ביקורת על התנהלות הפרקליטות. "איך קורה מצב שיש חומר ואתם לא יודעים עליו? המדינה ראויה כאן לביקורת. היקף הביקורת מותנה במה שאתם תביאו בהמשך ועדיין לא הועבר להגנה", אמר השופט לעו"ד מיכל עוזר-רוזן מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות.

עו"ד עוזר-רוזן הסבירה בדיון כי "מיד כשהתברר לנו כי במשטרה יש קלטות שעדיין לא הגיעו לפרקליטות וחומר נוסף, העברנו את האינפורמציה להגנה. המידע שהתווסף רחוק מלהיות דרמטי, ולא צריך להפוך את זה למשהו שהוא לא. מה שיש אצלנו ולא הועבר להגנה זה צילומים ולא קלטות שמע".

"נורא ואיום"

סנגורו של בן-גור, עו"ד משה ישראל, אמר בתגובה בדיון: "אני לא מבין איך הפרקליטות לא מבינה את החומרה הגדולה שיש כאן במישור העקרוני. איך הפרקליטות לא נזעקת מזה שהיא מגלה שלא מועברים אליה חומרים מהמשטרה? זה נורא ואיום בעיניי ומקעקע את יסודות המשפט".

עו"ד ישראל הוסיף: "חברתי עדיין לא יודעת אם יש קלטות שמע שלא הועברו אליה מהמשטרה, זה חמור מאוד, וקיים חשש שישנם חומרים נוספים שלא הועברו. איך קורה, ולא בפעם הראשונה, שהמשטרה מחליטה איזה חומר להעביר ואיזה לא להעביר? איך הפרקליטות תנהל משפט באופן כזה? אולי קיימים חומרים נוספים שהפרקליטות לא יודעת עליהם? אני רואה זאת כדבר חמור ביותר שפוגע בעקרונות המשפט הבסיסיים ובזכויות הנאשמים".

דרישה לחקירה פלילית

עו"ד ישראל, סנגורו של בן-גור, פנה אתמול (ג') ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין; לפרקליט המדינה, משה לדור; למפכ"ל המשטרה, דודי כהן; ולמנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, אביה אלף; בדרישה לעצור זמנית את המשפט בתיק המינויים ברשות המסים בשל אי-העברת כל חומרי החקירה להגנה.

עוד דורש סנגורו של בן-גור מוינשטיין להורות על חקירה פלילית, כדי לבדוק "כיצד קרה שחומר חקירות לא הועבר לפרקליטות, מי החליט על כך, מי החליט שלא לאזכר את החומר ביומן החקירות, ולבדוק חשד אם למי מהפרקליטים שליוו חקירה זאת באופן צמוד ביותר, היתה ידיעה או הבנה על קיומם של החומרים שלא הועברו".

עו"ד ישראל דורש מהיועץ גם לוודא את קיומם של חומרי חקירה נוספים בידי המשטרה, לבדוק מה נעשה עם החומרים הללו ומי החליט היכן "לאחסן" אותם, ולבדוק מה ידעו אנשי הפרקליטות על מהלכי המשטרה.

בפרשה זו מואשמים בכירי רשות המסים, ובראשם מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, בשוחד והפרת אמונים, בכך שנכנעו לתכתיביהם של קובי בן-גור ויורם קארשי, שניסו לכאורה להשפיע על מינויים פנימיים בתוך הרשות. מצא מואשם בין היתר בכך שמינויו למנהל הרשות הושג בשוחד, באמצעות התערבותם של בן-גור וקארשי.

קלטות וידיאו חסרות

תלונתו של קובי בן-גור, מנאשמי פרשת רשות המסים, בעניין אי-קבלת כל תוצרי האזנת הסתר שביצעו כלפיו, באה בעקבות מכתב שהתקבל אצל הסנגורים של הנאשמים בתיק אתמול מעו"ד מיכל רוזן-עזר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות, ועניינו תוצרי האזנת סתר שנעשתה בעת חקירת הפרשה ב-2006.

"כידוע", כתבה הפרקליטה, "בהאזנות הסתר שבתיק מצוי תיעוד לפגישה שהתקיימה בביתו של איתן רוב (מנהל רשות המסים לשעבר - י.ע) ב-29 בספטמבר 2006, בין ג'קי מצא (מנהל רשות המסים לשעבר, הנאשם בתיק - י.ע), בן-גור ורוב. בעקבות שאלות שהועלו על-ידי באי-כוחו של בן-גור בדבר קיומו של תיעוד נוסף לאותה פגישה, בדקנו אם יש תיעוד כזה בחומר החקירה שבידינו".

"לאחר שלא מצאנו תיעוד כזה", ממשיכה הפרקליטה, "פנינו ליתר ביטחון ליאח"ה וביקשנו שתיערך בדיקה נוספת. אתמול נמסר לנו כי ביאח"ה מצוי זיכרון-דברים, המתעד את קיומו של מעקב צוות בילוש במועד הפגישה האמורה. נמסר לנו כי קיים מיזכר נוסף המתעד את קיומו של מעקב גם ב-9 במאי 2006. שני מסמכי זיכרון-הדברים צורפו למכתב. במסמכים אלה מוזכרות גם קלטות תיעוד בווידיאו, ואולם במשטרה טרם מצאו את הקלטות".

דימיון לתיק רמון

"תשובת הפרקליטות מצביעה על קיומו של ממצא חמור ביותר", כתב עו"ד משה ישראל בשם בן-גור ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין; לפרקליט המדינה, משה לדור; ולגורמים נוספים, "הנוגע לאושיות המשפט, זכויות חשודים ונאשמים ואפשרות לעיוות דין חמור ביותר. המשטרה החליטה לא להעביר חומר חקירה לפרקליטות ולא ליידע אותה על כך. בנסיבות אלה אין כל ביטחון שלא קיים חומר חקירה נוסף, שלא הועבר לפרקליטות וגם לא אלינו, ואנו מצויים בעיצומו של המשפט".

"במצב הדברים שנוצר", כתב, "אנו דורשים כי תיעשה פנייה מצד הפרקליטות לבית המשפט להשהיית ההליכים בתיק, עד לקיומו של ממצא ברור וחד-משמעי בדבר קיומם של חומרי חקירה נוספים, שלא הועברו".

סנגורו של בן-גור מציין את דימיונה של הפרשה הנוכחית לפרשת האזנות הסתר בתיק חיים רמון, שבעניינה פירסם מבקר המדינה דו"ח חמור בשבוע שעבר.